۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 82996768
T T
۰ نفر
نرخ ارزهای خارجی در بازار تركیه ساعتی شد

آنكاراـ ایرناـ نرخ ارزهای خارجی در بازار تركیه در پی سقوط چشمگیر ارزش پول ملی این كشور لحظه ای شده است به طوری كه رسانه ها و صرافی های این كشور از امروز نرخ ارز را به صورت ساعتی اعلام می كنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، هر دلار آمریكا در بازار تركیه كه دیروز به قیمت 5.27 لیر به فروش می رسید، در ساعت 10 امروز به 5.90 لیر رسید.
همچنین هر یورو كه روز گذشته در بازار تركیه به قیمت 6.31 لیر فروخته می شد، هم اكنون به قیمت 6.76 لیر معامله می شود.
اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار 3.75 لیر در بازار تركیه معامله می شد اما این نرخ امروز به رقم بی سابقه 5.9 لیر رسید و با افت ارزش 57 درصدی ارزش لیر در برابر دلار، ركورد جدیدی در بازار پولی تركیه ثبت شد.
همچنین اول سال 2018، قیمت هر یورو در بازار تركیه 4.5 لیر بود اما با افزایش چشمگیر به خصوص در چند روز اخیر به رقم بی سابقه 6.76 لیر رسید و ارزش لیر در برابر یورو 47 درصد افت كرد.
بروز تنش اخیر میان آنكارا و واشنگتن بر سر محكومیت حبس كشیش آمریكایی در ازمیر و اقدام متقابل دو كشور در تحریم وزرای كشور و دادگستری همدیگر، نگرانی هایی در بازارهای مالی و پولی تركیه ایجاد كرده و موجب افزایش نرخ ارز در این كشور شد.
مقامات دو كشور طی دو روز گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاكره كردند و پیش بینی كارشناسان اقتصادی ترك حاكی از كاهش نرخ دلار پس از مذاكرات بود اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار امروز تركیه نشان داد كه این مذاكرات بی نتیجه بوده است.
هم اكنون چشم مردم تركیه بر روی تابلوهای صرافی ها خیره شده و همه نگران افت ارزش پول ملی خود هستند.
تركیه پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس كه اوایل تیر ماه برگزار شد، بازار ارز این كشور شاهد یك ثبات نسبی بود كه بروز تنش هفته گذشته در روابط میان آنكارا و واشنگتن به دلیل محكومیت حبس خانگی كشیش برونسون آمریكایی در ازمیر، باعث وارد آمدن شوك جدیدی به این بازار شد.
بعضی از كارشناسان ترك معتقدند كه اقتصاد این كشور با یك بحران ارزی مواجه است و دولت باید در برخی از سیاست های خارجی خود تغییراتی ایجاد كند.
اوغو گورسس روزنامه نگار و تحلیلگر امور اقتصادی با انتشار یادداشتی در روزنامه جمهوریت نوشت: تا زمانی كه سیاست خارجی تركیه به رعایت حقوق بین الملل بازنگشته و نرمال نشود، حل مشكل بحران ارزی عملی نیست.
امید آكچای، اقتصاددان و مفسر تلویزیونی ترك با انتشار پیامی توییتری نوشت: ترس از افزایش بهره بانكی به ركود اقتصادی منجر می شود و از سوی دیگر تنش در روابط كشور با آمریكا، بازار ارز را وارد یك بی ثباتی پیچیده ای می كند به طوری كه امروز شاهدیم تركیب تنش در روابط با آمریكا و بهره بانكی موجب جهش دلار در بازار شده است.
بسیاری از تحلیل گران ترك به ویژه مفسران نزدیك به حزب حاكم تركیه بر این باورند كه افزایش چشمگیر نرخ ارزهای خارجی در بازار تركیه را كه موجب ایجاد نگرانی جدی در میان مسئولان و مردم این كشور شده است، فتنه ای جدید علیه اقتصاد تركیه است.
چند روز پیش محمد شیمشك معاون پیشین نخست وزیر تركیه كه خود تحلیل گر برجسته اقتصادی است، اظهار كرد كه غرب در طول سال های اخیر، هر گونه ای فتنه ای را برای به فلاكت كشاندن تركیه به كار گرفته و آخرین مورد آن افزایش نرخ ارزهای خارجی بوده است.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه روز گذشته در واكنش به كاهش ارزش پول ملی كشورش در برابر ارزهای خارجی اعلام كرد كه دخالت عوامل وابسته و توطئه خارجی مسبب این وضعیت است.
وی با بیان این كه مردم به توطئه ارزی توجه نكنند، افزود: 'اگر آنها دلار دارند، ما هم ملت، حقوق و خدا را داریم و نگران نباشید و ما با اتحاد بر این گونه دسیسه ها غلبه خواهیم كرد.'
اردوغان چند روز پیش نیز در پی مشاهده كاهش ارزش پول ملی كشورش، از مردم تركیه خواسته بود برای جلوگیری بیشتر از سقوط ارزش لیر، ارزهای خارجی و طلاهای خود را در بازار به لیر تبدیل كنند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه پیش از انتخابات سوم تیرماه سال جاری در واكنش به التهابات در بازار ارز تركیه، ذخایر ارزی خارجی بانك مركزی كشورش را بالغ بر 27.5 میلیارد دلار و مجموع ذخایر ارزی تركیه را 120 میلیارد دلار اعلام كرد و گفت: برخی با اظهار این كه ارزش لیر در برابر ارز خارجی چنین و چنان شده است، می خواهند روند رشد اقتصادی تركیه را به چالش بكشند ولی ما به راه خود ادامه می دهیم.
ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در تركیه از زمان روی كار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 از جمله دستاوردهای دولت و حزب كنونی تركیه بوده ولی در یك سال گذشته با افزایش نرخ ارز، این دستاورد به چالش كشیده شده است.
خاورم/1905