۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82997401
T T
۰ نفر
هشدار آژانس بین المللی انرژی به آمریكا درباره ایران

تهران-ایرنا- هشدار آژانس بین المللی انرژی به آمریكا درباره تحریم های ضد ایرانی، اعتراف آمریكا به ناتوانی در توقف كامل صدور نفت ایران، كاهش برآوردها از رشد تولید نفت آمریكا و چاره اندیشی كانادا برای جایگزینی نفت، مهمترین اخبار حوزه نفت جهان در 24 ساعت گذشته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رویترز به نقل از آژانس بین المللی انرژی گزارش داد: بازار نفت هرچند كه وارد یك دوره كوتاه آرامش شده، اما احتمال دارد كه اواخر امسال، بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.
آژانس بین المللی انرژی كه وظیفه نظارت بر سیاست های انرژی كشورهای صنعتی را برعهده دارد، در گزارش جدید خود آورده است؛ آرام شدن بازار نفت در هفته های گذشته كه با كاهش موقتی تنش ها در بخش عرضه همزمان بود، قیمت ها را پایین آورد، اما احتمال داده می شود كه كند شدن رشد تقاضا پایدار نخواهد بود.

** اعتراف آمریكا به ناتوانی در توقف كامل صدور نفت ایران
شبكه بلومبرگ نیز گزارش داد: كاخ سفید تلاش می كند تا خرید نفت ایران كاهش یابد و منابع خبری نیز در این زمینه اعلام كردند، واشنگتن درصدد است تا كشورها را قانع سازد به میزان یك میلیون بشكه در روز، خرید نفت از ایران را كاهش دهند، این در حالی است كه دولت آمریكا پیش تر اعلام كرده بود، قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.
بر اساس این برآورد، پیش بینی شده كه صادرات نفت ایران پس از اجرای تحریم های نفتی اوایل ماه نوامبر، بین 700 هزار تا یك میلیون بشكه در روز كاهش یابد كه كمتر از هدف گذاری اولیه آمریكا مبنی بر توقف كامل صادرات نفت ایران است.

** كاهش برآورها از رشد تولید نفت آمریكا
به گزارش شبكه بلومبرگ، اداره اطلاعات انرژی آمریكا پیش‌بینی كرد كه میانگین تولید نفت داخلی این كشور در سال آینده میلادی به 11 میلیون و 700 هزار بشكه در روز برسد كه كمتر از برآورد پیشین این نهاد است.
با این همه، این نهاد پیش‌بینی كرد كه تولید نفت آمریكا در پایان سال 2019 میلادی از 12 میلیون بشكه در روز فراتر برود.
اداره اطلاعات انرژی آمریكا اعلام كرد: یكی از دلایل احتمالی برای رشد كمتر از انتظار تولید نفت این كشور، محدودیت ظرفیت خطوط لوله در حوزه نفت‌خیز پرمیان این كشور است.

** كانادا می تواند واردات نفت از عربستان را جایگزین سازد
به گزارش خبرگزاری كانادا، یك اقتصاددان انرژی اعلام كرد: چنانچه وخامت روابط كانادا و عربستان به نقطه‌ای برسد كه تجارت نفتی دو كشور متوقف شود، كانادا به راحتی می‌تواند جایگزینی برای نفت سعودی‌ها پیدا كند.
به گفته «جودیت دواركین» اقتصاددان ارشد موسسه «آر اس انرژی» پالایشگران شرق كانادا، اكنون روزانه 75 هزار تا 80 هزار بشكه نفت از عربستان وارد می‌كنند.
دواركین اعلام كرد: كانادا روزانه سه میلیون و 500 هزار بشكه نفت تولید می كند و واردات نفت این كشور از آمریكا، واردات نفت از عربستان به راحتی قابل توقف است.
برپایه بیانیه دولت كانادا مبنی بر نگرانی از دستگیری فعالان حقوق بشر در عربستان، دولت سعودی تجارت با كانادا را متوقف كرده و ده‌ها هزار نفر دانشجوی عربستانی را از دانشگاه‌های كانادا فراخوانده است.

** حذف نفت از فهرست كالاهای درگیر در جنگ تجاری چین با آمریكا
رویترز به نقل از منابع نفتی گزارش داد: رایزنی گسترده گروه سینوپك چین، موجب شد تا دولت این كشور نفت خام را از فهرست كالاهایی كه در جریان جنگ تجاری با آمریكا مشمول تعرفه وارداتی می شوند، حذف كرده كه نشان دهنده اهمیت رو به افزایش نفت آمریكا برای چین است.
واردات 300 هزار بشكه در روز سینوپك از آمریكا ارزش تقریبی واردات نفت چین از ایالات متحده را به هشت میلیارد دلار می رساند.
این اقدام دولت چین به سینوپك اجازه می دهد تا محموله های بارگیری شده از آمریكا در ماه های ژوئن و ژوئیه را وارد چین نماید و برای ماه های آینده نیز به شركت های آمریكایی سفارش بدهد.
اقتصام **1070** 1559