۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۵
کد خبر: 82998350
T T
۰ نفر
مشكلات اقتصادی تاثیری بر برنامه استعدایابی بانوان ندارد

تهران – ایرنا - نایب رییس كمیته بانوان فدراسیون شطرنج با اشاره به برنامه های این نهاد برای توسعه شطرنج بانوان گفت: با وجود مشكلات اقتصادی موجود، فدراسیون با كمك چند روانشناس طرح استعدادیابی شطرنج را در بخش بانوان در دستور كار قرار داده و اجرایی خواهد كرد.

«شادی پریدر» روز یكشنبه در گفت وگو با ایرنا، در زمینه نتایج تیم اصلی بانوان ایران در مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در همدان گفت: ما در بخش سریع تیمی بانوان جام ملت های آسیا توانستیم یك مدال برنز كسب كنیم و در بخش انفرادی نیز «سارا سادادت خادم الشریعه»، «آناهیتا زاهدی فر»، «وصال حامدی نیا» مدال طلا گرفتند. «مبینا علی نسب» و خادم الشریعه نیز در یك بخش دیگر مدال نقره بدست آوردند.
پریدر با قیاس نتایج تیم ملی بانوان و آقایان در این دوره از مسابقات اظهار داشت: چند عامل مهم در این نتیجه گیری تاثیر داشت كه یكی از این عوامل تجربه بازیكنان بود كه بانوان ایرانی نسبت به تیم اصلی آقایان تجربه كمتری داشتند. همچنین در چند سال گذشته برنامه و شیوه تمرین این 2 گروه نیز قابل مقایسه نبوده است. سرمربی خارجی كه بر تمرینات تیم ملی بانوان نظارت داشت در آستانه این دوره از مسابقات به ایران آمد، اما تیم در بخش آقایان «ایوان سوكولوف» از دو سال گذشته بر روی تیم اصلی ایران كار كرد. سوكولوف از دو هفته حضور در ایران، تنها دو روز بر تمرینات تیم بانوان نظارت داشت.
نایب رییس كمیته بانوان فدراسیون با بیان اینكه سطح این مسابقات در 10 سال گذشته كم نظیر بوده است، گفت: از 40 بانوی شطرنج باز آسیا كه در این دوره شركت كردند، 35 نفر عنوان دار بودند و از لحاظ ریتینگ در سطح بالایی قرار داشتند. همچنین كشورهایی مانند چین و هند با بازیكنان به مراتب قویتر از ایران در این دوره حضور پیدا كردند و این موجب شد سطح رقابت ها بالاتر از گذشته باشد.
او در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای موفقیت تیم اظهار داشت: اردوهای مقطعی و حضور كوتاه مدت مربی خارجی در این اردوها نمی تواند به پیشرفت شطرنج بانوان كمك كند؛ زیرا تمرین بانوان با آقایون متفاوت است و برای رسیدن به موفقیت حضور تمام وقت یك مربی بادانش خارجی الزامی است.
استاد بزرگ شطرنج بانوان ادامه داد: مشكلات اقتصادی و افزایش نرخ ارز یكی از مهمترین موانع پیش روی استخدام مربی خارجی است و با توجه به بودجه ای كه در اختیار این فدراسیون قرار دارد، كار استخدام مربی خارجی سخت تر از گذشته به نظر می رسد. همچنن مشكلات اقتصادی و نرخ ارز نه تنها در استخدام مربی خارجی؛ بلكه در برگزاری اردوهای داخلی و خارجی فدراسیون نیز تاثیر می گذارد و برنامه های این فدراسیون را محدود و محدود تر خواهد كرد.
نایب رییس كمیته بانوان در پایان گفت: البته وجود چنین مشكلاتی نمی تواند به صورت جدی در برنامه های فدراسیون خلل وارد كند. بلكه این فدراسیون با كمك چند روانشناس به دنبال آن است در بخش بانوان استعدادیابی را به صورت علمی انجام دهد و ما این كار را از ورزش شطرنج در مدارس آغاز خواهیم كرد.
ورزشی ** 2052**1584
۰ نفر