۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82998511
T T
۰ نفر

بی احتیاطی عامل 95 درصد آتش سوزی جنگلها است

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82998511
بی احتیاطی عامل 95 درصد آتش سوزی جنگلها است

گرگان - ایرنا - معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: علت 95درصد آتش سوزی جنگل های ایران بی احتیاطی، كم توجهی و رفتار عمدی برخی سوء استفاده كنندگان برای بهره برداری بی رویه و غیرقانونی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «خلیل آقایی» روز یكشنبه در نشست مشترك با مسوولان استان گلستان در دفتر استاندار اظهار داشت: آتش سوزی در همه جنگل های جهان اتفاق می افتد اما با اجرای طرح های پیشگیرانه و استفاده از تجهیزات مناسب می توان خسارت آن را تا اندازه زیادی كاهش داد.
وی بیان كرد: اگرچه در سال های گذشته تعداد و حجم آتش سوزی جنگل های ایران كاسته شد ولی باید به گونه ای برنامه ریزی شود كه همین تعداد آتش سوزی هم در جنگل ها رخ نداده و عرصه مهم و ارزشمند منابع طبیعی در سایه اشتباه های عمدی و سهوی انسان ها نابود نشود.
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به اجرای طرح تنفس جنگل اشاره كرد و گفت: در نخستین سال اجرای این طرح نتیجه خوبی برای نگهداشت جنگل های ایران حاصل شد و امیدواری به احیای عرصه های نابود شده را افزایش داد.
آقایی بدون اشاره به جزییات طرح ادامه داد: برخی ها گمان می كنند با اجرای این قانون تامین چوب كشور دچار مشكل می شود اما تعرفه صفر درصدی واردات چوب و گسترش عرصه های زراعت چوب صنعتی، مشكل را برطرف خواهد كرد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی ادامه داد: اكنون واردات و صادرات چوب بدون هیچ محدودیت و پرداخت تعرفه گمركی انجام می شود تا كمبود احتمالی بازار در نتیجه ممنوعیت قطع درختان جنگلی احساس نشود.
آقایی گفت: افزون بر آن توسعه زراعت چوب صنعتی در زمین های شخصی و عرصه های منابع طبیعی یكی از اولویت های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است.
وی اظهار داشت: 30 درصد چوب های مورد نیاز داخل اكنون از درختان جنگلی تامین می شود كه توسعه زراعت درختان صنعتی و واردات چوب، نیاز به بهره برداری از جنگل های كشور را به مقدار زیادی كاهش خواهد داد.
رییس سازمان جنگل‌ ها، مراتع و آبخیزداری كشور ادامه داد: زراعت چوب با صرفه و بسیار آسان تر از زراعت پُر هزینه ای مانند برنج است كه به عنوان نمونه با بهره برداری از گونه مشخص چوب صنعتی در هكتار می توان به سودآوری پنج میلیارد ریالی رسید.
وی یا یادآوری حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت از طرح های سازمان جنگل ها گفت: اختصاص بودجه 200 میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های سازمان جنگل‌ ها، مراتع و آبخیزداری بیانگر این توجه ویژه است.
آقایی بیان كرد: با اختصاص این بودجه به استان ها 600 طرح آبخیزداری در گستره بیش از 700 هزار هكتار با هدف توسعه پوشش گیاهی، تامین آب كشاورزی و حفظ خاك اجرا خواهد شد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی به حمایت های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از طرح های گردشگری هم اشاره كرد و گفت: با حضور مردم در جنگل ها و عرصه های منابع طبیعی موافقیم اما شرط اصلی برای اجرای هر طرح گردشگری جنگلی، رعایت اصول حفظ عرصه ها و جلوگیری از تخریب آن است.
وی گفت: اگر سرمایه گذار متقاضی اجرای طرح در جنگل، علاوه بر بهره برداری، احیا و نگهداری آن را هم متعهد شود، هیچ مشكلی با اجرا نداریم.
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور بیان كرد: به عنوان نمونه مجری طرح تله كابین رامسر حدود 10هكتار برای بهره برداری طرح گردشگری در اختیار گرفت اما نگهداری 200 هكتار از جنگل های منطقه را پذیرفت كه این گونه طرح ها، مورد حمایت جدی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور در همه استان ها است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی برای سركشی از اجرای طرح های مرتبط با نگهداشت جنگل های هیركانی و موضوع های مرتبط به استان گلستان سفر كرده است.
جنگل های هیركانی با 40 میلیون سال عمر گنجینه ای از گونه های مختلف جنگلی بوده و از آستارا در غرب استان گیلان آغاز و با امتداد در مازندران تا گُلیداغ در شرق استان گلستان 800 كیلومتر طول و 20 تا 70 كیلومتر عرض دارد.
سهم استان گلستان از جنگل های هیركانی افزون بر 452 هزار هكتار است.

3091/2729
۰ نفر