۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82999946
T T
۰ نفر

گريه از سر شوق، خنده از ته دل

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82999946
گريه از سر شوق، خنده از ته دل

سنندج - ايرنا - اينجا اشك و لبخند، گريه و خنده زائراني كه به شوق وصال يار بيش از يك ماه از خانه و كاشانه خود دور مي شوند با هم عجين شده و به نحوي با هم پيوند خورده اما در اين ميان، لبخندهايي كه از جنس ديدار يار بر چهره ها نشسته و بر اشك غم دوري عزيزان غلبه مي كند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، ورزشگاه 6 هزار نفري 22 گولان سنندج مملو از جمعيت است زن و مردم، پير و جوان آمده اند، همراهان با چشماني گريان مسافران خود را بدرقه مي كنند.
مردان و زنان مسافر بيت الله الحرام با پوشيدن لباس هاي يكرنگ و يك شكل ظاهرشان يكي شده البته كه دل و چهره شان نيز يكرنگ است چون مقصد آنها مكاني واحد و هدف ديدار يار مي روند.
به هر گوشه اي از ورزشگاه نگاه مي كني يك يا دو مسافر كاروان زائران مناسك حج را مي بيني در كنار خانواده و اقوام حضور دارد و مشغول خداحافظي و راهسپار شدن به سوي سرزمين حجاز و شركت در باشكوهترين تجمع ديني دنيا هستند.
يكي با مسافرش عكس سلفي مي گيرد، ديگري لحظه لحظه را با گوشي و دوربين ثبت مي كند و آن يكي زائر خانه خدا را محكم در آغوش گرفته و جوري گريه مي كند كه انگار ديگر او را نمي بيند.
در اين ميان دختر بچه هفت - هشت ساله اي توجهم را جلب كرد او كه به پهناي صورت اشك مي ريخت و هر كس حال و روزش را مي ديد غم و غصه هايش را فراموش مي كرد.
نامش سايان است پدر و مادرش مسافر خانه خدا هستند و روزهاست كه نزديك شدن سفر يك ماهه عزيزانش او را بيقرار كرده و حالا كه لحظه وداع فرا رسيده بي تاب تر از هميشه است و دلتنگي هايش را با فوران اشك چشمانش نشان مي دهد.
لحظه خداحافظي فرا رسيده، مسافران خانه خدا يكي يكي در ميان اشك و لبخند سوار اتوبوس مي شوند، در اين لحظات دلهره و ترس از جدايي تمام وجود سايان را در بر گرفته، باورش نمي شود يك ماه بايد دوري دو عزيزش را تحمل كند.
يك دستش بر گردن پدر و دست ديگرش بر گردن مادر است، گريه هايش شدت گرفته و اشك پدر و مادر و اطرافيان را نيز در آورده، بيقراري هايش به گونه اي است كه مسافرانش را از ساير همراهاني كه براي بدرقه شان آمده اند، غافل كرده است.
بالاخره پس از لحظاتي طولاني با اصرارهاي اقوام از آنان جدا مي شود اما از كنار اتوبوس تكان نمي خورد و هق هق كنان برايشان دست تكان مي دهد اما در يك لحظه از غفلت اطرافيانش استفاده كرده و سوار اتوبوس مي شود و خودش را در آغوش پدر و مادرش مي اندازد.
اتوبوس ها حركت مي كنند و سايان همچنان در آغوش پدر و مادرش است هر كاري مي كنند پياده نمي شود ناچار او را همراه خود مي برند تا مقداري آرام شود و در مسير پياده اش كنند.
محمد يكي ديگر از بچه هاي بيقراري است كه مادرش به اين سفر معنوي مي رود او هم حال و روز خوبي ندارد اما حالش بهتر از سايان است و كنار پدر و دو خواهرش قرار دارد، با چهره اي كه غم و اندوه از آن مي بارد با مسافرش خداحافظي مي كند.
اتوبوس ها يكي پس از ديگري حركت مي كنند و مسافران به شوق ديدار يار با چهره هايي بشاش براي عزيزانشان دست تكان مي دهند و در اين ميان تعدادي همچون پدر و مادر سايان و مادر محمد اندك غمي از دوري فرزند بر چهره دارند.
ازدحام همراهان تا درب خروجي ورزشگاه ادامه دارد، هيچكس دلش نمي آيد قبل از اينكه اتوبوس ها از محوطه خارج شوند به خانه برگردد بخصوص بچه هايي كه پدر و مادرشان مسافر اين سفر معنوي هستند.
لحظات وصف نشدني است گريه ها و خنده ها درهم آميخته، برخي همراهان از دوري عزيزانشان به پهناي صورت اشك مي ريزند و اما مسافران خانه خدا، فارغ از تمام دلتنگي ها به شوق ديدار يار، لبخندي از ته دل و آرامش خاطر به اطرافيان هديه مي دهند.
زائران كوي يار در پوست خود نمي گنجند و با چهره هاي بشاش و نوراني، لب هايي خندان و دل هايي پر از شوق راهي سفري طولاني به سرزميني مي شوند كه چند ميليون عاشق از اقصي نقاط جهان به عشق ديدار معشوق دور هم جمع مي شوند.
مسافران سرزمين وحي مي روند تا فارغ از زبان و قوم و رنگ و نژاد يك ماه در كنار هم و در صف هايي منسجم، لبيك گويان وجود معشوق حقيقي، او كه از رگ گردن به ما نزديك تر است را در ناب ترين لحظات عمر خويش حس كنند.
شور و حال مسافران بيت الله الحرام با زبان قابل بيان نيست و بايد در آن موقعيت قرار بگيري تا بتواني حال خوش آنان كه سال ها، روزها و هفته ها در آرزوي چنين لحظاتي هستند را درك كنيد.
سيزدهمين كاروان حج تمتع استان كردستان متشكل از 140 زائر شنبه شب از ورزشگاه 22 گولان عازم سرزمين وحي شد.
آخرين كاروان حج امسال متشكل از 119 نفر و متعلق به زائران شهرستان سقز است كه غروب يكشنبه 21 مرداد راهسپار اين سفر معنوي شدند.
مديركل حج و زيارت كردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: امسال يك هزار و 925 زائر از استان كردستان در قالب 14 كاروان براي بجاي آوردن مناسك حج تمتع عازم سرزمين وحي شدند كه 970 نفر مرد و 953 نفر زن هستند.
هاشم ناظمي جلال افزود: كاروان هاي زائران كردستاني متشكل از چهار كاروان از سنندج، 2 كاروان از بانه، يك كاروان از قروه و دهگلان، سه كاروان از مريوان و سروآباد، سه كاروان از سقز و يك كاروان از بيجار بود.
مديركل حج و زيارت كردستان همچنين به سن زائران امسال اشاره كرد و گفت: ميانگين سني زائران حج تمتع 62 سال است در حاليكه ميانگين كشوري سن زائران 56 سال مي باشد.
ناظمي جلال با بيان اينكه اعزام زائران حج تمتع امسال استان از 14 مرداد آغاز شده است، افزود: عمليات پروازي زائران از ايستگاه پروازي فرودگاه همدان به مقصد فرودگاه جده انجام شد.
سال گذشته يك هزار و 645 زائر از استان كردستان در قالب 13 كاروان براي به جاي آوردن مناسك حج به سرزمين وحي مشرف شدند كه از اين تعداد، 773 نفر مرد و 872 نفر زن بودند.
7348/9102
۰ نفر