محمدرضا شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره ناوگان شهری افزود: سازمان اتوبوسرانی 263 دستگاه اتوبوس فعال دارد و خودروهای مدل سال های 1375 و 1380 دیگر پاسخگوی نیاز شهری در مركز استان نیست.
وی افزود: در سال 94 تنها پنج دستگاه اتوبوس و سال 95 همین تعداد این وسیله نقلیه به ناوگان اتوبوسرانی شهری افزوده شد كه این تعداد به هیچ عنوان تأثیری در فرآیند نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری ندارد .
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اضافه كرد: ناوگان اتوبوسرانی مركز استان نیازمند نوسازی است و هزینه این مهم باید توسط دولت، شهرداری و مردم به عنوان اضلاع یك مثلث تأمین شود كه متأسفانه از سال 91 تاكنون دولت به این طرح هیچ كمكی نكرد.
** نوسازی اتوبوس ها در دستور كار شهرداری / سهم دولت پرداخت نمی شود
به گفته شفیعی، موضوع خرید و نوسازی اتوبوسها در دستور كار شهرداری است ولی به دلیل نوسان قیمت ها در بازار برای نوسازی هر اتوبوس حدود هشت میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار نیاز است در حالیكه این مبلغ در سال 83 برای هر خودرو 325میلیون ریال بود.
وی یادآور شد: برای خرید هر دستگاه اتوبوس یا نوسازی ، دولت می بایستی 82.5 درصد و بهره بردار 17.5 درصد را پرداخت كند كه 6 سال گذشته دولت كمك نكرد و با توجه به قیمت های روز ، هیچ بهره برداری حاضر به خرید خودرو جدید نیست.
این مسئول اظهار داشت: به دستور شهردار یزد قرار است برخی اتوبوس های یزد با هزینه بسیار كمتر از خرید یك دستگاه جدید ، بازسازی شود كه شامل تغییر و تقویت موتور برای استفاده از كولر ، تغییر بدنه به مدل 2018 و صندلی ها خواهد بود.
شفیعی ادامه داد: هم اكنون موضوع تامین بودجه برای خرید اتوبوس های نو وجود ندارد و 17 دستگاه گازسوز مدل 86 متعلق به این سازمان به دلیل گازسوز بودن و هزینههای سرسامآور در شهر تردد نمی كند.
وی ادامه داد: یكی از این اتوبوس ها به كارخانه فرستاده شد تا به دیزلی تبدیل شود و بزودی با تغییراتی در بدنه، صندلیها و نصب كولر وارد ناوگان حمل و نقل شهری خواهد شد.
** میانگین عمر مینی بوس ها 27 سال است
وی در ادامه به طرح نوسازی ناوگان مینی بوسرانی یزد اشاره كرد و افزود: از یكهزار و 50 دستگاه مینی بوس در شهر یزد از زمان ساخت 928 دستگاه آن 15 سال می گذرد و در مجموع میانگین عمر مینی بوس ها 27 سال است.
رئیس سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری یزد با بیان اینكه در این بخش دولت به تشویق و تنبیه برای حمایت از بهره برداران عمل نكرد، یادآور شد: با توجه به رشد قیمت ها برای خرید مینی بوس ، بخش خصوصی توانایی خرید ندارد با این حال نوسازی این وسیله نقلیه در دستور كار قرار دارد.
** فرسودگی 30 درصد تاكسی ها
شفیعی در باره طرح نوسازی تاكسی های شهری هم اظهار داشت: بیش از 30 درصد تاكسی های شهری یعنی از یكهزار و 501 دستگاه ، 546 دستگاه فرسوده و میانگین عمر آن نیز 9.3 سال است.
وی با انتقاد از بسته شدن سایت نوسازی از آذر سال 96 تاكنون تصریح كرد: با این وجود با همكاری بخش خصوصی توسعه ناوگان و نوسازی تاكسی ها در حال پیگیری است .
وی در همین ارتباط اظهار داشت: یك نوع خودرو از طرف اتحادیه تاكسیرانی تایید شد كه با یكی از مؤسسه ها و چند بانك عامل مذاكره برای پرداخت وام با بهره 2 درصد و بازپرداخت 2 ساله برای خرید 200 دستگاه خودرو آغاز شد ولی به دلیل بسته بودن سایت ، طرح متوقف شد.
** ورود فضای مجازی و اینترنت به حمل و نقل
به گفته این مسئول شهرداری پیگیر فعال كردن تاكسی امداد با هماهنگی جمعیت هلال احمر و دانشگاه علوم پزشكی یزد ، هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی ،ایستگاه ها،طراحی اپلیكیشن تعیین زمان ورود اتوبوس ها و خروج آنها در تلفن همراه است.
شفیعی، ارائه اینترنت در ایستگاه ها و داخل اتوبوس ها ، طراحی نرم افزار دریافت و پرداخت هزینه در تاكسی ها با تلفن همراه ، ارائه طرح اصلاح خطوط شهری به شورای شهر برای استفاده از حمل و نقل تركیبی در نقاط پرترافیك و آموزش های جدید به رانندگان با توجه به ثبت بخشی از بافت تاریخی را از دیگر برنامه ها عنوان كرد.
شهرداری یزد در سال 1305 هجری شمسی تاسیس شد، هم اكنون با درجه 11 مسئولیت خدمات رسانی به جمعیت استان را بر عهده دارد.
هم اكنون 21 شهر استان شهرداری دارد و 85 درصد جمعیت آن در این شهرها زندگی می كنند.
200 هكتار از 750 هكتار محدوده بافت كهن شهر یزد در 18 تیر ماه سال 1396 نزد یونسكو در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
این شهر با 530 هزار نفر جمعیت حدود نیمی از یك میلیون و 138 هزار نفر استان را در خود جای داده است.
1968/ 2047
رئیس حمل و نقل بار و مسافر شهرداری:
صنعت حمل و نقل عمومی شهر یزد متحول می شود
۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۰
کد خبر:
83001879
یزد - ایرنا - رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد با بیان اینكه از زمان ساخت 80 درصد ناوگان عمومی مورد استفاده این شهر بیش از 13 سال می گذرد ، تاكید كرد: این نهاد سعی دارد با برنامه های متنوع و با حمایت شورای شهر، صنعت حمل و نقل عمومی را در مركز استان متحول كند.