۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83002018
T T
۰ نفر
لبنان با موضع سازمان ملل درمورد آوارگان سوري مخالفت كرد

بيروت-ايرنا- سخنان اخير «فيليپ گراندي» كميسر عالي سازمان ملل در امور پناهجويان در مورد آماده نبودن شرايط براي بازگشت آوارگان سوري به كشورشان، مخالفت لبنان را در پي داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، وزارت خارجه لبنان با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه با سخنان گراندي موافق نيست و تاكيد كرد كه بازگشت جزئي و مرحله اي آوارگان سوري به كشورشان ممكن و شرايط آن نيز بهتر از هر زمان ديگري فراهم است.
كميسر عالي پناهجويان سازمان ملل در عين حال گفته بود كه اين سازمان آماده كمك براي كساني است مي خواهند به كشورشان بازگردند؛ موضعي كه با استقبال وزارت خارجه لبنان هم روبرو شد.
وزارت خارجه لبنان در همين حال يادآور شد كه پيشتر از كميسارياي پناهجويان خواستار ارائه برنامه براي بازگشت آوارگان شده بود.
حدود هفت ميليون سوري طي هفت سال اخير از اين كشور آواره شدند كه يك و نيم ميليون نفر آنها در لبنان حضور دارند.
مقام هاي لبناني بارها اعلام كرده اند كه توانايي ميزباني از اين تعداد را ندارد و با توجه به بهبود شرايط امنيتي در سوريه بايد آوارگان به كشورشان بازگردند.
وزارت خارجه لبنان همچنين با ابراز اميدواري از اينكه سفر گراندي به سوريه بتواند به بازگشت آوارگان به كشورشان كمك كند، از وي خواست تا شرايط امنيتي در آن كشور را به دقت ارزيابي كند.
به گفته وزارت خارجه لبنان، بر اساس بيشتر گزارش هاي دستگاه هاي امنيتي كشورهاي مختلف جهان، وضعيت امنيتي در سوريه در بيشتر شهرها و استان ها باثبات است.
حدود دو ماه پيش وزارت خارجه لبنان، با اشاره به برخي گزارش ها، كاركنان كميسارياي عالي پناهجويان سازمان ملل را به تلاش براي مانع تراشي و ترساندن آوارگان براي بازگشت به كشورشان متهم و اعلام كرد كه مجوز حضور آنها در لبنان را تمديد نخواهد كرد.
طي يك ماه اخير با افزايش همكاري امنيتي لبنان و سوريه، روند بازگشت آوارگان سرعت بيشتري به خود گرفته است.
روسيه نيز به تازگي طرحي براي بازگشت تعداد وسيعي از آوارگان از لبنان و اردن و تركيه به كشورشان ارائه كرده است كه هنوز در مرحله ارزيابي و مقدماتي است.
خاورم**2054*1049