۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 83002305
T T
۰ نفر
رسوایی كلیساهای كاتولیك؛ اپیدمی كودك آزاری در جهان

تهران - ایرنا - گزارش جدید هیات منصفه دیوان عالی ایالت پنسیلوانیای آمریكا درباره آزارجنسی كودكان در كلیساهای كاتولیك هشت حوزه اسقفی علاوه بر خدشه دار كردن اعتباركلیسا، پاپ فرانسیس رهبر كاتولیك های جهان را درباره چگونگی مدیریت رسوایی گسترده در این كلیساها تحت فشارقرار داده است.

به گزارش ایرنا، در گزارش حدود 900 صفحه ای این هیات كه دیروز منتشر شده است، عنوان شده كه صدها كشیش كلیسای كاتولیك در آزار جنسی بیش از 1000 كودك نقش داشته اند.
گفته می شود شمار قربانیان حتی ممكن است بیشتر از این تعداد باشد. آنچه بر وخامت این امر می افزاید تلاش مقام های ارشد كلیسا از جمله یك اسقف اعظم در واشنگتن دی سی برای سرپوش گذاشتن بر این اقدامات است.
هیات منصفه درگزارش خودآورده است:«تعداد واقعی» كودكان قربانی ممكن است هزاران نفر باشد زیرا برخی از اسناد محرمانه كلیسا گم شده اند و قربانیان جرات ندارند به افشای این موضوع بپردازند.
براساس این گزارش، بیشتر قربانیان پسر بوده اند اما دختران هم قربانی این رسوایی كشیش ها شده اند.
تحقیقات هیات منصفه درباره هشت حوزه اسقفی در ایالت پنسیلوانیای آمریكا، گسترده ترین مورد از دهه 1940 تاكنون بوده است. نتایج بدست آمده، بازتاب تحقیقات اولیه درباره كلیساها در سراسر آمریكا و درتایید سوء استفاده جنسی گسترده و سرپوش گذاشتن مقامات كلیسا است.
اسقف های آمریكایی تایید كرده اند كه بیش از 17هزار نفر ازمردم سراسر آمریكا درباره سوء استفاده جنسی توسط كشیش ها و دیگران در كلیسا گزارش داده اند.
این تحقیقات به طرح دوباره بحرانی كمك كرده كه بسیاری امیدوار بودند كه بعد از رسوایی كلیسا در بوستون در تقریبا 20 سال پیش به پایان رسیده باشد.
تعدادی از رهبران كاتولیك به رغم ممنوع كردن ازدواج برای رهبران مذهبی خود در معرض اتهام رفتارهای خشن، دگرباشی و حتی كودك آزاری كودكانی كم سن و سال قرار دارند.
این رسوایی به كلیساهای كاتولیك در آمریكا محدود نمی شود و رسوایی های جدید در استرالیا و شیلی ابهاماتی را درباره مسئولیت پذیری و احتمال لاپوشانی مقامات رده بالای كلیسا در خصوص این جنایات برانگیخته است.
رسوایی جنسی در كلیساهای شیلی حتی «پاپ فرانسیس» رهبر كاتولیك های جهان را بر آن داشت تا از بابت این مساله ابراز شرمساری كند.
پاپ فرانسیس كه این رسوایی را خدشه به اعتبار كلیسا قلمداد می كند طلب عفو كرد و خواستار اقدامات لازم برای حمایت از قربانیان شد.
این نخستین بار نبود كه وی مجبور می شد طلب عفو كند. پاپ فرانسیس درمقدمه كتابی درباره جوانانی كه قربانی سوء استفاده جنسی كشیش ها شده اند پدیده كودك آزاری كشیشان را بشدت محكوم كرد و از قربانیان آن طلب عفو نبود. این كتاب تحت عنوان «شما را می بخشم، پدر (كشیش)» نوشته «دانیل پیتت» آلمانی است كه خود در سن 8 سالی قربانی آزار جنسی كشیش یك صومعه بوده است.
اتهامات جدید درباره كلیساهای پنیسلوانیا بار دیگر توجهات را به پاپ فرانسیس و نحوه مدیریت این مساله جلب كرده است به ویژه این كه بسیاری از كاتولیك ها به كمك او برای احیای اعتبار كلیسا امیدوار هستند.
با این حال دفتر مطبوعاتی واتیكان تاكنون از اظهار نظر در این زمینه خودداری كرده است.
ماه گذشته یكی از برجسته ترین شخصیت های كلیسای كاتولیك آمریكا كه به سوء استفاده جنسی علیه كودكان و بزرگسالان طی چند دهه متهم شده بود، از مقام خود استعفا داد.
استعفای«تئودور مك كاریك»اسقف اعظم سابق واشنگتن و پذیرش آن از سوی پاپ فرانسیس در شرایطی مطرح شد كه رهبر كاتولیك های جهان با بحران رسوایی جنسی در شیلی دست و پنجه نرم می كرد.
گفته می شود ایالت پنیسیلوانیا در آمریكا بیشترین تحقیقات را درمقایسه با سایر ایالت های این كشور آزار جنسی سازمان دهی شده انجام داده است.
«پیتر ایسلی» Peter Isely از مدافعان قربانیان سوء استفاده جنسی و سخنگوی گروه جهانی«به سوء استفاده كلیساها پایان دهید» در این زمینه گفت، دولت آمریكا مدتها تحت فشار گروه متبوعش برای انجام تحقیقات ملی درباره سوء استفاده جنسی از كودكان به ویژه در كلیساهای كاتولیك تحت فشار بوده است.
وی كه خود قربانی آزار جنسی بوده گفته است كه تحقیقات پنج ساله در استرالیا «یك استاندارد طلایی» است اما دیگر كشورها از جمله كانادا، آلمان و ایرلند نیز تحقیقات قانونی را درسطح ملی انجام داده اند.
وی ضمن تاكید بر لزوم انجام تحقیقات ملی در آمریكا خاطرنشان كرد كه واتیكان باید در حل این مشكلات نقش داشته باشد.
گسترش بحث كودك آزاری به كلیساها باعث شده در برخی كشورهای جهان از جمله شیلی پلیس مجبور به دخالت شود و موضوع سوء استفاده جنسی در كلیساها را هدف قرار دهد. دراین كشور دادستان ها و پلیس با حمله به دفاتر كلیساها اسناد آنها را توقیف كرده و به دنبال شواهدی در باره جنایاتی هستند كه به پلیس گزارش نشده است. در تازه ترین مورد خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه شنبه گزارش داد كه مقامات به دفتر مركزی كنفرانس اسقف های كاتولیك شیلی حمله كرده اند.
اما رسوایی كلیساهای كاتولیك به برخی ایالت آمریكا، شیلی و استرالیا محدود نمی شود و افشاگری ها درباره مواردسوء استفاده جنسی در كلیسا فشارها بر پاپ فرانسیس را برای برخورد جدی با این معضل افزایش داده است.
در فرانسه، كاردینال «فیلیپ باربارین» به دلیل اتهامات جنایی خودداری از گزارش دهی درباره سوء استفاده جنسی محاكمه می شود.
یكی از مسائلی كه بحران كلیساهای كاتولیك در آمریكا را وخیم تر می كند تلاش برای سرپوش گذاشتن نظام مند آن است. «چاد سی پك نولد» استاد دانشگاه كاتولیك آمریكا در این زمینه گفت: دامنه تحقیقات كنونی و تعداد روحانیون كاتولیكی كه مقصر شناخته شدند آن را از گزارش های قبلی درباره سوء استفاده جنسی در كلیساها مستثنی می كند. قبلا همه می دانستند كه سوء استفاده جنسی امری شایع است و كلیسا سخت تلاش می كند تا این مشكل را حل كند. اما موضوعی كه قبلا روشن نبود اما اكنون آشكار شده این است كه چه تعداد از اسقف ها تلاش كردند كه بر این مسائل سرپوش بگذارند.
پاپ فرانسیس در سال 2017 اذعان كرد كه كلیسای كاتولیك در درك نقش تخریبی اقدامات كشیش های متهم به تجاوز و آزار جنسی كودكان « تاخیر» داشته است. وی تاكید كردكه این وضعیت با بركناری كشیش های كودك آزار به جای مجازات و بعد كنار گذاشتن آنها وخیم تر شده است.
با توجه به این كه به نظر می رسد كه اپیدمی كودك آزاری اكنون به كلیساها در آمریكا و دیگر كشورهای جهان رسیده است در صورتی كه اقدام موثری برای مقابله با این پدیده صورت نگیرد اعتبار كلیساها در بلندمدت زیر سوال خواهد رفت.
اروپام**9158**1590
۰ نفر