۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۳۰
کد خبر: 83003632
T T
۰ نفر
سواد رسانه ای نقد و نقدپذیری را در جامعه تقویت می كند

مهاباد- ایرنا- مدرس سواد رسانه ای با بیان ضرورت افزایش آگاهی مردم در خصوص رسانه ها، گفت: سواد رسانه ای نقد و نقدپذیری را در جامعه تقویت می كند.

'مجتبی ابراهیمی' روز پنجشنبه در كارگاه یك روزه سواد رسانه ای در مهاباد بیان كرد: ارتقای سطح سواد رسانه ای در جامعه ضرورت دارد چون قدرت تشخیص و تحلیل مردم به خصوص در مقابل تبلیغات رسانه های بیگانه را ارتقا می بخشد.
وی افزود: وقتی مخاطب صاحب آگاهی و قدرت تحلیل شود بلافاصله تحت تاثیر پیام قرار نمی گیرد و در مورد آن تفكر می كند.
ابراهیمی بیان كرد: قدرت انتخاب مخاطب نیز با سواد رسانه ای ارتقا می یابد و برخی مواقع پا را فراتر گذاشته به دنبال علل و انگیزه تولید مطلب و خبر است.
این فعال رسانه اضافه كرد: هویت رسانه و تولید كننده مطلب بسیار مهم است و سواد رسانه ای با عناصری مانند سطح دسترسی، تحلیل، ابزار و ایجاد محتوا همواره دانایی مخاطبان را افزایش می دهد.
استاد حقوق و اخلاق دانشگاه های مهاباد نیز در این كارگاه گفت: بیش از ده ها سال است كشورهای توسعه یافته در خصوص فن آوری اطلاعات و سوادرسانه ای پیشتازی كرده اند.
حجت الاسلام یاسرآقا محمدی با اشاره به اینكه باید در ایران نیز مباحث سواد رسانه ای جایگاه خود را پیدا كند، بیان كرد: در عصر كنونی انسان در جوامع مختلف با هجمه های اطلاعاتی مواجه است و از طریق سواد رسانه ای تا حدودی می توان مخاطبان را از تهاجم اطلاعاتی و تبلیغاتی مسموم مصون كرد.
وی افزود: با مسلح شدن به سوادرسانه ای می توان درك متكی بر مهارت را در بینندگان، شنوندگان و خوانندگان ایجاد كرد.
حجت الاسلام آقامحمدی گفت: مخاطبان باید توانایی تحلیل و ارزیابی پیام رسانه ها را داشته و همواره نگرش نقادانه به مسائل داشته باشند.
مدرس كارگاه سوادرسانه ای نیز در این كارگاه گفت: با تقویت قدرت تشخیص و تحلیل از طریق مسلح شدن به سواد رسانه ای باید مخاطبان بتوانند مطالب و خبرهایی كه شبهه شایعه یا دروغ دارد را تشخیص دهند.
پیمان پاكزاد اضافه كرد: مخاطب باید ابتدا به دنبال منبع پیام باشد و در واقع اعتبارسنجی كند كه آیا خبر و مطلب منتشر شده قابل اعتماد است یا نه؟
وی ادامه داد: خبر بدون منبع از ویژگی های مطالب شبكه های اجتماعی و فضای مجازی است و مخاطب نباید بدون تحقیق بلافاصله صحت این اخبار را قبول كند و تحت تاثیر قرار بگیرد.
پاكزاد ادامه داد: نبود منبع، ققدان زمان و مكان در خبر، كلی گویی و ناقص بودن اطلاعات اخبار منتشر شده در رسانه و شبكه های اجتماعی از جمله نشانه های اخبار و مطالب بدون اعتبار به شمار می رود كه احتمال شایعه یا دروغ بودن آن را افزایش می دهد.
به گزارش ایرنا نخستین كارگاه آموزشی ارتقای سطح سواد رسانه ای با شركت 30 تن از مسوولان و كارشناسان روابط عمومی ها و دست اندركاران رسانه در سالن تبلیغات اسلامی مهاباد برگزار شد.
9903/3093/3072