۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 83004789
T T
۰ نفر

طرح جلوخان فردوسي تصويب شد

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 83004789
طرح جلوخان فردوسي تصويب شد

مشهد- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: جزييات اجراي طرح جلوخان آرامگاه فردوسي، از سوي شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي كشور تصويب شد.

اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي روز شنبه به نقل از ابوالفضل مكرمي فر گزارش داد: اجراي اين جلوخان به مساحت 6.5 هكتار در پي تفاهمنامه اي ميان اداره كل ميراث فرهنگي خراسان رضوي با شهرداري و شوراي شهر مشهد طراحي شده و كليات آن اخيرا در نشست هيات راهبردي توس به تصويب رسيد. در اين چارچوب جزييات به انضمام كليات اين طرح به تصويب رسيد و به زودي شاهد آغاز عمليات اجرايي آن خواهيم بود.
وي به جزييات اين طرح اشاره و بيان كرد: در اين نشست بر حفاظت درختان بومي با قدمت 60 سال در محوطه و همچنين حفظ داشته هاي موجود در جلوخان و حفظ طبيعت و ارتقاء تاريخي فرهنگي اين فضا به عنوان يك راه باغ و عدم ايجاد هرگونه ساخت وساز تاكيد شد. مقرر شده در فضاي جلوخان هيچ سازه اي ايجاد نشود تا اين فضا فقط يك پيشخوان و راه باغ باشد.
او افزود: در سمت چپ و راست كنار جلوخوان مسيرهاي سواره كه عمدتا از ماشينها برقي در آن استفاده خواهد شد تعيين گرديده و مسير مياني به عنوان محور اصلي جلوخان، مسير پياده براي گردشگران در نظر گرفته شده است.
وي درباره سرانجام محدوده بعد از جلوخان تا رودخانه كشف(دروازه رودبار) هم گفت: بعد از جلوخان پرديس به مساحت 42 هكتار قراردارد كه بخشهاي تاريخي و فرهنگي در بخش پرديس قرار دارند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود: رويكرد در جلوخان غيرانتفاعي و در پرديس انتفاعي خواهد بود. بخشهاي تاريخي و فرهنگي آن احصاء و احياء خواهد شد و فضاهايي مانند كافي شاپ، رستوران، كتابخانه، كافه كتاب و ساير خدمات تامين خواهد شد تا مسيري براي رسيدن به آرامگاه فردوسي باشد.
وي گفت: فضاي 42 هكتار محدوده اي به عنوان پرديس در نظر گرفته شده است. در پرديس فضايي ايجاد مي شود كه ابعاد تاريخي و فرهنگي فرهنگ و تمدن خراسان را معرفي مي كند.
شهر تاريخي توس واقع در 25 كيلومتري شمال مشهد، با 360 هكتار مساحت در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
7496/1858