آزبست ماده ای است كه گرما را به خوبی جذب و پراكنده می كند و علت استفاده از آزبست در لنت ترمز این است كه لنت ها در معرض اصطكاك بالایی هستند، اصطكاك هم گرمای زیادی تولید می كند. اما مشكل كجاست؟ وقتی آزبست ساییده می شود، غباری تولید می كند كه استنشاق آن برای سلامت زیان آور است و باعث مسمومیت و بیماری های تنفسی می شود زیرا هنگام ترمز گرفتن مقدار زیادی غبار آزبست تولید می شود.
عیسی كلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال كه آیا آزبست از لنت های خودروها حذف می شود؟ اظهار داشت: ما دنبال این موضوع هستیم و به ما قول داده اند كه آزبست از لنت ترمزهای خودروها حذف شود و اكنون بعید می دانم كه آزبست در لنت های ترمز وجود داشته باشد شنیده ام كه آزبست حذف شده است.
وی در پاسخ به این سوال كه میزان آلودگی خودروهای تولیدی چگونه است؟ و آیا خودروسازان استانداردهای زیست محیطی را رعایت می كنند، نیز پاسخ داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده است كه به دلیل تحریم ها نمی توانند تمام استانداردهای زیست محیطی را در صنعت خودرو اجرایی كنند.
به گزارش روز یكشنبه خبرنگار ایرنا كلانتری همچنین گفت: وزیر صنعت قول داده بودند كه استاندارد یورو 5 را از سال آینده در خوردوسازی ها پیاده كنند اما چون اكنون حتی برای یورو چهار هم شرط گذاشته اند و تحریم ها در حال اجرا است نمی توانند ضوابط زیست محیطی را اجرا كنند.
استانداردهای آلایندگی یورو (از ۱ تا ۶) میزان بیشینه مجاز را برای انتشار گازهای آلاینده خودروهایی كه در كشورهای اتحادیه اروپا فروخته میشوند، تعریف می كند. این استانداردها، انتشار اكسیدهای نیتروژن (Nox)، هیدروكربن ها (THC)، هیدروكربن های بدون متان (NMHC)، مونوكسید كربن (CP) و ذرات معلق (PM) را در بر دارد.
اجتمام * 7268 * 3063
رئیس سازمان محیط زیست در گفت و گو با ایرنا:
آزبست از لنت های ترمز داخلی حذف شد
۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۵
کد خبر:
83005380
تهران- ایرنا- رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: بر اساس شنیده ها و اقداماتی كه انجام شده است، آزبست از لنت های تولیدی ترمز خودروها در كشور حذف شده است.