۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 83006191
T T
۰ نفر

اعتراضات مداوم دولت بنگلادش را با مشكل روبرو كرد

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 83006191
اعتراضات مداوم دولت بنگلادش را با مشكل روبرو كرد

دهلی نو - ایرنا - یك وبسایت تحلیلی در گزارشی درباره اعتراضات اخیر در بنگلادش كه به بهانه های مختلف برگزار شد ، نتیجه آنها فشار مضاعف بر دولت ان كشور دانست كه از قبل هم به دلیل تنش های سیاسی داخلی با فشار روبرو بوده است.

به گزارش ایرنا در روز یكشنبه، بنیاد تحقیقاتی 'آو آر اف' هند در گزارش خود با ذكر اینكه برهه كنونی یك زمان سرنوشت ساز برای دولت تحت رهبری شیخ حسینه نخست وزیر این كشور است، نوشت: در هفته های اخیر، دولت بنگلادش با چالش های جدیدی مواجه شده است. دانشجویان در دو مرحله در خیابان ها تظاهرات كرده و خواستار رفع اشتباهات دولت در برنامه های آموزشی شده اند. بدیهی است سیاستمداران قدرتمند بنگلادش تحت تاثیر این وقایع قرار گرفته اند به خصوص در زمانی كه انتخابات برای یك پارلمان جدید باید تا پایان ماه دسامبر (آذر) سال جاری و یا نهایتا ژانویه (دی) سال آینده برگزار شود.
این موسسه تحقیقاتی در وبسایت خود توضیح داد: مشكلاتی كه دولت بنگلادش در این چند هفته گذشته با آن مواجه شد در دو مرحله بوده است. در ابتدا، دانشجویان بنگلادشی خواهان اصلاحات در سیستم سهمیه ای برای استخدام در مشاغل دولتی بودند. در حال حاضر 57 درصد از مشاغل دولتی، بر اساس آزمون های سالانه، به دسته های مختلف به صورت سهمیه ای به متقاضیان كار ارائه می شود. همچنین 30 درصد سهمیه برای مبارزان آزادی بنگلادش كه برای استقلال از پاكستان در سال 1971 جنگیده اند درنظر گرفته شده است و اكنون این سهمیه شامل فرزندان و نوه های آنها نیز می شود.
هر چند بنگلادشی ها به طور گسترده جنگجویان آزادی و خانواده های آنها را با عزت و احترام یاد می كنند. با این حال، زمانی كه دولت اعلام كرد قصد دارد قانون 30 درصد سهمیه را به نوه های مبارزان آزادی نیز گسترش دهد، اعتراضات بوجود آمد. علاوه بر این، سهمیه بندی مانع انتخاب دانش آموزان واقعا شایسته برغم عملكرد خوب آنها در امتحانات سراسری، در مشاغل دولتی شده است. در واقع برای یك بخش بزرگی از جمعیت بنگلادش، سیستم اختصاص سهمیه، آن هم چهل و هفت سال پس از استقلال بنگلادش، را یك قانون تاریخ گذشته می دانند.
این اعتراضات موجب شد شیخ حسینه نخست وزیر این كشور در پارلمان اعلام كند كه به سیستم سهمیه ای در مشاغل دولتی پایان خواهد داد و مقامات دولتی نیز برای اطمینان از انجام اصلاحات مورد نیاز اقدام كردند اما با ورود قوه قضائیه به این موضوع، نخست وزیر بنگلادش به پارلمان این كشور اعلام كرد كه نمی تواند به وعده خود عمل كند زیرا این مساله اكنون در دست دادگاه است.
پس از آن اعتراضات به خشونت كشیده شد. فعالان لیگ چاترا، وابسته به حزب حاكم علیه اصلاح طلبان در نقاط مختلف بنگلادش و همچنین دانشگاه ها اقداماتی كردند و در برخی موارد استادان دانشگاه كه سعی می كردند از ضرب و شتم دانشجویان به دست این افراد جلوگیری كنند نیز مورد حمله قرار گرفتند. سكوت دولت بنگلادش در جریان این خشونت ها جانبدارانه تفسیر شد.
از آنطرف، بنگلادش از ماه گذشته شاهد اعتراضات گسترده دانش آموزان در شهر های مختلف از جمله داكا پایتخت این كشور هم بود. این اعتراضات پس از كشته شدن دو دانش آموز توسط دو راننده اتوبوس آغاز شد. به گفته مقامات بنگلادشی این دو راننده درحالی كه با یكدیگر مشغول مسابقه جهت سوار كردن سریع تر مسافران بودند به گروهی از دانش آموزان برخورد كردند. در این سانحه چندین نفر دیگر نیز مجروح شدند. یكی از رانندگان از صحنه تصادف متواری شد اما هم اكنون پلیس هر دو راننده را بازداشت كرده است.
شاه جهان خان وزیر حمل و نقل در كابینه دولت شیخ حسینه و همچنین رئیس فدراسیون مالكان اتوبوس در بنگلادش سعی كرد كشته شدن دو دانش آموز این كشور را یك حادثه كم اهمیت جلوه دهد و آن را با حادثه كشته شدن 33 نفر بر اثر سقوط اتوبوس به دره ای در ایالت ماهاراشترا هند مقایسه كرد. این سخنان شاه جهان بسیاری از شهروندان بنگلادشی از جمله دانشجویان را خشمگین كرد.
دانشجویان بلافاصله خواستار استعفای شاه جهان شدند. آنها به سرعت به خیابان ها رفتند و برای یك هفته تمام حركت ترافیكی را در شهر داكا مدیریت كردند و به سیستم نوعی نظم و انضباط كه شهروندان همیشه خواستار آن بودند، دادند. دانشجویان و دانش آموزان 9 تقاضا را مطرح كردند كه دولت بلافاصله با آنها موافقت كرد. اما یكی از نارضایتی های اصلی جوانان، مبنی بر استعفای وزیر حمل و نقل محقق نشده است. در نهایت، با ادامه اعتراض دانشجویان در خیابان ها و انتشار شایعات در رسانه های اجتماعی، پلیس بنگلادش وارد عمل شد. پلیس با دانشجویان درگیر شد اما در میان نیروهای پلیس، طرفداران جوان و مسلح حزب حاكم نیز وجود داشتند. در نهایت آنها توانستند دانشجویان را تسلیم خود كنند.
این حوادث تعدادی از سوالات در مورد عملكرد لیگ عوامی و حضور آن در انتخابات آینده بنگلادش را مطرح كرده است. این حزب از ژانویه سال 2009 تا كنون قدرت را در اختیار داشته است و مسلما به دنبال حضور در راس قدرت برای سومین دوره است.
آساق**267**1424 **1663**