۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۴
کد خبر: 83007481
T T
۰ نفر
نبود آموزش و نگاه مردسالارانه، آسیب  عكاسی خبری ایران

تهران - ایرنا - نگاه مردسالار در جامعه عكاسی ایران، اخلاق و منش عكاسانه، محدودیت های امنیتی عكاسان خبری، دستمزد پایین حق التصویرها بخشی از مباحثی بود كه از طرف اساتید و پیشكسوتان عكاسان خبری در نشست تخصصی «عكاسی‌ خبری و مدیریت بحران» مطرح شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، عكاسی در بحران، ضرورت توجه و حمایت از عكاسان خبری، عكاسی در بحران وظیفه‌ی انسانی یا وظیفه‌ی حرفه‌ای، راهكارهای حضور سریع و موثر عكاسان در بحران، كاركرد عكاسان خبری در بحران، چالش‌های عكاسان خبری در پوشش خبری بحران و نقش و تاثیر حضور عكاسان خبری در مدیریت بحران از جمله محورهای بحث در این نشست بود.

**عكاسی ایران مردسالار است
سعید صادقی عكاس پیشكسوت و دارنده مدال شجاعت جنگ در نشست تخصصی «عكاسی‌ خبری و مدیریت بحران» گفت: عكاسی بحران شفاف سازی درون بحران است و دیپلماسی كشورها تحت تاثیر تصاویر تغییر می كند، برای مثال درجنگ تحمیلی زمانی كه صدام حلبچه را بمباران كرد قبل از انتشار تصاویر انگشت اتهام كشورهای غربی به سمت ایران بود و پس از انتشار عكسها صدام برای اولین بار در شورای عالی امنیت ملی محكوم شد.
سعید صادقی با انتقاد از هرج و مرج در عكاسی خبری ایران گفت: هر كسی كه دوربین دارد عكاس نیست و اخلاق حرفه ای و و تخصص در كنار شناخت مباحث جامعه شناسی و روان شناسی عكاس خبری را تعریف می كند تا عكسهای تولید شده قادر باشد با بدنه جامعه ارتباط برقرار كند.
وی با انتقاد از جلوگیری حضور عكاسان در اعتراض های مردمی گفت: این محدودیت ها باعث كور كردن عكاسی خبری و توهین به تاریخ است.
«نگاه‌ عكاس باید به بدنه اجتماعی جامعه باشد باشد و باید از گره های سیاسی خود را رها كرد»
صادقی از حضور عكاسان در شاخه های مختلف عكاسی انتقاد كرد و افزود: عكاسی پرتره تخصص خود را دارد همانطور كه عكاسی ورزشی از بحران و تبلیغات جدا است و عكاسانی كه میان شاخه های مختلف پرسه می زنند نمی توانند عكاسان تاثیرگذار و موفقی باشند.
این عكاس جنگ با انتقاد ازنگاه مردسالار درعكاسی خبری ایران گفت: زنان عكاس عمدتا مورد بی توجهی قرار می گیرند و برای مثال چند روز گذشته از عكاسان انقلاب در مراسمی دعوت شده بود كه در آن لیست من به عدم حضور مریم زندی و رعنا جوادی عكاسان خوب انقلاب اعتراض كردم.

**سردرگمی عكاسان در دریافت مجوز عكاسی
محمد فرنود عكاس پیشكسوت كه در 40 سال گذشته تمامی شرایط بحرانی همچون انقلاب، جنگ و بلایای طبیعی را تجربه كرده است دراین نشست گفت: وظیفه عكاس گرفتن عكس خوب است وعكاس باید تجربه خود را صادقانه با دیگران به اشتراك بگذارد.
وی افزود: پیش بینی بحران كارخانواده مطبوعات است و عكاس نباید بحران را تشدید كند بلكه باید آن را مهار كند و برای جمع كردن بحران باید شوك لازم را با تصویر خود ایجاد كند تا صحیح و به سرعت مدیریت شود.
فرنود با انتقاد از تعدد نهادها درماموریت های موازی افزود: عكاسان خبری نمی دانند با چه نهادی روبرو هستند و گاها برای گرفتن عكس باید از چه سازمانی مجوز گرفت.
وی با تشریح سختی های كار عكاسی خبری در گذشته گفت: امروزه من در این مكان صحبت می كنم و همزمان میلیون ها نفر آن را مستقیم مشاهده می كنند درحالی كه در گذشته یك تصویر برای رسیدن به قاره دیگر باید با چند كشور و چند خلبان هماهنگ می شد.
«با تمام این مشكلات فراموش نمی كنم زمانی كه تصاویر زلزله رودبار را به تمامی جهان مخابره كردم و و نزدیك به دو میلیون دلار كمك های انسان دوستانه جمع آوری شد.»

**عكاس بحران در هر شرایطی روحیه خود را حفظ می كند
افشین والی‌نژاد عكاس و خبرنگار بین المللی، كه حضور در زلزله رودبار، بم، جنگ عراق وافعانستان را در كارنامه خود دارد و تنها خبرنگاری در واقعه سونامی ژاپن بود كه تا آخرین لحظه در محل ماند و به سراسر جهان اطلاع رسانی كرد، وی نیز در این نشست گفت: یك عكاس بحران باید در هر شرایطی روحیه خود را حفظ كند و به اوضاع مسلط باشد، این به آن معنی نیست كه بی رحم باشد بلكه برای اطلاع رسانی صحیح باید بر احوالاتش تمركز داشته باشد.
وی با یادآوری خاطرات سونامی ژاپن گفت: در آخرین روزهای فاجعه سونامی ژاپن، من تنها خبرنگار در جهان بودم و این شرایط برای یك خبرنگار آزاد به معنی یك معجزه است تا بتواند با رقم های كلان برای رسانه های بین المللی كار كند ولی در آن شرایط تصمیم گرفتم كه كمك رسانی كنم و تصاویر زیادی برای خودم گرفتم و به هیچ رسانه ای در جهان ندادم و هیچ عكسی از من در مظبوعات چاپ نشد.

**كارت خبرنگاری در بحران ها بی اعتبار است
جواد گلزارعكاس پیشكسوت روزنامه همشهری با انتقاد از نبود هماهنگی نهادهای مختلف در بحران ها گفت: كارت های شناسایی خبرنگاری و حتی كارت معتبر خبرنگاری وزارت ارشاد و حتی مجوز عكاسی نیروی انتظامی كوچكترین ارزشی در زمان های بحران ندارد و گویی همه نهادهای دولتی دست به دست هم می دهند تا تصویری برای تاریخ ثبت نشود و ما عكاسان یاد گرفتیم از شیوه های غیرمعمول بدون مزاكره با افراد مسئول كار خود را پیش ببریم و تصویر خود را ثبت كنیم.
وی با اشاره به دستمزد پایین عكاسان خبری در مقایسه با مشاغل دیگر گفت: عكاسان خبری با مشكلات اقتصادی مواجه هستند و از طرفی حقوق اولیه عكاسان زن و عكاسان حق التصویر رعایت نمی شود و رسانه ها به راحتی عكاسان را اخراج می كنند و انجمن های مختلف عكاسی توان تصحیح این شرایط را ندارند.
گلزار در آخر تشریح جایگاه عكاسی در مطبوعات گفت: دوربین اسلحه عكاسان خبری است كه بحران ها را نشانه می گیرند و مطبوعات و آژانس های خبری در جهان امروز جایگاه عكس را فهمیدند كه به دلیل سندیت از یك مقاله تاثیر بیشتری دارد.

**ضرورت آموزش برای عكاسان بحران
حسین حاتمی عكاس پیشكسوت نیز در این نشست با اشاره به ضرورت آموزش برای طرف های درگیر در بحران گفت:قبل از شروع جنگ آمریكا با عراق فراخوانی برای خبرنگاران و عكاسان رسانه ها ارسال می شود و از آنها درخواست می كنند كه خبرنگار و عكاس خود را برای آموزش چگونگی رفتار در شرایط بحرانی برای حفظ جان خود و دیگران و همچنین مخابره اخبار و تصاویر آموزش ببینند.
وی با تشریح شرایط بحرانی برای عكاسان خبری گفت: بحران در عكاسی خبری محدود به درگیری ها و بلایای طبیعی نیست و هر اتفاق غیر طبیعی كه موقعیت های مختلف اجتماعی و فردی را به هم بزند بحران است حال می تواند مسایل اقتصادی و بحران دارو باشد و با خشكسالی و گرانی نان.
نشست تخصصی «عكاسی‌ خبری و مدیریت بحران» از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با حضور حمید ضیایی‌پرور (مدیركل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها)، افشین والی‌نژاد (عكاس و خبرنگار)، حسین حاتمی (عكاس و خبرنگار)، محمد فرنود (عكاس خبری)، جواد گلزار (عكاس خبری روزنامه‌ی همشهری) و سعید صادقی (عكاس خبری) در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.
فراهنگ**9031** 1418
۰ نفر