۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 83008458
T T
۰ نفر

بهشت اجابت در عرفه آستان رحمت امام رضا (ع)

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 83008458
بهشت اجابت در عرفه آستان رحمت امام رضا (ع)

مشهد- ايرنا- در روز عرفه ابر رحمت اجابت دعا در آستان ملائك پاسبان رضوي چنان باراني به همراه دارد كه هيچ يك از زائران و مجاوران حضرت دوست از اين رحمت بي نصيب نمي ماند لذا همگان در پي اجابت دعا مشتاقانه به اين صحن و سرا پا مي گذارند.

امروز عرفه است و دلهاي مشتاق صحراي خود را به آستان ملائك پاسبان رضوي رسانيده اند و در سايه گنبد طلا و گلدسته هاي حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ماوا گزيده اند.
قلبهاي هزاران دلداده اهل بيت عصمت و طهارت (ع) رنگ عشق به خود گرفته و در آرزوي زيارت حضرت امام حسين (ع) به بهشت مشهد پا گذاشته اند تا با طواف روضه رضوان، دلهاي خود را به صحراي عرفات نزديك كنند و از زيارت بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) به زيارت حرم سيدالشهدا (ع) برسند.
امروز دلهاي بسيار در بارگاه رضوي بهانه حضور در سرزمين عرفات را مي گيرند اما با زمزمه ناب دعا و همنوايي با قافله سالار قبيله عشق در حرم قدسي حضرت امام رضا (ع) اندكي آسوده مي گردند و از اين زلال معرفت ناب سيراب مي شوند.
مرحوم علامه مجلسي، روز عرفه را از اعياد بزرگ اسلامي خوانده و بودن در اين سرزمين را يك توفيق مي داند، اما حضور در مكاني مانند حرم مطهر رضوي و انجام دعا در حين زيارت اين بارگاه مقدس از بهترين اعمال براي كساني است كه از راه دور قصد زيارت و طلب اجابت دعا از ساحت مقدس حضرت امام حسين (ع) را دارند.
استاد برجسته حوزه هاي علميه كشور و از نخبگان ملي و بين المللي درباره فضيلت حضور در حرم مطهر رضوي براي شركت در دعاي عرفه به خبرنگار ايرنا گفت: روز عرفه، روز مقاومت، پايداري و ظلم ستيزي است.
حجت الاسلام صادق گلزاده اظهار داشت: روز عرفه، روز معرفت، اجابت دعا، نيايش و روز زيارتي حضرت امام حسين (ع) است كه ائمه معصومين (ع) و بزرگان ديني اين روز را بسيار عظيم و ارزشمند مي دانند.
وي بيان كرد: گفته مي شود زماني كه جبرئيل به حضرت ابراهيم مناسك حج را مي آموخت به عرفه كه رسيد فرمود 'عرفَ' يعني معرفت و شناخت زيرساخت عمل و كردار است.
اين استاد حوزه گفت: ذكر گفتن از 70 ساعت عبادت بهتر است و روز عرفه هنگامه ذكر و دعاست و ظرفيتي به شمار مي رود كه پروردگار متعال براي انسانها قرار داده است.
حجت الاسلام گلزاده اظهار داشت: آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به كره خاكي، در سرزمين عرفات يكديگر را يافتند و به همين دليل اين منطقه عرفات و اين روز عرفه نامگذاري شده است.
وي افزود: يك معناي ديگر عرفه، صبر و شكيبايي است و انسانها در روز عرفه از ظهر تا غروب صبوري كرده و دعا و نيايش مي كنند كه اين امر به منزله تمريني براي افزايش بردباري در انسان است.
وي ادامه داد: پيامبر اسلام (ص) براي آزادي از آتش جهنم، بعد از شب قدر، هيچ زماني را به عظمت و شكوه روز عرفه نمي دانند، همچنين آن حضرت در تعبيري ديگر از روز عرفه مي فرمايند، 'خداوند بر اهل دعا، معرفت، شناخت و مناجات مومنين در روز عرفه مباهات مي كند.'
سخنران حرم مطهر رضوي گفت: بنا به سفارش بزرگان دين، فرصت طلايي عرفه در مكاني مقدس مانند حرم مطهر رضوي را بايد غنيمت شمرد زيرا آنان معرفت و نجات بشر از گناهان با دعا در روز عرفه و در مكان مقدس را نويد داده اند.
حجت الاسلام گلزاده اظهار داشت: امير مومنان حضرت علي (ع) راه آمرزش برخي گناهان را مناجات عرفه و پناه بردن به نيايش و دعا بويژه در اماكن مقدس مي دانند و حضرت امام صادق (ع) مي فرمايند 'بشتاب به سوي دعاي روز عرفه، تلاش كن و حتي يك لحظه از اين زمان مقدس را از دست نده، روز عرفه روز درخواست و دعا و نيايش است'.
وي بيان كرد: ابر، منشا باران و دعا منشا اجابت است لذا ابر باران رحمت پروردگار، دعاست آن هم در مكاني مانند حرم مطهر رضوي و در زماني مانند روز عرفه.
استاد برجسته حوزه هاي علميه كشور گفت: دعاي مناجات عرفه در حرم مطهر رضوي در واقع زيارت از راه دور زائران به شمار مي رود و دعاي اين زائران زودتر از حاضران در سرزمين عرفات مستجاب مي شود و مورد عنايت قرار مي گيرند.
حجت الاسلام گلزاده اظهار داشت: روز عرفه، روز ولايت، خداباوري و زيارت است و در واقع يك بسته متعالي و اوج گرفتني است، دعاي عرفه انسان را به اوج مي رساند.
وي گفت: اهل بيت (ع) فرمودند در روز عرفه به زباني كه گناه نكرديد، دعا كنيد، يعني با زبان خود براي ديگران دعا كنيد زيرا از اين زبان گناه نكرده ايد.
وي بيان كرد: امروز در حرم مطهر رضوي غوغاي اجابت براي تعجيل در ظهور امام عصر (عج)، طلب رفع شر دشمنان و حل مشكلات مردم خواهد بود و باران رحمت اجابت از سوي خدا به سوي حرم مطهر رضوي سرازير مي شود.
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: مراسم عرفه از ساعت 16 تا 19 با حضور زائران و مجاوران در صحن جامع حرم مطهر رضوي برگزار مي ‎شود، در اين مراسم حجت الاسلام سيد حسين مؤمني سخنراني مي كند و محمود كريمي به قرائت دعاي عرفه مي ‌‏پردازد.
حجت الاسلام سيد جلال حسيني اظهار داشت: صوت و تصوير اين برنامه به صورت سراسري در همه اماكن متبرك اين حرم مطهر پخش مي شود و به تعداد كافي كتاب ‏هاي ادعيه و دعاي عرفه در چند نقطه از حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) توزيع مي شود.
وي گفت: پس از قرائت دعاي عرفه و اقامه نماز مغرب و عشا، روضه خواني و مرثيه سرايي توسط مداحان در مصيبت 'مسلم بن عقيل' و 'هاني بن عروه' برگزار مي شود.
7489 / 6053