۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۶
کد خبر: 83009057
T T
۰ نفر

قاچاقچیان قیمت مواد مخدر را پایین نگه داشته اند

۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۶
کد خبر: 83009057
قاچاقچیان قیمت مواد مخدر را پایین نگه داشته اند

تهران- ایرنا- رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قاچاقچیان مواد مخدر قیمت ها را هدفمند كنترل می كنند و كاری به نابسامانی اوضاع اقتصاد ایران ندارند. آنان با پایین نگه داشتن قیمت و عرضه زیاد، سود بیشتری می برند.

سعید صفاتیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره تنوع زیاد مواد مخدر و تاثیر آن بر مدیریت مصرف افزود: اخیرا با وجود نوسانات ارزی، در حالی كه همه انتظار داشتند قیمت مواد مخدر هم حداقل دو برابر شود اما این اتفاق رخ نداد.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه، تریاك با وجود نوسانات ارزی چندان گران نشده و فقط درصد رشد اندكی داشته است؛ اكنون میانگین كشوری هر كیلوگرم تریاك چهار میلیون تومان است.
صفاتیان درباره چرایی ثبات قیمت مواد مخدر اظهار داشت: شاید دلیل این تثبیت، مقدار انبوه مواد مخدر انبارشده در افغانستان و برنامه ریزی های دقیق برای قاچاق و عرضه آن در بازار مصرف است؛ در حال حاضر حدود 10 هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید می شود كه با توجه به بازار آن، به نظر می رسد میزان تولید بیشتر هم باشد.
وی اضافه كرد: این میزان تولید در افغانستان ذخیره می شود و هر زمان كه قاچاقچیان احساس كنند قیمت مواد مخدر افزایش یافته است، برای تنظیم بازار و جلوگیری از كاهش تقاضا، توزیع را بالا می برند؛ بنابراین با برنامه ریزی های دقیق، قیمت مواد مخدر پایین نگه داشته می شود زیرا تئوریسین های قاچاق مواد مخدر معتقدند كه افزایش قیمت باعث كاهش میزان مصرف و از دست دادن بازار سودجویی آنان است.
رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: اگر قیمت مواد مخدر سنتی مانند تریاك افزایش یابد، تغییر الگوی مصرف در میان مصرف كنندگان رخ می دهد و ممكن است سراغ ماده ای بروند كه قاچاقچیان مواد مخدر از افغانستان نفع نمی برند.
صفاتیان ادامه داد: آنها اتاق فكرهای بسیار قوی و مدیریت مصرف خوبی دارند و بر اساس فكر و برنامه، بازار را كنترل می كنند.
بر اساس آخرین شیوع شناسی اعتیاد، 2 میلیون و 808 هزار معتاد در كشور وجود دارند و تریاك بیشترین ماده مخدری است كه مورد استفاده قرار می گیرد.
اجتمام*3229*1834
۰ نفر