به گزارش ایرنا روزنامه ساوت چاینا هنگ كنگ روز پنجشنبه نوشت: با اجرای این طرح تا سال 2030 میلادی یك خط ریلی زیردریایی بین چین و تایوان كشیده خواهد شد.
این خط ریلی زیر دریایی 135 كیلومتر طول خواهد داشت و ترن های آن می توانند تا 250 كیلومتر در ساعت سرعت داشته باشند.
بزرگترین معضل چین در این زمینه در كنار پیشرفت های فنی طرح، چالش های سیاسی بین این كشور با تایوان است كه دولتمردان آن، خود را بخشی از چین نمی دانند و تمایلی به اجرای چنین طرح هایی ندارند.
روزنامه می نویسد هنوز معلوم نیست مهندسان چینی توان اجرای این طرح را داشته باشند معضلات سیاسی نیز موانع سختی برای آنها به حساب می آید اما اگر چین بتواند مشكلات فنی را حل كند ممكن است به طور یكجانبه این طرح را اجرایی كند.
طرح تونل ریلی زیردریایی چین به تایوان را آكادمی علوم چین و شماری از نهادهای دیگر تدوین كرده و در اختیار دولت مركزی قرار داده اند تا پس از كسب مجوز دولت، آن را اجرا كنند.
از این طرح به عنوان یكی از سخت ترین اقدامات فنی و مهندسی قرن 21 یاد می شود كه اجرای آن كاری بسیار دشوار برای چین خواهد بود.
این تونل سه و نیم برابر تونل 37 كیلومتری بریتانیا - فرانسه است كه ساخت آن شش سال به طول كشید و 13 میلیارد و 990 میلیون دلاری هزینه داشت.
آساق**231**1904**
پكن- ایرنا- محققان و مهندسان چینی پس از سال ها تحقیق، طرحی را آماده كرده اند كه با اجرای آن طولانی ترین تونل ریلی دنیا كه این كشور را به جزیره تایوان متصل می كند، احداث می شود.