۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۴
کد خبر: 83009814
T T
۰ نفر
نگاه مسئولان به ورزش بانوان یزد تغییر كند

یزد - ایرنا - تعدادی از كارشناسان عرصه ورزش بانوان یزد با حضور در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مركز این استان با اشاره به ظرفیت ها و استعدادهای این قشر، خواستار تغییر نگاه مسئولان محلی نسبت به گسترش فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی در میان آنها شدند.

به گزارش ایرنا، همچنین كارشناسان بر گسترش زیرساخت ها، جذب حامیان مالی برای توسعه وزرش بانوان، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این ارتباط تاكید كردند.
میزگردی با عنوان « بررسی وضعیت ورزش بانوان، عملكردها، مشكلات، مطالبات و راه های ارتقا » با حضور آزاده دهقان، مسئول ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان و دكتر نجمه رنجبر عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر یزد برگزار شد.
همچنین « مریم یاورپور شهربابكی» دارنده مدال برنز بسكتبال با ویلچر بازی های آسیایی اینچوئن 2014 میلادی كره جنوبی و زهره صادقی صاحب مدال نقره مسابقات آسیایی 1395خورشیدی تهران رشته تیراندازی با تپانچه بادی به تبیین دیدگاه های خود در باره وضعیت ورزش و راهكارهایی برای بهبود وضعیت موجود ارائه كردند.

** 45 درصد ورزشكاران یزد بانوان هستند
مسئول ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان یزد می گوید: 45 درصد ورزشكاران سازماندهی و بیمه شده استان در قالب 45 هیات استان و 200 هیات شهرستان در بیشتر رشته ها را بانوان تشكیل می دهند و 41 نفر هم به عنان نایب رئیس بانوان در هیات های ورزشی فعالیت دارند .
آزاده دهقان افزود: در یزد و بیشتر شهرستان های استان برای جذب بانوان به ورزش و فراهم كردن زمینه آسایش و حضور آنها حداقل یك سالن اختصاصی برای فعالیت های ورزشی این قشر پیش بیینی شد و از سایر امكانات موجود و بر حسب ضرورت و به تفكیك در طول سال استفاده می كنند.
این مسئول ورزش بانوان ادامه داد: در سال 1396، خانم های ورزشكار یزد به 200 مسابقه قهرمانی كشور و 15 بار هم در مسابقات برون مرزی اعزام شدند و 313 مدال در مسابقات كشوری ، لیگ ها و رقابت های داخلی و برون مرزی كسب كردند.
دهقان تصریح كرد: 53 دوره داوری و 71 دوره مربیگری در سال 1396 برگزار شد و دوره های استعدادیابی و توجه به ارتقای علمی و عملی جامعه ورزشی زیرپوشش جزو برنامه هایی است كه در سال 1397 ادامه دارد .
وی آنچه را ظرفیت های بسیار خوب در بین بانوان برای ورود به عرصه ورزش خواند بر ضرورت همراهی و حمایت بخش خصوصی و خیران در كنار دولت برای فراهم كردن امكانات مورد نیاز تاكید كرد و یادآور شد: تیمداری هزینه بر است و نیاز به حامیان مالی برای حضور تیم ها در مسابقات دارد.
دهقان به ضرورت حمایت سایر دستگاه های اجرایی و فرهنگی به خصوص شورای شهر و شهرداری همگام با اداره كل ورزش و جوانان استان برای مشاركت در برنامه های ورزشی بانوان تاكید كرد و انجام آن را خواستار شد.
به گفته این فعال عرصه ورزش بانوان یزد، توسعه و گسترش فعالیت های ورزشی این قشر هزینه بر است و خانواده ها به تنهایی از عهده آن بر نمی آیند، لازم است با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست و به موقع و با معرفی قهرمانان و مدال آوران جهانی و ملی زمینه جلب حامیان مالی و گسترس ورزش اقدام شود.

** حمایت نهادهای اجرایی از ورزش بانوان بسیار محدود است
عضو تیم ملی بسكتبال با ویلچر بانوان یزد هم می گوید: حمایت دستگاه های اجرایی به خصوص شهرداری و شورای شهر یزد از ورزش بانوان و مدال آوران مناسب نیست و باید در این خصوص شاهد تغییر اساسی برای حمایت از ورزشكاران باشیم.
مریم یاورپور شهربابكی كه مدال برنز بازی های آسیایی 2014 اینچئون كره جنوبی را داراست، افزود: اداره كل ورزش و جوانان استان در وسع خود از ملی پوشان و مدال آوران حمایت كرده و می كند، ولی بر خلاف سایر استان ها، همراهی دیگر دستگاه ها ضعیف است.
وی تصریح كرد: رشته های ورزشی بانوان در بیشتر رشته ها هزینه بر است و یك ورزشكار به تنهایی از عهده تامین آن بر نمی آید و باید با فرهنگ سازی و تبلیغات نسبت به جذب حامی مالی و تامین بخشی از نیاز آنها اقدام شود.

** مسئولان از ورزش بانوان حمایت كنند
عضو تیم ملی و دارنده مدال نقره مسابقات رشته تیراندازی با تپانچه بادی مسابقات آسیایی سال 1395 تهران هم ضمن تایید سخنان خانم ها دهقان و یاورپور شهربابكی اظهار داشت: با توجه به هزینه بر بودن ورزش بانوان، خانواده ها و ورزشكاران به تنهایی از عهده آن بر نمی آیند.
زهره صادقی افزود: حمایت های مادی و معنوی مسئولان اجرایی و ورزشی بر حسب نیاز از ورزشكاران در رقابت های كشوری كم است و باید آنها به صورت جدی از مدال آوران و قهرمانان استان حمایت و با آنها همراهی كنند.
وی خاطرنشان كرد: اگر ورزشكاری حقش در مسابقات ملی تضییع شد، قطعا كمترین توقع از مسئولان استان است كه برای مشخص كردن تكلیف وضعیت وی موضوع را پیگیری كنند كه موجب دلگرمی و تشوق ورزشكاران و خانواده های آنها خواهد شد.
این بانوی ورزشكار اظهار داشت: در سایر استان ها اگر ورزشكاری به عللی از حضور در مسابقات محروم شود، قطعا مسئولان اجرایی و ورزشی پیگیری لازم را انجام می دهند كه باید این موضوع مهم در استان یزد نهادینه شود.
صادقی به اهمیت معرفی ورزشكاران به جامعه و اطلاع رسانی مناسب به عنوان یك ضرورت تاكید كرد و افزود: هنوز خیلی از مردم ورزشكاران و مدال آوران را نمی شناسند و باید در این خصوص فعالیت های فرهنگی بیشتری صورت گیرد.
وی همچنین جذب حامیان مالی را برای حمایت از برگزاری مسابقات، اعزام ها و تامین نیازهای آنها مورد تاكید قرار داد و كار رسانه های گروهی را در تقویت ورزش بانوان بسیار مهم برشمرد.

** تامین سلامتی بانوان در گرو فعالیت ورزشی است
همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر یزد با اشاره به اینكه نیمی از جمعیت استان را بانوان تشكیل می دهند، به اهمیت فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی در بین آنها اشاره كرد و گفت: تامین سلامتی و نشاط بانوان در گرو توجه عملی به ورزش است كه باید با فرهنگ سازی اقدام های مناسب انجام شود.
نجمه رنجبر افزود: سلامتی هر جامعه ای را سلامت افراد آن تضمین می كنند و بانوان بخاطر نقشی كه در كانون خانواده و خصوصا در عرصه های مختلف اجتماعی بر عهده دارند باید همواره به فعالیت های ورزشی بر حسب ضرورت عنایت خاص داشته باشند.
وی تصریح كرد: مادران سالم بهتر و بیشتر توانایی لازم برای پذیرش مسئولیت های مختلف فرهنگی و اجتماعی و تربیت فرزندان را بر عهده دارند و برای موفقیت باید همواره همانند سایر امور به ورزش توجه كنند.
این استاد دانشگاه گفت: بانوانی كه بخشی از وقت خود را در طول هفته به فعالیت های ورزشی اختصاص می دهند، قطعا در ابعاد مختلف زندگی نسبت به كسانی كه به این مساله بی توجه اند، بسیار سالمتر و موفق تر هستند.
رنجبر با اشاره به اینكه برای ورزش بانوان امكاناتی در استان وجود دارد اما كم است به ضرورت گسترش آن در تمام مناطق و همچنین جلب مشاركت خیران و بخش خصوصی در كنار بودجه ها دولتی تاكید كرد.

** نقش رسانه ها در توسعه ورزش بانوان
وی با بیان اینكه رسانه های گروهی در فرهنگ سازی ورزش در بین خانواده ها مسئولیت و رسالت های تاریخی زیادی دارند، بر تهیه اخبار و گزارشات و همچنین معرفی ورزشكاران برتر به مردم از سوی از مسئولان نشریات و خبرگزاری ها تاكید كرد.
استان یزد با یك میلیون و 138 هزار نفر جمعیت 46 هیات ورزشی و 65 هزار ورزشكار سازمان یافته دارد كه 49 درصد آنها را بانوان تشكیل می دهد.
آماری از تعداد افرادی كه به صورت غیررسمی ورزش می كنند، در دست نیست و برخی افراد این تعداد را حدود سه برابر ورزشكاران بیمه شده تخمین می زنند.
ایرنا به عنوان تنها خبرگزاری رسمی ایران همواره بر پایه رسالتی كه بر عهده دارد نسبت به برگزاری میزگردهای مختلفی با هدف ارتقای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و سیاسی جامعه اقدام می كند.
خبرگزاری رسمی كشور در سال 1313 خورشدی در ایران تشكیل شد و هم اكنون علاوه بر مركز 31 استان در تعدادی از شهرستان ها دفتر رسمی دارد و شبكه خبری آن در اغلب شهرستان ها فعال است .
ایرنا همچنین در تعدادی از كشورها دارای نمایندگی رسمی است و ضمن پوشش اخبار بین المللی با تعدادی از خبرگزاری های جهانی در عرصه خبر و عكس و ... همكاری دارد.
7536/ 2047/