۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۰۳
کد خبر: 83011203
T T
۰ نفر
ایران در سیستم استاندارد جهانی كتابداری پیشرو است

كوالالامپور - ایرنا - معاون پژوهش ، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه یكی از كشورهای پیشرو در استفاده از سیستم استاندارد جهانی كتابداری است.

فریبرز خسروی روز شنبه در حاشیه هشتاد و چهارمین اجلاس سالانه فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات كتابداری «ایفلا «2018» در كوالالامپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این كتابخانه با بسیاری از كتابخانه های جهان مبادلات كتابی دارد و محققان بین المللی از منابع این مركز استفاده می كنند.
وی گفت : كتابخانه ملی از دو سال پیش بخشی از كتاب های خطی خود را از طریق اینترنت در معرض دسترسی محققان بین المللی قرار داده است.
خسروی تصریح كرد: همكاران ما در تلاش هستند تا كتاب های ماقبل دهه 1350 را كه كپی رایت شامل آنها نمی شود، آماده ارائه در بخش دسترسی های بین المللی كنند .
این مقام فرهنگی دانشگاهی ایران گفت: این مركز با كتابخانه های مختلف دنیا و بسیاری از كشورها مرواده و مبادلات كتابی دارد. به طور مثال كتابخانه ملی ایران با كتابخانه كنگره آمریكا مراودات كتابی داشته است و درسال گذشته نیز نزدیك به یك هزار عنوان كتاب مبادله شده است كه این اقدامات در حوزه فرهنگی انجام می شود.
خسروی خاطرنشان كرد: در كتابخانه ملی 40 هزار نسخه خطی با بیش از 90 عنوان كتاب موجود است كه این امر یكی از بی بدیل ترین مجموعه های خطی جهان محسوب می شود و یكی از ذخیرگاههای تمدن بشری محسوب می شود.
او تاكید كرد: محققان داخلی هم از طریق نت و هم از طریق مراجعه حضوری از منابع كتابخانه ملی استفاده می كنند و روزانه قریب به یك هزار تا یكهزار و 200 مراجعه حضوری داریم كه به بخش های مختلف سازمان مراجعه می كنند به ویژه مجموعه نشریات كتابخانه ملی كه یكی از مجموعه های بسیار غنی در این مركز است .
معاون پژوهش كتابخانه ملی گفت: بخش ایرانشناسی كتابخانه ملی ایران به زبان های انگلیسی، روسی ، فرانسوی و ایتالیایی و در حوزه اسلام شناسی هم به زبان عربی بسیار فعال است و كتاب های متعددی در این زمینه تهیه شده و در دسترس محققان داخلی و بین المللی گذاشته می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به سرعت زیاد تحولات مرتبط با علم اطلاعات ضرورت دارد ایران نیز تحرك بیشتری در این زمینه داشته باشد تا از روشهای نوین جهانی دراین زمینه عقب نماند.
این مقام كتابخانه ای ایران، تاكید كرد : ایران به ویژه در زمینه كتابداری آنلاین باید با حضور در كنفرانس های جهانی ایفلا از دانش روز جهان استفاده كند.
خسروی در مورد سرانه كتابخوانی درایران در مقایسه با سایر نقاط جهان گفت: ایران از كشورهای كم خوان كتاب است و وضع كتابخانه های اموزشگاهی و دانشگاهی با استانداردهای بین المللی همراه نیست و باید منتظرتحولی در این زمینه بود.
وی گسترش و توسعه فناوریهای نوین از جمله موبایل ها را در روند كتابخوانی به شكل قدیمی تاثیر گذار دانست اما در عین حال تاكید كرد باید از این ظرفیت ها برای توسعه و نشر كتابخوانی بهره گرفت.
معاون پژوهش ، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران تاكید كرد كتابخانه ملی ایران درحال تهیه آپ موبایلی است كه پس از تكمیل ارائه خواهد شد.
خسروی افزود: جبر فناورانه و تكنولوژیك لاجرم ما را به استفاده از این تكنولوژی ها پیش خواهد برد.
وی در مورد تاثیر حضور ایران در اجلاس های ایفلا نیز گفت: اجلاس های سالانه ایفلا بیانگر عصاره فعالیت های جهان در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی است كه كارشناسان و مسئولان كتابخانه ها از سراسر جهان در آن حضور دارند. شركت نمایندگان ایران هم در این اجلاس ها هم تاثیر گذار و تاثیرپذیر است.
خسروی تاكید كرد: ایران سال هاست در ایفلا حضور دارد و در برخی كمیته های آن نیز در زمره كشورهای تاثیر گذار بوده و در تصمیمات جهانی این سازمان نیز تاثیر گذار بوده است.
وی در مورد همكاری های ایران و مالزی و كشورهای جنوب شرق آسیا در حوزه مراودات كتاب گفت: همكاری پویایی در حوزه تبادل كتاب دراین حوزه وجود ندارد كه عمدتا به دلیل مساله زبان بوده اما درصدد افزایش معاضدت ها دراین زمینه هستیم.
نفیسه احمد رئیس كتابخانه ملی ایران درابتدای سال جاری از ایران و كتابخانه ملی ایران دیدار كرد.
فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات كتابداری (IFLA)‏ ارگانی مستقل، بین‌المللی، غیردولتی و غیرانتفاعی است كه بیش از90سال پیش با هدف پیشبرد و توسعه كیفیت خدمات كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی در سراسر جهان ایجاد شد و اكنون یك هزار و 400 كتابخانه از 140كشور،عضو این نهاد هستند.
این فدراسیون هر سال اجلاس بین المللی خود را در یكی از كشورهای عضو برگزار می كند
كه در اجلاس ایفلا 2018 مالزی، علاوه برایران، سه هزار و 370 هیات نمایندگی از 111 كشور جهان شركت كردند.
هشتاد و چهارمین اجلاس سالانه فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات كتابداری' ایفلا 2018' با حضور نمایندگان سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران روز شنبه در كوالالامپور آغاز به كار كرد.
آساق **1599 **1663**