۴ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۳۵
کد خبر: 83011931
T T
۰ نفر
مسابقات فوتسال سندروم داون كشور در سيرجان برگزار شد

كرمان - ايرنا- سومين دوره مسابقات چهارجانبه فوتسال سندرم داون كشور به همت موسسه خيريه نيكان در سيرجان برگزار شد .

به گزارش ايرنا ، در اين دوره از مسابقات كه شامگاه شنبه با حضور 2هزار تماشاگر انجام شد ، تيم هايي از تهران، گيلان، قزوين و سيرجان شركت داشتند .
اين مسابقات كه به منظور ترويج نشاط ،شادي و توجه به توانمنديهاي افراد داراي سندرم داون انجام گرفت با اجراي نامه هاي فرهنگي و هنري همراه بود و كودكان سندرم داون به اجراي سرود پرداختند كه با تشويق و استقبال گرم و پر شور تماشاچيان همراه شد.
در اين مسابقات دوستانه و تعاملي تيم هاي قزوين ،سيرجان ،رشت، لاهيجان وت هران به ترتيب مقام هاي اول تا پنجم را بدست آوردند.
همچنين در اين مراسم كه با حضور تمامي خانواده هاي داراي فرزند سندرم داون همراه بود ، افراد داراي سندرم داون كانون سندرم داون ايران (تهران) به اجراي نمايشهاي افسانه دشت بي باران، افسانه تله ماهي و نمايش شورايي ما همه آدم هستيم به كار گرداني رسول حق شناس پرداختند.
تريزومي 21 يا سندرم داون يك اختلال تعدادي كروموزومي است كودكان مبتلا به اين سندرم داراي يك كروموزوم اضافه 21 نسبت به افراد عادي هستند و از ويژگي هاي ظاهري اين سندرم مي توان به مواردي چون تاخوردگي پوستي در پلك بالايي، قد نسبتا' كوتاه، دست هاي پهن و انگشتان كوتاه، صورت پهن و گرد، زبان پهن و دراز كه صحبت كردن را مشكل مي سازد، كند ذهني، عقب ماندگي ذهني، كم خوني، اختلالات قلبي، مشكلات شنوايي، مشكلات بينايي و مواردي از اين قبيل اشاره كرد.
اولين بار فردي بنام داون اين بيماري را در اوايل قرن نوزدهم شناسايي كرد اما علت بروز بيماري بعدها توسط 2 دانشمند ديگر بنام هاي Tjio و Levan كشف شد.
آنها با استفاده از تكنيك هاي سيتوژنتيك كشف كردند كه علت بيماري يك كروموزوم اضافه شماره 21 است. شيوع اين سندرم در فرزندان مادران 20 سال، يك در 1500 است كه در مادران 40 ساله به يك در 70 و احتمال آن براي مادران 45 سال و بالاتر حتي به يك در 25 نيز مي رسد.البته پدر نيز مي تواند در ايجاد كروموزوم اضافه 21 در فرزندش نقش داشته باشد.
چگونه مي توان به اين كودكان كمك كرد؟
با پيشرفت هاي علمي در حال حاضر، تشخيص به موقع كودكان توسط متخصص و انجام تست كاريوتايپ در همان ماه اول تولد براي تاييد پيش بيني پزشك، خيلي اهميت دارد. امروزه با 2 روش Reorganization و Neuroplasticity توسط متخصصان مغز واعصاب كودكان مي توان از ايجاد ساختارهاي نامناسب سر و صورت و اندام در اين كودكان تا حدودي جلوگيري كرد.
اشكالات مغزي نخاعي و راه درمان آنها و شكل دادن سر و صورت به سمت نرمال توسط متخصصان يافت شده و جز فرم چشم حالت دهان باز، زبان بيرون آمده و آبريزش، تقريبا در همه اين گروه كودكان برطرف شده است.
همچنين خانواده ها و مربيان مي توانند براي بهبود اين كودكان روي مواردي مانند پارامترهاي مختلف پيش زباني و گفتاردرماني، كار در منزل روزي 3 تا 5 ساعت در 6 سال اول زندگي كه شامل كاردرماني ذهني، جسمي و گفتار درماني است، رفع پديده تنبلي ذاتي در اين بچه ها با استفاده از رفلكس هاي اوليه به تحرك درآوردن مفاصل كودكان، تشويق و تحريك رشد با ماساژ اندام ها به ويژه كف دست ها و ماليدن گل، خمير يا تخم مرغ به تمام بدن كه منجر به سرعت بخشيدن به رشد حركتي و تكاملي و افزايش تحريكات بينايي و شنوايي مي شود، تمركز كنند تا بدين وسيله كودك از تمام اعضاي بدن خود آگاهي يابد.
در واقع افزايش يك كروموزوم 21 منجر به اين مي شود كه در بدن اين كودكان ژن هاي روي اين كروموزوم بالانس ژني مربوط به ژن هاي روي كروموزوم 21 را در بدن بهم بزند.
ژن هاي روي كروموزوم 21 آنزيم هاي هستند كه عمدتا در توليد راديكال هاي آزاد در بدن نقش دارند؛ بنابراين توليد اين مولكول ها در بدن كودكان داوني بالاست و به گفته اي شايد يكي از علل پيري زودرس در اين بچه ها همين سيل عظيم توليد راديكال هاي آزاد باشد كه نياز است اين كودكان از منابع سرشار از آنتي اكسيدانت كه در ميوه و سبزيجات هست زياد استفاده كنند.
در جديد ترين تحقيقي كه روي افراد داوني انجام شده و در 7 ژوئن 2016 نتايج آن منتشر شده است، مشخص شد مصرف چاي سبز كه سرشار از آنتي اكسيدانت است به بهبود وضعيت بيماران مبتلا به داون كمك مي كند.
7435/ 5054