۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83012075
T T
۰ نفر
مهارت افزايي در دانشگاه ها مغفول مانده است

تهران - ايرنا - مديركل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: مهارت آموزي به دانشجويان در دانشگاه هاي كشور به عنوان يكي از وظايف و كاركردهاي دانشگاه آنگونه كه بايد، مورد توجه قرار نگرفته است در حالي كه توسعه جامعه از مسير مهارت افزايي خواهد بود.

محمدسعيد سيف روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا با اشاره به اينكه مهارت افزايي در دانشگاه ها به توسعه اقتصادي و اجتماعي جامعه منجر خواهد شد، گفت: دانشگاه ها در دنيا كاركردهاي گوناگوني جز آموزش و خروجي دانش آموختگان دارند اما در كشور ما توجه و اهميت بخشي بيش از اندازه به اين بخش بر ساير فعاليت هاي دانشگاه سايه افكنده است.
سيف با بيان اين كه تسلط دانش آموختگان به مهارت هاي گوناگون از مهمترين كاركردهاي دانشگاه ها است، يادآورشد: دانشگاه ها بايد افزون بر آموزش هاي دانشگاهي، مهارت هاي شغلي را كه تاكنون مورد غفلت قرار گرفته است را درنظر داشته باشند.
وي در ادامه با اشاره به لزوم توجه به كاركردهاي گوناگون دانشگاه اشاره و عنوان كرد: دانشگاه ها بايد آينده پژوهشي را در خود تقويت كرده و در بسياري مسائل به آن بپردازند.
به گفته وي تشخيص نيازهاي آينده كشور نيز از ديگر وظايف دانشگاه ها به شمار مي رود.
سيف افزود: شناسايي مشكلات و چالش هاي روز كشور نيز بر عهده دانشگاه ها است و بايد براي رفع آن ها چاره انديشي كنند.
اين مسئول همچنين با اشاره به ظرفيت بالاي دانشگاه ها براي ورود به عرصه اقتصادي كشور، عنوان كرد: به اندازه كافي تربيت نيروي انساني متخصص به دليل نيازي كه در دهه هاي گذشته در كشور وجود داشت، رشد كرده و از نظر كمي آمار خوبي در اين بخش حاصل شده است و در حال حاضر 4 ميليون دانشجو و سالانه نزديك به يك ميليون دانش آموخته داريم كه تعداد قابل توجهي هستند.

** آيين نامه نظام صلاحيت حرفه اي؛ راهي به سوي مهارت افزايي دانشجويان
سيف از برنامه هاي وزارت علوم براي مهارت آموزي دانشجويان سخن گفت و افزود: در برنامه هاي دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم به دنبال مهارت افزايي در دانشگاه ها هستيم. از اين رو بررسي مي كنيم تا دانشجويان علاوه بر 140 واحد درسي كه مي گذرانند، نيازمند چه مهارت هاي ديگري براي ورود به بازار اشتغال هستند.
وي افزود: براي دستيابي به اين هدف، آيين نامه نظام صلاحيت حرفه اي بايد به طور كامل مورد توجه و اجرا قرار گيرد چراكه اين نظام مشخص كرده كه هر يك از مشاغل نيازمند برخورداري از كدام توانمندي و صلاحيت ها است.
سيف تصريح كردكه توانمندي ها و صاحيت هاي را با مهارت دانش آموختگان تطبيق داده و در صورت خلاء به مهارت آموزي دانشجو خواهيم پرداخت.
وي تصريح كرد: طرح رصد اشتغال فارغ التحصيلان در دانشگاه ها كه از بهمن ماه سال گذشته اجرايي شده است به اين موضوع كمك مي كند و نيازهاي ما در زمينه دستيابي به آمار را رفع مي سازد.
به گفته وي، تاكنون 50 دانشگاه وضعيت اشتغال فارغ التحصيلان را شناسايي و آمار آن را اعلام كرده اند. سيف افزود: بنابراين با برنامه هايي كه در پيش داريم، مهارت افزايي را هر چه بيشتر در ميان دانشجويان تقويت خواهيم كرد و از ظرفيت هاي دانشگاه در بخش هاي مختلف بهره برد.
به گزارش ايرنا، برقراري ارتباط ميان دانشگاه ها با بخش هاي صنعتي كشور از برنامه هاي جدي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در يك سال گذشته بوده است.
مسئولان آموزش عالي كشور در اين زمينه طرح و برنامه هايي را تدوين و اجرايي كرده اند. بهره گيري از ظرفيت هاي دانشگاهي در بخش هاي مختلف توسعه اقتصادي، علمي و فناوري جز اولويت مسئولان آموزشي كشور به شمار مي رود.
**9283** 1200