به گزارش ایرنا، بخش عمده ای از آسیب های اجتماعی، ناشی از هیجانات و استرس های عصبی بوده كه عامل قسمت بزرگی از آنها ترافیك و رفتارهای ترافیكی است و این موضوع به طور مستقیم در آرامش بیشتر جامعه نقش آفرینی می كند.
می توان ادعا كرد كه اصلاح رفتار ترافیكی بر همه تعاملات اجتماعی تاثیر می گذارد و در صورت تداوم شرایط موجود و ارتقا نیافتن فرهنگ ترافیكی آثار جبران ناپذیری را برای مردم و كشور بر جای خواهد گذاشت.
رفتار ترافیكی منطبق بر قانون باعث كاهش حوادث رانندگی و درگیری ها و نزاع های ناشی از این اتفاقات خواهد بود، علاوه بر این بروز هر حادثه و تصادف گاهی زیان های جبران ناپذیری مالی و جانی برای هموطنان به دنبال دارد، پس ناچاریم از اینكه این گره را كه در حال كور شدن است، بگشاییم.
اصلاح رفتار ترافیكی به ویژه حین سفر علاوه بر كاهش ناراحتی های ناشی از گرفتار شدن در ترافیك، باعث ایجاد دقایقی آرام و شاد و مطمئن برای خانواده ها و انجام سفری با خاطرات خوش و به یادماندنی می شود.
رییس پلیس راه راهور نیروی انتظامی با تاكید بر اینكه رفتار ترافیكی افراد باید در مسایل زندگی افراد تاثیرگذار باشد، گفت: سوابق ترافیكی برخی افراد نشان می دهد كه ممكن است مشكلاتی داشته باشند كه نمی توانند حداقل مسئولیت را داشته باشند.
سردار حمیدی به اقدامات مثبت در جهت كاهش تلفات جاده ای اشاره و تصریح كرد: علیرغم رشد سفر و تردد، آمار كشته شدگان تصادفات كشور در پایان سال 96 حدود 16 هزار نفر بوده است و با تحلیل گذشته و عواملی كه كشور را از شیب خطرناك عبور داده، می توان روند آینده را ترسیم كرد.
وی به اصلاح قانون بعد از 40 سال اشاره كرد و گفت: این قانون بازدارندگی بالاتری پیدا كرد و پس از آن افزایش هزینه تخلفات، توسعه سامانه ها و سیستم ها، اقدامات فرهنگی و شناسایی جامعه های هدف دست به دست هم داد تا حوزه ایمنی راه و عامل انسانی رشد خوبی داشته باشد.
رییس پلیس راه راهور نیروی انتظامی افزود: اكنون به سطحی رسیده ایم كه با این اقدامات نمی توان كار جهشی انجام داد، بلكه اگر بخواهیم كاهش چشمگیر در حوادث جاده ای داشته باشیم باید در حوزه اصلاح رفتار ترافیكی، بیمه، خودرو و نظارت اقدامات جدی صورت گیرد.
استان البرز نیز از مهم ترین مناطق پرتردد كشور شناخته شده، منطقه ای كه برای حركت در جاده های آن می بایست انضباط ترافیكی را رعایت كرد تا حادثه ای متوجه خودروها و سرنشینان آنها نشود.
البرز با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر در مسیر مسافران 15 استان كشور و گردشگران پرشمار، شمال ایران قرار دارد، استانی كه میانگین تردد های جاده ای آن در ساعت 3 برابر متوسط كشوری است.
با این وجود تعداد زیاد حوادث ترافیكی در محورهای ارتباطی استان البرز موضوعی است كه در كنار ایمن سازی جاده ها، رعایت نكات ایمنی و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان را طلب می كند.
ماهانه تعداد زیادی حادثه رانندگی در جاده های البرز به ثبت می رسد كه گاهی مواقع بیش از 30 مصدوم در این جاده ها روانه بیمارستان می شوند.
از سوی دیگر تعداد كشته شدگان سوانح رانندگی در جاده های استان البرز به رغم نظارت های شدید پلیس راه و دستگاه های دیگر، دور از تصور است لیكن آنچه می تواند وضعیت ترافیكی البرز را برای مسافران ایمن كند در مرحله نخست خود رانندگان و گردشگران هستند كه باید خطر جاده ای را جدی بگیرند و از انجام حركات مخاطره انگیز پرهیز نمایند.
جوانب احتیاط نه تنها در جاده های پرخطر بلكه در تمام مسیر های ارتباطی لازمه پیشگیری از حوادث پرشمار رانندگی در ایران است لیكن توجه رانندگان به این مقوله در جاده های كوهستانی و پرتردد بیش از پیش ضروری است.
استان البرز دارای یك هزارو 450 كیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی است كه 18 درصد ترافیك جاده ای ایران مربوط به این استان می باشد.
طبق آمار سال ها و ماه های گذشته شمار مصدومان جاده ای این استان به طور متوسط در هر ماه حدود یكصد نفر ثبت شده و بر این اساس دستگاه های امدادی مانند اورژانس و هلال احمر فشار كاری مضاعفی در ارایه خدمات به مصدومان سوانح رانندگی البرز متحمل می شوند.
گاهی مواقع همزمانی سوانح و ترافیك سنگین سبب می شود تا امداد هوایی برای انتقال مصدومان در محورهای كوهستانی و آزاد راه ها دست بكار شود ضمن آنكه در زمان بارش ها و نامناسب بودن وضعیت جوی مشكلات ترافیكی مضاعف است.
از سوی دیگر پلیس راه نیروی انتظامی استان البرز در طول فصل سال متحمل زحمات و تلاش های شبانه روزی می شود و نباید خدمات سنگین و طاقت فرسای راهداران را نادیده گرفت.
با این حال ، شهریور ماه هر سال سفرهای تابستانی در محورهای ارتباطی البرز به اوج خود می رسد، سفرهایی كه شمار ترددهای روزانه در جاده های استان را به مرز یك میلیون و 800 هزار تردد می رساند.
طبق آمار اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز از یكم تابیست و هفتم مردادماه جاری 51 میلیون تردد در جاده های البرز به ثبت رسید.
هر چند كه برای گشودن گره های ترافیكی دستگاه های اجرایی مانند اداره كل راه وشهرسازی و اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای به صورت شبانه روزی در حال احداث بزرگراه و محورهای مواصلاتی جدید و تعریض راه ها هستند اما تا رسیدن به حد مطلوب می بایست جانب احتیاط در جاده های پر خطر البرز رعایت كرد.
فرمانده پلیس راه البرز با بیان اینكه رانندگان باید طبق زمان بندی اعلام شده توسط پلیس راه در خصوص محدودیت های ترافیكی پایان هفته در محور كرج _چالوس، سفر خود را مدیریت كنند، درگفت و گو با خبرنگا ایرنا گفت: پیشنهاد می شود در زمان یك طرفه شدن جاده نیز رانندگان حتی الامكان در لاین اصلی خود باقی بمانند.
سرهنگ رضا گودرزی با اشاره به اینكه عبور اسكورت پلیس راه برای اعلام یك طرفه شدن محور نیز نباید سبب شود رانندگان بدون در نظر گرفتن جوانب احتیاط رانندگی كنند، افزود: رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی كاهش تصادفات جاده ای و تلفات انسانی را به همراه دارد.
وی با تاكید بر اینكه هر گونه تخلف در این خصوص تذكر و اعمال جریمت پلیس را به همراه خواهد داشت، تصریح كرد: رانندگان باید توجه داشته باشند كه عبور از شانه خاكی جاده نیز تخلف بوده و شامل جریمه می شود.
وی ضمن توصیه رانندگی به رعایت اصول ایمنی در رانندگی، تاكید كرد كه در این صورت هموطنان سفر امن و با آرامش خواهند داشت.
وی خاطرنشان كرد: بیشترین تصادفات درجاده كرج -چالوس از سرعت زیاد، سبقت و انحراف به چپ است و رانندگان باید دقت بیشتری داشته باشند.
*** عدم رعایت فرهنگ ترافیكی یك ضعف است
معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره كل دادگستری استان البرز نیز دراین زمینه به خبرنگارایرنا گفت: عدم رعایت فرهنگ رانندگی و ترافیك توسط شهروندان یكی از مهم ترین نقاط ضعف در این حوزه ابوده كه بر توسعه و ترویج آن تاكید می شود.
مهدی جوهری با اشاره به اینكه البرز در حوزه جرح رتبه 13 كشور را به خود اختصاص داده است، افزود: باید به این نكات توجه داشت كه بخشی از تصادفات جاده ای توسط عامل انسانی و برخی توسط عوامل غیر انسانی نظیر جاده ها، تونل ها و غیره حاصل می شود.
وی با بیان اینكه در بعد تخلفات انسانی در حوزه رانندگی و ترافیك باید با فرهنگ سازی به اهداف مد نظر در این بخش دست پیدا كرد، گفت: فرهنگسازی با تكیه بر مولفه های آموزشی امكان پذیر خواهد شد اما متاسفانه آنچنان كه باید به فرهنگ ترافیكی دست پیدا نكردیم.
جوهری با اعلام اینكه تا زمانی كه قوانین از سنین پایه به فرزندان مان آموزش داده شود نتیجه بهتری حاصل خواهد شد، اظهار كرد: با توجه به اینكه عامل انسانی نقش مستقیم و قابل توجهی را در كاهش تصافات جاده ای ایفا می كند باید توجه ویژه ای به این موضوع داشت.
وی گفت: با توجه به اینكه درجاده كرج - چالوس بیشتر مسافران از سایر نقاط كشور است و آشنایی به وضعیت محدودیت ترافیكی ندارند می طلبد عوامل پلیس راه و راهداری تابلوهای اخباری درمسیرهای ورودی و خروجی برای اطلاع رسانی آن ها تعبیه كنند.
جوهری با بیان اینكه طی سال گذشته در اثر وقوع تصادفات جاده ای در البرز 230 نفر كشته و 9 هزار نفر مجروح شدند، گفت: رتبه فوتی استان البرز در سطح كشور 26 گزارش شده است.
*** لازمه فرهنگ ترافیكی نیازمند آموزش فردی و گروهی است
یك جامعه شناس درگفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: لازمه فرهنگ ترافیكی نیازمند یك آموزش فردی و گروهی است كه از سنین كوچك باید مدنظر قرار گیرد.
نیازمند یك قوانین جامع شخصیتی است كه رانندگان باید مد نظرداشته باشند.
احمد علی جبارزاده افزود: در رانندگی باید مراقب یكدیگر باشیم، چرا كه رانندگی یك امر فردی نیست بلكه یك رویداد جمعی بوده و باید با هم هماهنگ باشیم.
وی اضافه كرد: آرامش، زندگی، سلامتی در رانندگی به روحیه و صبر و حوصله راننده بستگی دارد كه متاسفانه برخی ازآن ها در مواقع ضروری رعایت نمی كنند.
جبارزاده افزود: یكی از مهمترین این عوامل شتاب زدگی و عجله در جاده ها بویژه جاده كرج - چالوس است كه برخی رانندگان بدون در نظر گرفتن شرایط و فرمان پلیس اقدام به رانندگی های خطرناك می كنند.
وی خاطرنشان كرد كه هنگامی كه به دلیل ترافیك سنگین این جاده باریك كوهستانی یك طرفه می شود یك راننده وظیفه دارد مثل جاده دو طرفه و سرعت مطمئنه اقدام به رانندگی كند.
جبارزاده افزود: راننده در لحظات خستگی و ترافیك و جاده های صعب العبور و رانندگی های غیر اصولی و غیر قانونی بر مبنای چارچوب شخصیتی و روانی و فرهنگی اش واكنش نشان می دهد و اگر بخواهیم تا در شرایط بحرانی یك راننده درست عمل كند ، این عمل مقدماتی لازم داشته كه به سال های پیشین زندگی وی بر می شود و سبك تربیتی ،میزان تاب آوری ، مقید بودن به اصول اخلاقی و شهروندی ، قانونگرایی ، نگاه جامعه نگر ، پرهیز از خودخواهی است.
این كارشناس امور اجتماعی یادآور شد كه نظارت و اعمال قانون از سوی پلیس در جاده ها نه به شكل مچ گیرانه بلكه به شكل راهنمایی و تسهیل رانندگی هم، از مقدمات و الزاماتی است كه به رفع بحران كمك می كند.
وی افزود: از سوی دیگر یك رانندگی خوب در شرایط نا آرام مثل جاده های خطرناك، ازدحام ماشین ها، تردد در جاده و خیابان های یكطرفه ! مسدود شدن راه، واكنش های عصبی و خطرناك سایر رانندگان، مستلزم تسلط بر موقعیت بحران و مدیریت بحران است حفظ آرامش و خونسردی ، پرهیز از لجبازی و مقابله به مثل ، كنترل خشم و اضطراب و رعایت حقوق شهروندی و قانونگرایی است.
2098/1535
كرج - ایرنا - اصلاح رفتار ترافیكی عامل اساسی برای گشوده شدن گره های بسیاری در مناسبات اجتماعی در ایران محسوب می شود كه می توان ادعا كرد كه با تحقق یافتن آن بسیاری از آسیب ها نیز كاهش خواهد یافت.