۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83014964
T T
۰ نفر

رونمايي از لوح كاشان، شهر ملي نساجي

۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83014964
رونمايي از لوح كاشان، شهر ملي نساجي

كاشان- ايرنا- لوح كاشان، شهر ملي نساجي در حاشيه سي امين نمايشگاه ملي صنايع دستي در آئيني با حضور جمعي از مسئولان و هنرمندان، فعالان اقتصادي و گردشگري اين شهرستان رونمايي شد.

به گزارش ايرنا، روابط عمومي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان روز سه شنبه اعلام كرد: در جريان نشست هم انديشي 'نقش نشان هاي ملي در روند توسعه گردشگري منطقه فرهنگي كاشان' در سالن همايش هاي بين المللي تهران، در كنار رونمايي اين لوح از تلاش هاي پنج هنرمند نساجي سنتي شهرستان با اهداي نماد شعربافي اصيل قدرداني شد.
همچنين پخش مستندي در زمينه پيشينه هنر نساجي سنتي كاشان و مشكلات امروز اين حرفه، باز نمايي كتاب پدر نساجي سنتي ايران از ديگر بخش هاي نشست هم انديشي 'نقش نشان هاي ملي در روند توسعه گردشگري منطقه فرهنگي كاشان' بود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان در اين نشست با اشاره به موقعيت ممتاز اين شهرستان در حوزه فرهنگي و تمدني از يافتن سندي مبني بر پيشينه دست كم 6 هزار ساله نساجي سنتي در آن خبر داد.
محسن جاوري قرار گرفتن كاشان در مسير شاهراه تجاري را نشان دهنده جايگاه ويژه و ممتاز منطقه در تجارت و توليد دانست و گفت: قطعه سفالي در كاوش هاي اخير تپه سيلك پيدا شده كه نقش پارچه بر روي آن، نشان دهنده قدمت نساجي سنتي در منطقه مي باشد.
وي با اشاره به شرايط كنوني كاشان در بخش صنعت و توليد بيان كرد: پيش تر اين منطقه در كنار توليد ابريشم، توليد كننده نخ، مواد اوليه و كرم ابريشم نيز بوده است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان به آمار كمي صنعت نساجي و كسب نشان هاي ملي در اين حوزه از سوي هنرمندان منطقه اشاره و اضافه كرد: چهار نفر از هنرمندان نشان درجه يك، 6 نفر نشان درجه 2 و چهار هنرمند نيز به دريافت نشان درجه سه تا كنون نائل شدند.
او تعداد هنرمندان فعال در زمينه نساجي سنتي در كاشان را نزديك به 200 نفر عنوان كرد و گفت: اين هنرمندان با 105 دستگاه شعربافي، پنج دستگاه مخمل بافي و يك چادر شب به زنده ماندن هنر اصيل نساجي منطقه كمك مي كنند.
معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز دراين نشست با تبريك انتخاب كاشان به عنوان شهر ملي نساجي گفت: اين عنوان مي تواند رويدادهاي خوشايندي را براي كاشان رقم بزند اما نيازمند عزم عمومي براي استفاده از اين فرصت است.
پويا محموديان با اشاره به جايگاه صنايع دستي افزود: اين عنوان ها موجب مي شود تا نگاه هاي اثرگذار در كشور به سوي شهرهايي مانند كاشان جلب شده و اميد مي رود در آينده جشني براي جهاني شدن اين منطقه برپا شود.
به گزارش ايرنا، اوايل تيرماه امسال كاشان در شوراي ملي صنايع دستي به عنوان شهر ملي نساجي از سوي هيات داوران انتخاب شده بود.
هنرمندان شهرستان كاشان تا كنون 12 نشان اصالت يونسكو و همچنين 33 نشان ملي مرغوبيت صنايع دستي را كسب كردند كه از اين تعداد 32 نشان در رشته نساجي است.
52 رشته صنايع دستي هم اكنون در شهرستان كاشان فعال مي باشد.
شهرستان كاشان با جمعيت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزديك به 200 كيلومتري شمال اصفهان واقع شده است.
8123