۶ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۲۵
کد خبر: 83015803
T T
۰ نفر

50 طرح برتر هنرمندان نقش پوشاك عاشورایی

۶ شهریور ۱۳۹۷، ۲۳:۲۵
کد خبر: 83015803
50 طرح برتر هنرمندان نقش پوشاك عاشورایی

تهران-ایرنا- 50 طرح برتر هنرمندان ویژه پوشاك با محوریت عاشورا در معرض دید تولید‌كنندگان قرار گرفت تا برای مراسم محرم و اربعین امسال در چرخه تولید قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از كارگروه مد و لباس، برنامه رونمایی از آثار طراحی شده برای تولید لباس عاشورایی با حضور طراحان و تولید‌كنندگان پوشاك برگزار شد.
این مراسم با محوریت لباس ویژه محرم برگزار شد كه طی آن یك گروه طراح با الهام‌گیری از مفاهیم بلند اشعار عاشورایی طرح‌ها‌یی با محور عاشورا خلق كردند و 50 طرح برتر به تولید‌كنندگان پوشاك كشور عرضه و مقرر شد هر تولید‌كننده‌ای بالاترین تعداد تولید را برای هر طرح پیشنهاد كند، آن طرح به وی اختصاص یابد.
منصور تیرگر رئیس مركز پژوهش‌های اتحادیه پوشاك در این مراسم با یادآوری اینكه به ابتكار كارگروه ساماندهی مد و لباس چرخه جدیدی در حوزه لباس جامعه با محوریت محرم ایجاد شده است، افزود: برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی در دو دوره گذشته تاثیرگذار بود و از آنجایی كه گردش پوشاك در محرم بالاست تقاضا برای لباس عاشورایی افزایش یافته است.
وی برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی را فرصتی برای توسعه پوشاك اسلامی عنوان كرد و یادآورشد كه لباس نمایانگر هویت و فرهنگ ما است و می‌توانیم مفاهیم را به وسیله آن منتقل كنیم، البته باید اهمیت لباس عاشورایی را حفظ و كار ضعیف به بازار ارائه نكنیم.
تیرگر همچنین به وعده حمید قبادی دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس برای ارائه طرح‌های برتر لباس عاشورایی در نمایشگاه عفاف و حجاب اشاره كرد و گفت : بنا داریم فروشگاه‌های مجازی لباس را ترغیب كنیم لباس‌های عاشورایی با طراحی داخلی را به فروش بگذارند.
وی افزود: غرفه ویژه عرضه لباس عاشورایی نیز در نمایشگاه هفته پایانی شهریور در بوستان گفت‌و‌گو به داوطلبان اختصاص داده می‌شود.
به گزارش ایرنا، مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاك ایران نیز مباحث فرهنگی و تجاری‌سازی را از خلا‌های مربوط به تولید لباس عاشورایی دانست و گفت: در لباس‌های عاشورایی موجود در بازار نماد‌ها و فرهنگ عاشورایی استفاده نمی‌شود.
وی همچنین یادآورشد: موضوع عاشورا در حوزه هایی همچون ادبیات، گرافیك، معماری و هنر ایران تاثیر داشته است، بنابراین باید مسائل مرتبط با این بحث به صورت استارت‌آپ‌های میان‌رشته‌ای برگزار و گرایش‌های مختلف هنری را درگیر موضوع محرم كرد.

**برندهای پوشاك ایران وارد رویداد عاشورا شوند
افتخاری خواستار حضور قوی برندهای پوشاك ایرانی در رویداد عاشورا شد و گفت: باید مجموعه‌های پوشاك در این حوزه تولید و عرضه شود.
حمید قبادی دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس نیز به جوسازی‌های رسانه‌های معاند علیه نمایشگاه لباس عاشورایی و برنامه‌های رسانه‌ای كه با محور لباس عاشورایی تولید شده اشاره كرد و افزود: امام خمینی (ره) فرمودند وقتی دشمنان چیزی را هدف قرار دادند بدانید كه درست كار كرده‌اید. ما طی دو سال گذشته تلاش كردیم مبانی فكری لباس عاشورایی را تدوین كنیم، نواقص را دیدیم و البته قدر مسلم امسال هم بدون نقص نخواهیم بود اما آنچه به اثبات رسید جای خالی توجه به مساله لباس عاشورایی بود.
وی با یادآوری اینكه اگر ما كاری نكنیم دشمنان خوراك نامناسب كه حتی مخالف مبانی فكری ماست را تهیه و عرضه خواهندكرد، گفت: لباس انتقال دهنده مفاهیم بوده و آنچه اكنون در جامعه در این باره رخ داده حائز اهمیت است. در گذشته نیز لباس انتقال مفهوم می‌كرده اما تا این حد كه اكنون دشمن داریم، در گذشته نداشته‌ایم.
قبادی به افزایش تنوع و تكثیر مورد مطالبه جوانان در حوزه‌های مختلف از جمله لباس اشاره كرد و توضیح داد: حضور ما در رویدادهای مهم آئینی نیاز به یك عنصر مهم یعنی لباس دارد و ما هر قدر به مفهوم رویداد تاریخی آشناتر باشیم می‌توان محصولی كه بهتر مفهوم آن رویداد را منتقل كند، تولید كنیم.
وی همچنین به گزارش كوتاهی كه سال گذشته از لباس‌های مورد استفاده در محرم كه نمادهای غیر اسلامی و حتی شیطان پرستی در آنها به كار رفته بود اشاره كرد و ادامه داد: حتی جوانان نمی‌دانستند لباسی كه بر تن دارند مخالف فرهنگ و مفهوم عاشورا و مروج موضوعی خلاف محرم است. بعد از پخش این گزارش رسانه‌های معاند شروع به تمسخر فعالیت‌ها كردند و این نشان می‌دهد كه ما راه را درست می‌رویم و باید در این زمینه بیشتر فعال باشیم.
دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس یادآورشدادامه داد: با مفهوم‌برداری از دو كتاب شعر عاشورایی، كارگاهی برای طراحی لباس عاشورایی برگزار و 50 اثر در این كارگاه تولید شد. اكنون این آثار در معرض دید تولید‌كنندگان قرار داده می‌شود و هر تولید‌كننده‌ای كه بیشترین تعداد تولید این آثار را پیشنهاد كند می‌تواند رایگان طراحی های یادشده را دریافت كند. این طرح‌ها محدود به لباس نیست و روسری، كوله‌پشتی(برای حضور در مراسم اربعین)، كلاه، تی‌شرت، پلوشرت را نیز در بر می‌گیرد.
وی همچنین به اهمیت مساله تولید پارچه‌ لباس عاشورایی اشاره كرد و گفت: اگر بتوانیم در این عرصه ورود كنیم طراحان نیز نقش خود را بر اثر هنری پارچه خواهندافزود.
به گزارش ایرنا، در این مراسم 50 طرح تولید شده در كارگاه طراحی لباس عاشورایی برای تولید‌كنندگان عرضه شد و هر تولیدكننده‌ای طرح مورد درخواست خود را با توجه به میزان مورد نظر مطرح می‌كرد و در نهایت هر تولید كننده‌ای كه بالاترین تعداد تولید را اعلام می‌كرد، می‌‌توانست از طرح استفاده كند.
از جمله این طرح‌ها طرحی با استفاه از پر سفید رنگ بر زمینه مشكی بود كه می‌شد آن را بر روی لباس، روسری و كوله‌پشتی اربعین چاپ كرد. كنار هم قرار دادن پرهای سفید در زمینه مشكی به خوبی و وضوع تصویری سخت و نرم از عاشورا را مجسم می‌كرد كه بدون هیچ كلامی می‌شد هر دو مفهوم را با درك كاملی از اینكه این طرح مناسب محرم است مشاهده كرد.
از دیگر طرح‌های فاخر ارائه شده در این مجموعه طرح پری به شكل قلم بود كه جوهر آن آغشته به خون بود و حرف «ح» بر روی پر قرار داده شده بود كه نمادی از بی‌سر بودن امام حسین(ع) در سوره یاسین است و از شعر «به نام نامی سر؛ بسمه تعالی سر» اقتباس شده بود.
تی‌شرتی با تصویر عاشورایی‌ام، كلاهی با چاپی زیبا از واژه «وقف محرم»، شعرهای پریشان محرم با تصویری واضح از پریشانی و استفاده بسیار جالب از نمادهای محرم كه پیشتر روی لباس مورد استفاده قرار نگرفته بود از طرح های ارائه شده در این مجموعه بود.
شبد**فراهنگ**9031** 1418 **1010
۰ نفر