چند سالی است که طراحان لباس یا به صورت خودجوش یا با حمایت نهادهایی چون کارگروه مد و لباس، با نظر به مفاهیم ارزشی چون عاشورا، دفاع مقدس و... به طراحی لباسهایی در این باره میپردازند.
این طراحان هرچند وقت یکبار در قالب نمایشگاههای مختلف برای تبلیغ کار خود و تشویق مردم به خرید، طرحهای خود را در معرض دید علاقهمندان قرار میدهند.
تازهترین نمونه آن در استان هرمزگان مربوط به برگزاری نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی است که کار خود را از پنجشنبه پنجم محرم در نگارخانه زنده یاد گرمساری فرهنگسرای طوبی بندرعباس آغاز و تا شنبهشب ٧ محرم ادامه داشت.
در این نمایشگاه ٨ نفر از طراحان استان هرمزگان لباسهایی را با موضوع فرهنگ عاشورا برای این نمایشگاه آماده کردند.
این نمایشگاه درحالی به کار خود پایان داد که بیشتر محصولات آن به مانتوی بانوان اختصاص داشت که امروزه یکی از دغدغه اصلی بانوان و طراحان این لباس شکل و نحوه پوشش آن است.
استان هرمزگان همچنین در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار 'این جامه سیاه فلک در عزای کیست' از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور که ۲۸مهر تا ۸ آبان ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، توانست دیپلم افتخار لباس عاشورایی کشور را به خود اختصاص دهد.
لباس سهم جدی در مفهوم محرم دارد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این باره به ایرنا گفت: لباس سهم جدی در مفهوم محرم دارد و ثابت شده که این سهم انکارناپذیر است، لذا انتقال مفاهیم دینی از طریق لباس مهمترین هدفی است که اداره کل ارشاد با همکاری کارگروه مد و لباس دنبال میکند.
رضا کمالی زرکانی افزود: در این نمایشگاه لباس که در شکل یک هیات کوچک اتفاق افتاده توانستیم گروهی از لباسها را به نمایش بگذاریم که هم سنتهای استان هرمزگان را در ایام محرم و هم حجاب اسلامی را که مدنظر فرهنگ عاشورایی است به مردم و نسل جوان در شکلهای جدید معرفی میکند.
وی ابرازداشت: در این نمایشگاه کوچک سعی شد بانوان طراح، ایدههای خلاقانه خود را در حوزه بانوان با محوریت لباس عاشورا و ادای دین به مفاهیم عاشورایی به نمایش بگذارند و تلاش کردیم محصولاتی که بانوان را با فرهنگ عاشورایی آشنا میکند به مخاطبان ارائه کنیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از دیگر هدفگذاریها مهم نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی به تحقق زندگی به سبک اسلامی و ایرانی، ترویج لباسهای مناسبتی در شان ایام محرم و استفاده از قابلیتهای طراحی دوخت و تولید درعرصه لباس های مناسبتی و عاشورایی و ترویج هرچه بهتر شعارهای دینی و عاشورایی اشاره کرد.
کمالی زرکانی اظهارداشت: طراحان باید تلاش کنند با کارهای خلاقانه و با الگوگیری از فرهنگ عاشورا و لباسهای بومی زنان هرمزگان در راستای آموزههای دینی در جای جای زندگی مردم به ویژه بانوان و دختران قدمهای مثبتی بردارند.
فرهنگ عاشورایی لباس ظاهر و پرچم مسلمانان است
فاطمه سالاری، مدیر فروشگاه خانه حجاب یاس در هرمزگان نیز در این باره گفت: هر موضوع و مسالهای به خصوص اگر فرهنگ یکجامعهای محسوب شود، باطنی دارد و ظاهری که غالب ظاهر نماد واقعیت آن باطن به حساب میآید و از نگاه من فرهنگ عاشورایی لباس ظاهر و نماد و پرچم ما مسلمانان است.
وی افزود: برخی فکر میکنند همین که لباسی با زمینه سیاه بپوشند کافی است و به نشانهها و نمادهای به کار رفته در این لباسها توجه نمیکنند و حتی لباسهایی با نمادهای نامناسب بر تن میکنند و ما سعی داریم نشانهها و نمادها را به مردم بشناسانیم.
این فروشنده پوشاک اسلامی در نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی هرمزگان بیان داشت: در آیات و روایات نیز توصیههای زیادی بر لباس در تفکر اسلامی شده است و عاشورا به عنوان نهضت زنده نگاهدارنده اسلام میتواند عامل مهمی در شناخت این مهم باشد.
سالاری ادامه داد: لباس با دقت برابعاد حائز اهمیتی چون رنگ، جنس، طرح، اندازه جدا از انتقال مفهوم موردنظر، انتقالدهنده پیامآور به تصویرکشیدن اعتقادات یکجامعه در درون و برون آن جامعه بوده و همچنین زنده نگه داشتن آن اعتقادات نیز محسوب میشود.
وی با بیان اینکه لباس و پوشش بانوان به عنوان رکن اصلیِ مهمترین رکن اسلام یعنی خانواده باید در جایگاه ویژهای مورد توجه قرار بگیرد، از ترویج و پوشش مانتوهای جلوباز زنان و دختران انتقاد کرد.
نگاه غالب طراحان لباس فقط جذابیتهای معمول نباشد
این فعال فرهنگی در حوزه پوشش اسلامی از این ۲ ماه محرم و صفر به عنوان فرصتی مهم یاد کرد که میتوان از ظرفیت پوشاک زنان و دختران نیز برای ترویج فرهنگ عاشورا استفاده کرد.
سالاری گفت: تلاشم در مجموعه خانه حجاب یاس براین بوده تا با عرضه طرحهای مختلف در قسمت چادر و مقنعه و همچنین کیفهای زنانه بهعنوان پوششهای اصلی یک زن یا دختر رنگ و بویی تازه به این مساله ببخشد.
مدیر فروشگاه خانه حجاب یاس در هرمزگان یادآور شد: نیاز است طراحان حوزه پوشش زنان بین طراحی در لباس رسمی زنانه و مفاهیم ارزشی به یک نتیجه واحدی برسند و نگاه غالب فقط جذابیتهای مرسوم و معمول نباشد.
وی درپایان، فرهنگسازی نمادها و نشانهها در لباس عاشورایی را ضروری دانست و اظهارداشت: تلاشهای طراحان و تولیدکنندگان باید بر این باشد نسبت به محصولاتی که تولید میکنند تفکر داشته باشند و محصولاتی که مخالف با اندیشه، دین و فرهنگ جامعه ایرانی و اسلامی است را تولید نکنند.
۹۸۸۷ /۶۰۴۸
نظر شما