۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83016059
T T
۰ نفر
توسعه آموزش فراگیر برای كودكان استثنایی در اولویت است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به مزایای آموزش فراگیر (آموزش كودكان استثنایی همزمان با دانش آموزان عادی) گفت: توسعه این امر از اولویت های ما در سازمان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجید قدمی روز چهارشنبه در نمایشگاه دستاوردهای یكساله وزارت آموزش و پرورش به نام بر مدار تحول اظهار داشت: توسعه آموزش فراگیر كودكان استثنایی را برای زندگی در جامعه آماده می كند؛ ضمن اینكه باعث می شود فرهنگ جامعه نیز بالا برود و بداند با چنین فردی چطور باید تعامل كند.
وی ادامه داد: برای رسیدن یه این هدف، تربیت مدرس برای آموزش فراگیر را در همه استان ها و نیز تولید فیلم های آموزشی را به صورت جدی در دستور كار قرار داده ایم.
قدمی همچنین با اشاره به این كه این سازمان گروه های مختلف از كودكان شامل آسیب دیدگان ذهنی، اختلالات جسمی و حركتی، آسیب دیدگان بینایی و شنوایی، اختلالات رفتاری و چند معلولیتی را پوشش می دهد، افزود: بیش از 23 هزار نیروی انسانی در حدود 520 هزار مدرسه مشغول آموزش 150 هزار دانش آموز هستند كه نیمی از آنها یعنی 75 هزار نفر در مدارس خاص و بقیه در مدارس عادی تحت آموزش قرار دارند.
قدمی با اشاره به اجرای طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار داشت: به دنبال این هستیم كه این طرح در مورد دانش آموزان 5 سال به بالا اجرا شود زیرا هر چه سریعتر بتوانیم مشكلات و معلولیت ها را تشخیص دهیم، ساماندهی و رفع آنها نیز سریعتر انجام می شود و این امر در مورد اختلالات مختلف مانند اوتیسم ، كم بینایی و كم شنوایی نیز صدق می كند.
وی با اشاره به این كه رویكردهای آموزش و پرورش نوین مبنی بر آموزش كودكان استثنایی همراه با دانش آموزان عادی است گفت: ما بیشتر دانش آموزانی را كه آسیب دیده ذهنی هستند در مدارس حود می پذیریم و معتقدیم حضور دانش آموزان استثنایی در مداس عادی بیشتر به آنها برای زندگی كردن در جامعه كمك می كند هر چند باید تراكم مدارس عادی را نیز در نظر گرفت.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاكید كرد: آموزش فراگیر را در روستاها با جدیت بیشتری آغاز كرده و دنبال می كنیم و اگر كودكان استثنایی در این مناطق وجود داشته باشند ترجیح می دهیم تا حد امكان بعد از آموزش مربی همراه با دانش آموزان عادی آموزش ببینند.
وی در مورد آماده سازی كتب دانش آموزان استثنایی و طرح خدمات حمایت این سازمان توضیح داد: تمام كتب درسی استثنایی چاپ شده و بیش از 95 درصد این كتب به مدارس ارسال شده اند فقط كتب در پایه های جدید برای دانش آموزان نابینا در مرحله چاپ است.
قدمی در مورد خدمات حمایتی این سازمان هم گفت: ما خدماتی نظیر خرید سمعك، عینك یا خدمات جراح مانند كاشت حلزون را در اختیار این دانش آموزان قرار می دهیم؛ در سال گذشته 16 هزار و 539 مورد خدمات با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان انجام داده ایم.
رییس سازمان آموزش استثنایی در مورد منتقل شدن آزمون تست هوش پایه هفتم از سمپاد به آموزش و پرورش استثنایی گفت: كارگروهی در وزارتخانه تعیین شد تا یك آزمون هوش مناسب انتخاب شود كه در نهایت آزمون تست ریون انتخاب و این كار به سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارجاع شد . ما همچنین آزمون جهش را انجام می دهیم كه در سال گذشته 9 هزار و 591 دانش آموز در آن شركت و حدود 50 درصد آنها موفق شدند به پایه بالاتر بروند.
قدمی درباره نیروی انسانی برای آموزش و پرورش استثنایی گفت: در مجموع در وزارت آموزش و پرورش با كمبود شدید نیروی انسانی روبرو هستیم كه این امر در حوزه آموزش و پرورش استثنایی به دلیل تخصصی بودن كار سخت تر می شود، همچنین در ساماندهی نیروها ابتدا نیروهای مدارس خاص و سپس نیروهای طرح تلفیق ( مربی های آموزش و پرورش استثنایی كه در مدارس عادی كار می كنند) را تامین می كنیم .
وی ادامه داد: برای جبران كمبود نیرو در طرح تلفیق چند مدرسه عادی را تحت نظر یك مدرسه آموزش و پرورش خاص قرار داده ایم تا آنها را در آموزش این كودكان هدایت كنند.
قدمی گفت: سالانه حدود 600 هزار نفر از نیروهای ما بازنشسته می شوند در حالی كه میزان ورودی به سیستم از طریق دانشگاه فرهنگیان فقط یك سوم است و باید از طریق آزمون سراسری نیروهای بیشتری را جذب كنیم.
وی درباره نتایج طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: تاكنون یك میلیون نفر در این طرح ارزیابی شدند و 400 هزار نفر نیز باید تا اول مهرماه برای سنجش مراجعه كنند از این میزان 3 هزار و 200 نفر به مدارس استثایی ارجاع شدند.
علمی 9157**2017
۰ نفر