۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵
کد خبر: 83016282
T T
۰ نفر

از خبرنگاري در توييتر تا سوزن دوزي در سيستان

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵
کد خبر: 83016282
از خبرنگاري در توييتر تا سوزن دوزي در سيستان

تهران- ايرنا- دو جوان سيستاني يكي از سنتي ترين هنرهاي صنايع دستي ايران (سوزن دوزي) را با يكي از مدرن ترين شيوه هاي اطلاع رساني (توييتر) به ذهن مخاطبان دوخته اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، غرفه شماره 6 نمايشگاه ملي صنايع دستي كه امسال سي امين دوره برگزاري را تجربه مي كند يكي از غرفه هاي پرمخاطب اين نمايشگاه است كه علاقمندان زيادي را مجذوب خود كرده است.
دو جوان باريك اندام سيه چرده بلوچ با لباس هاي زيباي محلي توانسته اند با ساده ترين ابزار و امكانات، اسم و آوازه اي براي خود و محصول تمام ايراني شان بتراشند كه مي تواند نمونه اي موفق براي جوانان خلاق وطني باشد.
يكي از هنرهاي سيستان و بلوچستان از استان هاي پهناور واقع در جنوب شرق ايران كه اين استان را از ديگر استان ها متمايز كرده،هنر سوزن دوزي است كه چندي پيش اين هنر فاخر ملي شد و طي چند روز آينده جشن ملي شدن آن نيز در شهرستان ايرانشهر برگزار خواهد شد.
سيستان و بلوچستان سالهاست از برچسب كم برخورداري و محروميت رنج مي برد و يكي از راه هايي كه مي تواند مردم اين خطه را از وضعيت فعلي خارج كند استفاده از هنرهاي آنان در راستاي كار آفريني و اشتغال زايي است.
«فائقه راغي» خبرنگاري است كه چندين سال است كار گزارش ميداني در روستاها را آغاز كرده و راه كمك به زنان روستايي سيستان و بلوچستان و بويژه بلوچستان را در توسعه هنر سوزن دوزي ديده است .
او به كمك «نويد برهان زهي» كه يكي از فعالان اجتماعي در فضاي مجازي( توييتر) است ضمن تبليغ و معرفي هنر سوزن دوزي به روستاهاي مختلف سيستان و بلوچستان سفر كرده و زنان هنرمند و سوزن دوز استان را شناسايي كرده است.
اين دو جوان به كمك يك تيم حرفه اي هفت نفره شامل استاد دانشگاه و كارشناس صنايع دستي، مربيان حرفه اي چرم دوزي و سوزن دوزي و كارشناس ارشد نرم افزار تعداد زيادي از زنان سيستان و بلوچستان را مشغول به كار كرده و براي آنان درآمد زايي مي كنند.
پاي صحبت هاي اين دو مي نشينم تا برايم از كارهايشان بگويند ،فائقه راغي مي گويد: مدتهاست كه براي تهيه گزارش به روستاهاي مختلف سيستان و بلوچستان سفر مي كنم، هنر بي نظير زنان سوزن دوز و استفاده نشدن از اين هنر ذهنم را درگير كرده بود كه پس از همكاري با آقاي نويد برهان زهي و تشكيل يك تيم حرفه اي از تعدادي از بانوان تحصيلكرده و خلاق تحت عنوان مجموعه سوچن در مركز استان توانستيم تعداد 250 نفر از بانوان بي سرپرست، بد سرپرست و سرپرست خانوار در حاشيه شهر و روستاهاي استان را به صورت غير مستقيم و 15 نفر را بصورت مستقيم مشغول به كار كنيم.
راغي درباره نحوه كارش با بانوان روستايي مي گويد: از آنجايي كه ممكن است تعدادي از زنان روستايي و حاشيه شهر هنر سوزن دوزي را ياد نداشته باشند براي اين افراد كارگاه هاي سوزن دوزي در تعداد زيادي از روستاهاي استان فعال كرده ايم كه آموزش مي بينند و كارهاي آنان كنترل كيفي مي شود.
وي در ادامه مي گويد: براي واگذاري كار به اين زنان، ابتدا طرح سوزن دوزي و رنگ بندي آن ها توسط تيم طراحي سوچن نهايي مي شود و اين طرح در كارگاه سوزن دوزي مستقر در زاهدان آماده و پس از تاييد به كارگاه هاي روستايي براي توليد انبوه ارسال مي شود و كارها مرحله به مرحله كنترل كيفي مي شوند.
فائقه راغي مي گويد: كار جالب ديگري كه توسط تيم «سوچن» در حال انجام است، تلفيق چرم و سوزن دوزي بصورت مستقيم روي چرم است كه با اين كار توليدات چرمي زيبايي توسط زنان هنرمند زير نظر اين مجموعه توليد و به فروش مي رسد‌.
وي مي گويد: تيم ما وظيفه دارد كارهاي انجام شده توسط اين زنان را ساماندهي، جمع آوري، بسته بندي و معرفي كند، همچنين هنر دست زنان سوزن دوزي كه توسط سوچن مشغول به كار مي شوند شناسنامه دار مي شود و در وبسايت دو زبانه اي كه توسط اين تيم طراحي و راه اندازي شده معرفي و به فروش مي رسد
راغي در ادامه مي گويد: كار آفريني مجموعه سوچن تنها براي روستاهاي بلوچستان نبوده و تعداد زيادي از زنان سيستاني را هم در برمي گيرد و از دوخت خامه دوزي آنان هم استفاده مي شود.
نويد برهان زهي هم در اين باره گفت: معرفي سيستان و بلوچستان هميشه يكي از دغدغه هاي من بوده و دوست داشتم كار كوچكي براي مردم اين منطقه انجام بدهم كه پس از پيشنهاد اين كار توسط خانم راغي، كارآفريني و جذب مشتري و ساماندهي مجموعه كار هاي سوزن دوزي و چرم دوزي را آغاز كرديم و با اين هدف به روستاهاي سخت گذر سيستان و بلوچستان كه امكان رفت و آمد در آن ها دشوار است سفر كرديم.
برهان زهي مي گويد: همزمان با اين كار پويش استفاده از حصير دستباف زنان نيك شهري و سفال كلپورگان كه قدمت 7000 ساله دارد را به همراه خانم راغي راه اندازي كرده ايم و بصورت جدي دنبال خواهيم كرد تا با اين كار دو روستاي تنگ سرحه و سفار كلپورگان توسعه يابند.
اين جوان سيستاني از انتظارشان براي حمايت هاي مسئولين مي گويد: ما از مردم و مسئولين مي خواهيم براي كمك به توسعه سيستان و بلوچستان، صنايع دستي و فرهنگ بي نظير اين مردم را در كار خود بگنجانند و از اين هنر براي هداياي خود به مديران و مهمانان داخلي و خارجي استفاده كنند
نويد افزود: اهداف زيادي در سر داريم كه اگر محدوديت هاي مالي كمتر شود و فروش صنايع دستي زنان بيشتر شود مي توانيم آنان را عملي كنيم و تعداد زيادي از زنان روستايي، بي سرپرست و بد سرپرست و حاشيه شهر زاهدان و‌ چابهار را مشغول به كار كنيم.
فراهنگ**3079** 1701