۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۴۴
کد خبر: 83018454
T T
۰ نفر

سیر همدان در مسیر صادرات

۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۴۴
کد خبر: 83018454
سیر همدان در مسیر صادرات

همدان - ایرنا - مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مولفه های تاثیر گذاری هستند كه مورد قبول ذائقه شهروندان كشورهای همسایه قرار گرفته و مسیر صادرات این محصول را هموار كرده است.

به گزارش ایرنا، سیر خشك همدان با سابقه ای طولانی در بین مصرف كنندگان داخلی و خارجی، علاوه بر سبد خانوارها، در سبد خرید شركت های تولید دارویی و بهداشتی قرار گرفته و به عنوان محصولی راهبردی در كشور مورد توجه مسئولان قرار دارد.
از طرف دیگر ماندگاری بالای سیر همدان به صورت خشك و قابلیت قابل توجه آن در مصارف صنایع تبدیلی و غذایی، جایگاه خاصی به این محصول در كشور داده است.
در همین چارچوب طعم، مزه و كیفیت منحصر به فرد سیر همدان موجب شده مزیت های ویژه ای برای رقابت این محصول در بازارهای تجاری، طب گیاهی و دارویی در جهان ایجاد شود و عراق، تركیه، آسیای میانه و كشورهای حاشیه خلیج فارس مهمترین خریداران سیر همدان باشند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان همدان گفت: استان همدان با چهار هزار و 400 هكتار اراضی زیركشت سیر خشك و تولید سالانه 60 هزار تن از این محصول، رتبه نخست تولید سیر خشك را در كشور به خود اختصاص داده است.
محمد شهرام پرورش افزود: سطح زیر كشت این محصول سال گذشته 2 هزار و 562 هكتار بود و 34 هزار 886 تن محصول از آن برداشت شد.
وی با اشاره به مقبولیت سیر همدان در بازار كشورهای همسایه گفت: سال گذشته 2 هزار و 636 تن سیر خشك همدان به ارزش 3.1 میلیون دلار صادر شد و در چهار ماهه اول امسال نیز یكهزار و 223 تن محصول با ارزش 1.1 میلیون دلار صادر شده است.
پرورش با بیان اینكه سیر سفید از ارقام سیر همدان است كه در زمین های سبك و رسی شنی بهترین عملكرد را در شهرستان دارد، افزود: استان همدان در كنار استان های مازندران، گیلان، زنجان، خوزستان، اصفهان و كرمان از عمده تولیدكنندگان سیر در كشور هستند.
وی اظهار داشت: سیر همدان به سایر استان ها صادر می شود و در صنایع شوری جات و تولید سوسیس و كالباس كشور مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی استان همدان اضافه كرد: تحقیقات پزشكی نشان داده است كه سیر در كاهش فشار خون و افزایش گلبول سفید خون موثر است و این محصول می تواند بسیاری از انواع باكتری ها، برخی از ویروس ها، عفونت های قارچی و حتی انگل های روده ای را از بین ببرد.
پرورش با اشاره به نقش موثر سیر در صنایع غذایی، دارویی و سلامت خانواده افزود: سیر با توجه به نوع كاشت، داشت و برداشت آن می تواند یكی از محصولات مهم كشور در سبد تولید محصولات كشاورزی و سبد خانوار قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به كم آب بر بودن این محصول گفت: تولید سیر اشتغالزایی بالایی دارد و این محصول یكی از ارقام مناسب برای تناوب و جایگزینی محصولاتی چون سیب زمینی است.
پرورش تاكید كرد: سیر ارزش صادراتی دارد و افزایش توانمندی های تولید، توجه به توانمند سازی صادرات این محصولات و توانمندی افزایش ضریب مكانیزاسیون از برنامه های جهاد كشاورزی استان همدان بشمار می رود.
گفتنی است طبق آمار سال 2016 فائو، ایران رتبه 25 را در بین سایر كشور ها در تولید سیر داشت و قاره آسیا رتبه اول را در جهان دارد.
مدیر صنایع تبدیلی كشاورزی سازمان جهاد كشاورزی استان همدان نیز با بیان اینكه واحدهای زیادی با حجم بالای مصرف سیر در استان وجود دارد، گفت: سیر همدان تا حدود مشخصی در واحدهای ترشی و شوری استفاده می شود كه عمده مصرف كنندگان سیر هستند.
محمدرضا شهسواری فرجاد افزود: با این وجود واحدی كه به صورت تخصصی و عمده در زمینه فرآوری سیر كار كند، نداریم.
وی اضافه كرد: حدود 100 واحد صنعتی از سیر در كنار سایر محصولاتشان استفاده می كنند و این ماده غذایی به عنوان ماده اولیه اصلی مورد استفاده این صنایع قرار نمی گیرد.
شهسواری فرجاد اظهار كرد: سه واحد در كنار فرآوری سیر در زمینه پوست كنی و آماده كردن سیر در منطقه بالای مریانج در شهرستان همدان فعالیت می كنند.
وی ادامه داد: این واحدها سیر را حبه و به عبارتی صدفی كرده و آماده ارائه به واحدهای ترشی و شوری استان می كنند.
شهسواری فرجاد اضافه كرد: همچنین تعدادی از واحدها در زمینه انجماد سیر فعالیت و عمر ماندگاری این محصول را افزایش داده و برای عرضه به كارخانجات سوسیس و كالباس كشور اقدام می كنند.
به گفته وی سایر استان ها به ویژه گیلان از سیر همدان استفاده می كنند و چند واحد فرآوری در كشور به علت طعم و منحصر به فرد بودن این محصول، به صورت عمده مصرف كننده سیر همدان هستند.
شهسواری فرجاد اظهار داشت: یك بازار غیررسمی در بازار سیر همدان وجود دارد كه تولیدكننده - صادركننده بوده و بحث صادرات را به سایر كشورها انجام می دهد و محصولاتش را به مرزهای غربی و منطقه كردستان عراق می فرستد.
وی اظهار كرد: یكی از كمبودهای صنایع تبدیلی این استان مربوط به محصول سیر است؛ چراكه سیر یكی از محصولات اصلی همدان به لحاظ كیفیت و كمیت است و ایجاب می كند كه سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه داشته باشیم.
شهسواری فرجاد گفت: با احداث صنایع فرآوری جدید می توان محصولات متنوع تری از سیر تولید كرد و این امر نیازمند سرمایه گذاران توانمند است.
وی با بیان اینكه قرص سیر در بخش غذا داروها طبقه بندی می شود، اضافه كرد: با توجه به ظرفیت های همدان، می توان تولید این محصول را در استان دنبال كرد و به نتایج خوبی دست یافت.
بر اساس آمارهای منتشر شده، استان همدان با یك‌ میلیون و 949 هزار هكتار مساحت دارای 39 تا 40 درصد كاربری بخش كشاورزی است و با یك‌ میلیون و 758 هزار نفر جمعیت در بخش زراعی سه میلیون و 551 هزار تن محصول تولید می كند.
در مجموع كل تولیدات محصولات زراعی، باغی و دامی در استان همدان چهار میلیون و 759 هزار تن در سال است كه در بخش باغی 736 هزارتن و در بخش دام 470 هزار تن محصولات دامی تولید می‌شود.
ارزش ریالی تولیدات كشاورزی استان همدان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال اعلام شده است.
7523*2090