۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۵۲
کد خبر: 83019230
T T
۰ نفر

ساماندهي 'جمعه مسجد' اردبيل آغاز شد

۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۵۲
کد خبر: 83019230
ساماندهي 'جمعه مسجد' اردبيل آغاز شد

اردبيل - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل از آغاز به كار طرح ساماندهي جمعه مسجد اثر فاخر تاريخي در اردبيل خبر داد.

نادر فلاحي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در فاز نخست پاكسازي محوطه، نخاله برداري و نظافت داخل بناي تاريخي انجام مي شود.
او گفت: همچنين شيب بندي و اجراي آجرفرش پشت بام بنا در 200 متر مربع با 50 ميليون تومان اعتبار آغاز شده است.
به گفته مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اردبيل، داربست هاي اطراف بنا كه زيبايي منظر را مخدوش كرده است، برداشته خواهد شد.
فلاحي تشريح كرد: طرح كلي ساماندهي اثر تاريخي نيز آماده سازي شده و بزودي به سازمان ميراث فرهنگي ارسال مي شود.
چند ماه پيش اهالي و هيات امناي بناي تاريخي جمعه مسجد اردبيل با ارسال نامه اي به رييس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري خواستار مرمت و بازسازي اين بناي تاريخي شدند.
اهالي محله 'جمعه مسجد' خواسته اند كه نگهبان و كارشناس راهنمايي كننده توريست ها و بازديدكنندگان از طرف ميراث فرهنگي به صورت 24 ساعته در محوطه و تپه تاريخي مسجد جمعه و در طول سال بكار گرفته شود.
جمعه مسجد اردبيل در شمال شرقي شهر بر روي تپه باستاني قرار گرفته و بازمانده مسجد عظيم ، گسترده و كم نظيري است كه در دوره هاي مختلف اسلامي به خصوص دوره سلجوقي شكل گرفته و تا اوايل صفوي معمور و آباد بوده است.
كاوش هاي باستان شناسي ردپاي مسجد را در قرون اوليه اسلامي به وضوح تشخيص داده است. مسجد در دوره سلجوقي و ايلخاني بسيار گسترده تر و وسيع تر از بناي مكعبي فعلي بوده و بناي سرپاي موجود صرفا گنبدخانه و ايوان مسجد بزرگ را تشكيل مي داده است.
اين مسجد گنبد آجري بزرگي داشته است كه 2 پوش ساخته شده و حوادث ايام هر 2 پوش گنبد اين مسجد را فرو ريخته و
تنها 2 قسمت قوسي شكل ناقص از گنبد خارجي و قسمت محدودي از گچ بري هاي گنبد داخلي در چهار گوشه فوقاني ديواره هاي شبستان اصلي براي نمايش عظمت تاريخي آن باقي مانده است.
ماذنه مسجد اثر ديگري است كه به صورت گلدسته استوانه اي شكل در ضلع غربي شبستان اصلي مسجد و به فاصله تقريبي 15 متري قرار دارد ، ايوان مسجد نيز متصل به گنبدخانه مي باشد در قسمت شمالي آن واقع شده و در حال حاضر با تيرهاي چوبي پوشانده شده و نمازخانه فعلي را به وجود آورده است.
6018/6016