۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۲۰
کد خبر: 83019594
T T
۰ نفر

راه آهن خراسان 45 طرح در دست اجرا دارد

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۲۰
کد خبر: 83019594
راه آهن خراسان 45 طرح در دست اجرا دارد

مشهد- ایرنا- مدیر كل راه آهن خراسان گفت: این اداره كل 45 طرح عمرانی با ارزش دو هزار و 445 میلیارد ریال را هم اینك در دست اجرا دارد.

محمد هادی ضیایی مهر روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح ها با سه رویكرد افزایش ظرفیت و خدمات حوزه مسافربری، باربری و ارتقای ایمنی بطور متوسط 65درصد پیشرفت فیزیكی دارند.
وی اظهار داشت: 32 طرح از مجموع طرح های مزبور با حدود 625 میلیارد ریال هزینه در بخش مسافربری، 59 درصد پیشرفت فیزیكی داشته اند كه توسعه ایستگاه راه آهن مشهد، بهینه سازی سیستم سوخت رسانی این ایستگاه، احداث مركز تعمیرات لوكوموتیو و واگن مسافربری راه آهن از آن جمله است.
وی شمار طرح های مربوط به افزایش ظرفیت بخش باربری این اداره كل را 11 طرح عنوان كرد و گفت: هزار و 715 میلیارد ریال بودجه برای این بخش با پیشرفت متوسط 80 درصد در نظر گرفته شده كه طرح های شاخص آن شامل طرح سه خطه كاشمر- فریمان، پایانه تخلیه و بارگیری ایستگاه بین المللی سرخس، ایستگاه اسفراین(حكم آباد) و افزایش ظرفیت ایستگاه شهید مطهری می باشد.
ضیایی مهر افزود: 12 طرح دیگر نیز مربوط به ارتقای ایمنی خطوط راه آهن است كه با هزینه 105 میلیارد ریال به طور متوسط 63 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و شامل بهسازی خطوط ریلی و ابنیه فنی محور ترانزیتی سرخس، ایمن سازی حریم ریلی راه آهن بویژه در مسیر ریلی مشهد - تهران است.
از مجموع 10 هزار كیلومتر ظرفیت شبكه ریلی كشور هزار و 400 كیلومتر آن معادل 14 درصد در خراسان رضوی قرار دارد.
خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر در ناوگان ریلی كشور را به خود اختصاص داده است.
تراكم ریل در این استان نیز نسبت به مساحت آن، 2 برابر میانگین كشوری است و سالانه 42 درصد قطارهای مسافربری كشور به مشهد رفت و آمد می كنند.
هم اكنون قطارهای راه آهن خراسان رضوی به 27 شهر و مركز استان به صورت مستقیم رفت و آمد دارد.
سالانه حدود 4.5 میلیون تن كالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جا به جا می شود كه حدود 40 درصد آن حمل و نقل داخلی است.
با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در كریدورهای بین المللی 60 درصد حمل و نقل سالانه ریلی استان در بخش كالا در حوزه بین المللی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات انجام می شود.
3221 / 6053