۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۱۸
کد خبر: 83019697
T T
۰ نفر
مشكلات ناوگان جاده ای كانون توجه مسئولان صنعت حمل و نقل

مشهد- ایرنا- صنعت حمل و نقل علاوه بر اشتغالزایی از طریق توزیع، صادرات و ترانزیت كالا و جا به جایی مسافر نقش مهمی در چرخه تولید و رونق گردشگری دارد لذا مشكلات این حوزه در كانون توجه مسئولان برای پیشبرد امور و توسعه آن قرار دارد.

به گزارش ایرنا، 90 درصد حمل و نقل بار و مسافر در ایران با تلاش شبانه روزی افزون بر 600 هزار راننده در 40 هزار كیلومتر شبكه راه ای كشور انجام می شود.
همچنین 340 هزار نفر در عرصه حمل و نقل بار با كامیون و 80 هزار نفر نیز در امر جا به جایی مسافران فعالیت دارند كه طی ماههای اخیر تلاش شد بخشی از خدمات درخواستی آنان اجابت و تامین شود.

* حركت روزانه هشت میلیون وسیله نقلیه در جاده ها
با توجه به رفت و آمد روزانه هشت میلیون وسیله نقلیه در جاده های ایران ارتقا و نوسازی این زیرساخت در حوزه حمل و نقل ضروری است بطوری كه رئیس سازمان راهداری كشور در سفر به خراسان رضوی اعلام كرد 30 هزار كیلومتر از مجموع 40 هزار كیلومتری جاده های اصلی بخاطر تردد زیاد وسایل نقلیه نیازمند تبدیل به آزادراه و بزرگراه است.
با این حال از آنجایی كه مسئله ناوگان جاده ای به صورت مستقیم و لحظه ای بر روند جا به جایی كالا و مسافر تاثیرگذار است این موضوع در كانون توجه مسئولان این حوزه و حتی مسئولان سیاسی و اقتصادی كشور قرار گرفته است.

* ثبت نام 700 هزار نفر برای بیمه تكمیلی رانندگان كامیون
رئیس سازمان راهداری كشور با اشاره به توجه این سازمان به مشكلات معیشتی و اقتصادی رانندگان طی یك ماه و نیم گذشته، از برنامه ریزی برای بیمه تكمیلی 900 هزار نفر از آنان خبر داد و گفت: تاكنون 700 هزار نفر از رانندگان و همسران آنها برای استفاده از بیمه تكمیلی ثبت نام كرده اند. همچنین این سازمان به دنبال ارائه تسهیلات قرض الحسنه و كم بهره برای رانندگان است تا با تكیه بر اسناد بالادستی خدمات عرضه شده به رانندگان بهبود یابد.
عبدالهاشم حسن نیا افزود: 90 درصد از بار و مسافر در كشور از طریق جاده حمل می شود كه در این زمینه مسئولیت سنگینی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
وی به نقش تنظیم كننده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در روابط صاحب بار، شركت و رانندگان اشارهو بیان كرد: انباشت مشكلات رانندگان از یكسو و وضعیت سخت اقتصادی از سوی دیگر، اصلاح شرایط را زمانبر كرده است.

* ناوگان جاده ای ماهانه نیازمند 100 هزار حلقه لاستیك
معاون وزیر راه و شهرسازی در زمینه تامین لوازم یدكی مورد نیاز رانندگان نیز گفت: ناوگان باربری و مسافربری جاده ای ایران با حدود 355 هزار دستگاه كامیون و اتوبوس ماهیانه به تامین و توزیع حدود 100 هزار حلقه لاستیك نیاز دارد.
وی افزود: مشكل اصلی كامیونداران تامین لاستیك است لذا باید به فكر تامین آن در ماههای آینده باشیم.
حسن نیا ادامه داد: برای تامین لاستیك مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده ای ارز دولتی تخصیص یافته و باید از طریق تامین مواد اولیه یا نقدینگی ارزی صنایع داخلی را نیز به تولید لاستیك ترغیب و از آن حمایت كرد.
وی گفت: راهداری دستگاه تامین كننده لاستیك نیست اما انجمنهای كامیونداران و رانندگان آمادگی دارند در صورت تامین ارز و همكاری دستگاههای مربوطه نسبت به واردات لاستیك اقدام كنند.

* 150 هزار كامیون و اتوبوس با عمر 25 سال
او همچنین به افزایش قیمت قطعات یدكی اشاره و بیان كرد: حدود 150 هزار كامیون و اتوبوس در سطح كشور بیش از 25 سال عمر دارند كه به دلیل استهلاك نیازمند تامین و تعویض لوازم یدكی هستند.
وی اظهار داشت: صنعت داخلی قادر به تولید بسیاری از لوازم یدكی مورد نیاز به ویژه قطعات پرمصرف است كه دستگاههای متولی باید برنامه ریزیهای لازم برای حمایت از این تولیدكنندگان را انجام دهند.

* توزیع عادلانه بار خواسته اصلی كامیونداران
رئیس كانون انجمنهای صنفی كارفرمایی كامیونداران خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: توزیع عادلانه بار در مراكز توزیع بار خواسته اصلی كامیونداران است و اگر این موضوع از ابتدا رفع می شد 90 درصد مشكلات صنف كامیوندار اكنون وجود نداشت.
رضا تیموری افزود: فرایند عرضه بار برای كامیونداران باید از یك كانال و از مسیر سالن اعلام بار انجام شود كه این امر در مشهد تا 10 روز پیش بسیار ضعیف انجام می شد.
وی اظهار داشت: مسئولین ذیربط تاكنون به نظم و انضباط در این بخش بها ندادند و از دل همین بی نظمی هرج مرج های موجود ایجاد شد.
رئیس كانون انجمنهای صنفی كارفرمایی كامیونداران خراسان رضوی گفت: به علت این هرج و مرج كرایه واقعی به راننده پرداخت نمی شود لذا برخی به دنبال فراهم نشدن زیرساختهای لازم در زمینه اعلام بار در 'سالن اعلام بار' هستند.
وی افزود: رانندگان با دریافت بار از طریق سالن اعلام بار و بدون واسطه دلال، دست كم 30 درصد بیشتر كرایه می گیرند زیرا در روشهای دیگر عرضه بار، مبالغی باید به دلالان و واسطه ها بپردازند.

* بازار جوابگوی نیاز لاستیك ناوگان جاده ای نیست
رئیس كانون انجمنهای صنفی كارفرمایی كامیونداران خراسان رضوی به گرانی لاستیك اشاره و بیان كرد: بازار جوابگوی نیاز فعلی كامیونداران نیست و اگر تا دو ماه دیگر این روند ادامه یابد با مشكل مواجه خواهیم شد.
وی مشكل دیگر این ناوگان را گران شدن لوازم یدكی ذكر و بیان كرد: قیمت برخی اقلام مانند روغن موتور طی دو ماه 50 درصد افزایش داشته و افزایش قیمتها در مقایسه با اسفند پارسال سرسام آور است.

* فرسودگی 40 درصد ناوگان جاده ای خراسان رضوی
مدیركل راهداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یكی از مشكلات ساختاری این حوزه فرسوده بودن 40 درصد ناوگان حمل و نقل استان است كه علاوه بر تحمیل هزینه به مالك خودرو، زمان فعالیت ناوگان را كم كرده و اغلب بعد از هر سفر خودرو هفته ها در تعمیرگاه به سر می برد.
ابراهیم نصری افزود: این وضعیت موجب شده تعادل در عرضه ناوگان و بار به هم بخورد.

* ناهمخوانی نرخ و هزینه حمل بار
مدیركل راهداری خراسان رضوی با اشاره به ثبات قیمت حمل و افزایش هزینه ها اظهار داشت: نرخ حمل و نقل نظارتی و دستوری است اما هزینه ها رو به رشد است و این عدم همخوانی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل كشور را ناكام گذاشته است.
وی به عدم فعالیت قدرتمند شركتهای حمل و نقل در كشور اشاره كرد و گفت: این امر سبب شده است بار بیمه و خدمات اجتماعی رانندگان بر دوش دولت سنگینی كرده و این قشر از خدمات شغلی و اجتماعی مناسب بهره مند نشوند.
نصری افزود: باید براساس برنامه ای كه پیش از این برای نوسازی ناوگان بواسطه خارج نمودن ناوگان فرسوده انجام می شد، عمل شود.
وی اظهار داشت: با خارج كردن یك خودرو سنگین فرسوده، دولت سالانه مبلغ قابل توجهی بابت یارانه سوخت صرفه جویی می كند كه این مبلغ می تواند به صورت بلاعوض برای تامین وسیله نقلیه جدید به خریدار خودرو تخصیص یابد.

* بهره برداری 3500 میلیارد ریال پروژه راهداری
دولت هزینه های بسیار برای نگهداری از راهها پرداخت می كند كه بهره برداری از سه هزار و 500 میلیارد ریال طرح راهداری در سطح كشور طی هفته دولت از آن جمله است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در طول هفته دولت سه هزار و 500 میلیارد ریال طرح های مربوط به حوزه راهداری در كشور مورد بهره برداری قرار گرفت.
عبدالهاشم حسن نیا افزود: این طرح ها در قالب روكش آسفالت جاده ها، افتتاح مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی، ساختمان های پلیس راه، روشنایی و بهسازی راه ها و پل ها در مناطق مختلف كشور اجرا شد.
وی اظهار داشت: وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، ارتقای كیفیت و رفت و آمد ایمن در جاده های كشور است و طرح های افتتاح شده نیز در همین چارچوب اجرا و بهره برداری شده است.

* خراسان رضوی نیازمند 10 هزار میلیارد ریال بودجه راهداری
مدیركل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی گفت: هزینه های نگهداری و ارتقای جاده های این استان در سال 95 حدود چهار هزار میلیارد ریال بود كه امسال با توجه به افزایش هزینه ها پیش بینی می شود این مبلغ به 10 هزار میلیارد ریال برسد.
نصری افزود: هر سال 20 درصد هزینه های ابلاغی تامین اعتبار می شود كه بخش كمتری از آن تخصیص می یابد، لذا اگر همه بودجه مصوب راهداری استان تخصیص یابد حدود 2 هزار میلیارد ریال برای نگهداری و ارتقای جاده های استان پرداخت می شود.
هم اكنون 760 شركت حمل و نقل كالای داخلی و بین المللی و شركت حمل و نقل مسافر در خراسان رضوی فعالیت دارد.
پارسال بیش از 30 میلیون تن بار توسط 40 هزار راننده با 37 هزار وسیله نقلیه در حوزه حمل و نقل بار جاده ای بخشهای داخلی و بین المللی از خراسان رضوی جابه جا شد.
هشت هزار و 612 راننده با پنج هزار و 373 دستگاه خودرو مسافربری جاده ای در خراسان رضوی در قالب 124 شركت حمل و نقل مسافر فعالیت دارد كه پارسال 19 میلیون و 300 هزار مسافر را جابجا كرد.
3221/6053