۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 83020177
T T
۰ نفر
تصمیمات شتاب زده چالش اساسی صنعت موتورسیكلت است

قم – ایرنا – رئیس انجمن صنعت موتورسیكلت ایران وضع قوانین شتاب زده را از جمله مهمترین چالش های این صنعت در سطح كشور دانست و گفت: تبدیل موتور های كاربراتوری به انژكتوری و تبدیل به سوخت یورو4 از جمله قوانینی است كه تولید موتورسیكلت در كشور و به ویژه قم را با مشكل مواجه كرده است.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل حجازی روز یكشنبه در بیست و دومین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سالن جلسه های امام رضا(ع) فرمانداری قم، با بیان اینكه صنعت موتور سیكلت در سال 95 به طور مستقیم 32 هزار شغل دركشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: 40 درصد كل اشتغال در صنعت موتورسیكلت كشور مربوط به قم است.
وی ادامه داد: تولید موتورسیكلت انژكتوری به جای كاربراتوری در سال 96 و تبدیل سوخت یورو 3 به یورو 4 در سال 97 چالش های صنعت موتورسازی در سال های اخیر بود كه با پیگیری رئیس مجلس بحران پیش روی واحدهای تولید موتورسیكلت كشور تا حدودی مرتفع شد.
وی با بیان اینكه صنعت موتورسیكلت از سال 45 با مونتاژ كار خود را در كشور آغاز و تا پیش از انقلاب، 4 شركت تولیدی در كشور فعال بوده است گفت: با ورود بخش خصوصی به تولید موتور سیكلت به ترتیب زنجان، كرمان و قم به قطب موتورسیكلت كشور تبدیل شدند به گونه ای كه در سال95 در حدود 55 درصد موتورسیكلت تولیدی كشور در قم تولید شد.
حجازی با بیان اینكه از سال 92 بخش صنعت موتورسیكلت با چالش های مهمی روبرو شده است گفت: صنعت موتورسیكلت قم بالاترین سطح مالیات دهی در سطح خود را دارد ضمن اینكه كمترین مصرف برق، بالاترین گردش مالی با كمترین آلایندگی است.
وی اظهار داشت: 800 هزار دستگاه در سال 95 در واحدهای تولید موتورسیكلت تولید شده كه 450 هزار دستگاه متعلق به قم بوده است.
رئیس انجمن صنعت موتورسیكلت قم با تاكید بر اینكه انجمن موتورسیكلت قم بیشترین بی مهری را در سال های اخیر داده است، ادامه داد: سهم استان از تولید موتورسیكلت در كشور از 55 درصد در سال 95 به 38 درصد در سال 97 كاهش یافته است و به طور قطع ادامه این مسیر در 2 سال آینده اصفهان به قطب موتورسیكلت كشور تبدیل می شود.
حجازی با اشاره به ركود در واحدهای تولیدی و قطعه سازی موتورسیكلت در استان گفت: 70 درصد واحدهای قطعه سازی استان تعطیل كه 22 واحد به طور كامل و 7 واحد نیمه تعطیل هستند.
وی با اشاره به روند نزولی واحدهای فعال موتورسیكلت سازی در كشور خاطر نشان كرد: 105 واحد تولید موتورسیكلت تا سال 87 در كشور فعال بوده كه این تعداد در سال 90 به 80 واحد و در سال 97 به 28 واحد كاهش یافته است كه از این تعداد 8 واحد تولید موتورسیكلت در قم و 16 واحد در اصفهان فعال هستند.
حجازی، اظهار داشت: با تصمیم های غیركارشناسی در سطح كشور هزینه تولید در بخش صنعت موتورسیكلت بالا رفته است ضمن اینكه خریداران رغبتی برای خرید موتورسیكلت های انژكتوری ندارند و این موجب كاهش شدید سرمایه در گردش واحدهای تولید استان شده است.
وی با تقدیر از توجه مدیریت استان و معاونت هماهنگ كننده امور اقتصادی استانداری قم در جهت كاهش موانع تولید گفت: اگر مدیریت و قاطعیت در مدیریت استان وجود داشته و ادامه دار باشد، این استان ظرفیت تبدیل به قطب صنعتی كشور را دارد.
از 40 واحد تولید موتورسیكلت در قم تنها 22 واحد فعال و نیمه فعال هستند كه درصد فعالیت این واحدها نیز از 10 تا 100 درصد درصد است.
7404/ 6133/