۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۸
کد خبر: 83020197
T T
۰ نفر
دستیابی به اهداف قرآنی با سیستم دولتی امكانپذیر نیست

تهران-ایرنا- رئیس هیات مدیره اتحادیه قرآنی مردمی كشور گفت: اجرای برنامه ها و دستیابی به اهداف فرهنگی و اجتماعی قرآنی در جامعه با سیستم و حمایت های دولتی امكانپذیر نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا مرتضی طلایی روز یكشنبه در نشست خبری گفت: اهداف قرآنی با فعالیت های مردم حاصل خواهد شد نه با سیستم های دولتی و اداری و لذا در اساسنامه اتحادیه های قرآنی هم اصرار داریم چنین رویكردی مدنظر و پشتیبان فعالیت های قرآنی مردمی باشد.

**درخواست سردار طلایی از سازمان بازرسی برای بررسی میزان دریافتی و پرداختی ها به دو اتحادیه قرآنی كشور
رییس هیات مدیره اتحادیه قرآنی كشور گفت: در مورد توزیع منابع مالی اتحادیه های قرآنی شواهد و قرائن زیادی وجود دارد.
وی افزود: از سازمان بازرسی كل كشور درخواست می كنم ورود پیدا كند و میزان دریافتی ها و پرداختی های دو اتحادیه قرآنی كشوری را بررسی كرده تا مشخص شود میزان بودجه ای كه باید از طریق دستگاه های بالادست برای امر فعالیت های قرآنی عادلانه توزیع و از طریق اتحادیه های كشوری عادلانه به موسسات استانی پرداخت شود، آیا چنین اتفاقی افتاده یا خیر.
طلایی افزود: چرا در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به یك موضوع مهم كه یكی از دغدغه های رهبری است و ماموریت های سنگینی كه برای حوزه قرآنی از جمله تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و عملیاتی كردن فرهنگ قرآنی در زندگی مردم وجود دارد، به جای آنكه مردم را در امور حفظ و قرائت و عملیاتی كردن فعال كنند، هر سال كماكان نسبت به موضوع ادغام با سیاست سكوت رفتار می كنند.
عضو سابق شورای شهر تهران گفت: این در حالی است كه شورای توسعه در یك جلسه می تواند تصمیم گیری كرده و مساله ادغام را به سرانجام برساند.

**روند ادغام اتحادیه های استانی و تعلل در ادغام اتحادیه های كشوری
طلایی گفت: زمزمه های طرح مساله ادغام از سال 87 آغاز شد، در سه مجمع متوالی در سالهای 86- 87- و 88 مجمع عمومی اتحادیه با ادغام مخالفت كرد، اما با پیگیری های انجام شده از سال 89 بررسی روند ادغام فعالانه شكل گرفت.
وی افزود: نهادهای بالادست اتحادیه در قالب شوراهای توسعه فرهنگ قرآنی تاكنون بیش از 40 جلسه با این موضوع تشكیل دادند و هیاتی به این منظور شكل گرفت كه پس از مجموع جلسات منتج به سرانجام رسیدن اساسنامه استان ها شد.
طلایی گفت: علیرغم تلاش فراوان و نیز ایجاد محمل های قانونی و ادغام اتحادیه ها در 31 استان كشور، متاسفانه هنوز ادغام اتحادیه كشوری صورت نگرفته است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه قرآنی كشور افزود: انتخابات هیات مدیره تمام استان ها انجام شد و در حال حاضر در هر استان یك اتحادیه قرآنی وجود دارد و تمام موسسات قرآنی زیر نظر این اتحادیه قرار دارند.
وی افزود: بعد از ورود برای ادغام اتحادیه های كشوری بهانه جویی ها شروع و اختلاف نظرهایی در مورد اساسنامه مطرح شد و گفتند مواردی از اساسنامه باید اصلاح شود، از جمله یكی از بندهای مورد اعتراض در اساسنامه این بود كه اعضای هیات مدیره اتحادیه كشوری باید از بین اعضای مجمع عمومی انتخاب شود.
طلایی گفت: معترضین مطرح كردند اعضای هیات مدیره باید از بیرون از مجمع انتخاب شوند، در مورد تعداد نیز، ما مدلی مشابه با مجلس را برای استانها پیشنهاد دادیم و هر استانی به لحاظ جمعیتش قرار شد نمایندگانش در هیات مدیره تعیین شوند كه این مورد نیز مورد اعتراض واقع شد.
وی افزود: علیرغم عدم وجاهت قانونی این دو مورد، از طریق سازمان دارالقرآن كه نقش نائب رییس و دبیر هیات را داراست به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی موارد را ارسال كردیم.
طلایی گفت: هیات مدیره اتحادیه اعلام كرده است، نباید برای روند ادغام مانع ایجاد كنیم و اگر شورا این موارد اعتراضی را پذیرفت بعدا اساسنامه اصلاح می شود.
وی افزود: شبهه هایی در مورد موسسات قرآنی فعال ثبت نشده در كشور نیز مطرح و آمار 900 موسسه فعال قرآنی در این زمینه به اتحادیه اعلام شد اما در نهایت پس از یك سال از این ادعا، پرونده 40 موسسه ثبت نشده به هیات مدیره اتحادیه رسید.
طلایی با طرح این سوال كه دلیل مخالفت با انتخابات مجمع عمومی چیست؟ از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخواست كرد بر سر راه تحقق این امر مانع ایجاد نكنند.
افزود: پس از تلاش هفت ساله برای ادغام و هزینه فراوان در این مسیر از شورای فرهنگ توسعه قرآنی و هیات رسیدگی انتظار داریم بدون اغماض و ملاحظات مربوط به افراد خاص نسبت به پیگیری و برگزاری انتخابات مجمع عمومی كشور اقدام و پیگیری و انتخابات انجام شود.
وی گفت: امروز این بلاتكلیفی باعث بلاتكلیفی 31 استان شده و باعث شده هر استانی حرف خود را بزند و ادامه این روند چیزی جز ضربه خوردن موسسات و فعالیت های قرآنی به همراه نخواهد داشت.
طلایی گفت: ما صددرصدتابع تصمیم شورای توسعه قرهنگ قرآنی و هیات رسیدگی هستیم.
در حال حاضر دو اتحادیه كشوری در زمینه قرآنی فعال هستند. اتحادیه قرآنی مردمی كشور و اتحادیه تشكل‌های قرآن و عترت كشور، دو اتحادیه فعال در حوزه قرآن هستند.
بحث ادغام اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور و همچنین اتحادیه تشكل‌های قرآن و عترت كشور از جمله مباحث داغ هفته‌های اخیر است.
فراهنگ**3009** 1418
۰ نفر