۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۰:۵۶
کد خبر: 83020746
T T
۰ نفر
موسیقی بلوچستان از جمله میراث بانان اصالت ایرانی است‌

چابهار- ایرنا- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: آواها و نواهای گوشه گوشه این سرزمین از اصالت مردمانش حكایت دارد و موسیقی بلوچستان با غنای تاریخی خود یكی از میراث ‌بانان اصالت ایرانی است‌.

به گزارش ایرنا، عبدالرحیم كردی یكشنبه شب در اختتامیه نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی 'كمالان' در سالن همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: منطقه كهن و تاریخی بلوچستان میراث بان خوبی برای حفظ ریشه های كشور است و بلوچستان همیشه پاسدار خاك، فرهنگ، زندگی و تاریخ ایران بوده است.
وی با بیان اینكه برای پایداری این جشنواره موسیقی باید به ریشه و اصالت ها مراجعه كنیم، خاطرنشان كرد: بهترین شخص در موسیقی حماسی بلوچستان كمالان هوت است واین جشنواره به همین خاطر با نام این بزرگوار مزین شده است.
رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار ادامه داد: كمالان برند خوبی در حماسه سرایی ایران است و این چهره برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد بود.
دكتر كردی تصریح كرد: كمالان چهره ای بنام و شناخته شده در موسیقی حماسی بلوچستان و ایران است و منطقه آزاد چابهار برای بزرگداشت و سپاسگزاری از این چهره ماندگار بزودی یكی از محلات مسكونی این منطقه را به نام كوی كمالان نامگذاری می كند.
وی گفت: راه اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی حماسی بلوچی و اختصاص نخستین كرسی موسیقی در موسسه عالی هنر منطقه آزاد چابهار از دیگر برنامه های برای پاسداشت مقام كمالان هوت است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان كرد: نخستین سال جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی با حداقل ها برگزار شده است و تلاش ما در سالهای آینده برنامه ریزی بهتر برای برگزاری این جشنواره است.
كردی این اقدامات را در راستای مسئولیت اجتماعی منطقه آزاد چابهار عنوان كرد و گفت: این جشنواره موسیقی حماسی در زادروز كمالان هوت(9 شهریور) با همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان برنامه ریزی شده است كه هر سال در این روز برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، 6 گروه موسیقی ملی از 6 جغرافیای اقوام مختلف ایرانی در نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی با عنوان« كمالان هوت» از 9 شهریور به مدت سه روز در سالن همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار به هنر نمایی و حماسه سرایی پرداختند كه امشب/یكشنبه/ مراسم اختتامیه آن برگزار شد.
جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی توسط منطقه آزاد چابهار و با همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان برگزار شده است.
كمال خان هوت معروف به ملا كمالان یكی از اسطوره های موسیقی حماسی سیستان و بلوچستان در 9 شهریور ماه سال 1320 در روستای لاتیدان از توابع شهرستان چابهار در یك خانواده كشاورز به دنیا آمد و از ایام نوجوانی به موسیقی و شعر علاقه و گرایش داشت.
كمالان یكی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی و از نوازندگان تنبورك در سیستان و بلوچستان است كه در زندگی هنری اش با خوانندگان، نوازندگان و شاعران مختلفی همكاری داشت.
وی سحرگاه روز اول اسفند سال 1388 خورشیدی در سن 68 سالگی دارفانی را وادع گفت.
نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی كمالان در بزرگداشت مقام این هنرمند سیستان و بلوچستانی نهم شهریور همزمان با روز تولد وی افتتاح و به مدت سه روز در چابهار برگزار شد.
3043 **6081
۰ نفر