۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶
کد خبر: 83021217
T T
۰ نفر
دانشگاه فرهنگیان خط مقدم مبارزه با آفات شبه كنكوری است

تهران-ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت : خط مقدم مبارزه با آفات شبه كنكوری كه امروز در آموزش عمومی دوره های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول رخنه كرده، دانشگاه فرهنگیان است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سید محمد بطحایی روز دوشنبه در نوزدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی و پردیس ها و مراكز تابعه دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت : اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در حقیقت هیات اندیشه ورز برای آموزش‌وپرورش هستند كه باید فضای گفتمان را در جامعه ایجاد كنند.
وی تصریح كرد : اكنون غول كنكور مدرسه را تبدیل به یك آموزشگاه صرفا حفظ فرمول و روش های تست زنی كرده است كه باید ابن آفت از سر تعلیم و تربیت كنده شود.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت : از این غول بی شاخ و دم مردم الگوهایی گرفته اند و الگوهایی هم درست كرده ایم و روش هایی در دوره ابتدایی راه انداخته ایم كه به اهداف پرورشی لطمه زده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دوره ابتدایی صحبت از اهداف تربیتی و پرورشی نیست و صرفا آموزش محض است، برای این دانش آموزان كلاس های تست زنی برگزار می شود، حال آنكه باید روش های تربیتی در اولویت قرار گیرد.
بطحایی ادامه داد: از نظر خانواده ها امروز، مدرسه موفق مدرسه ای است كه بیشتر قبولی در كنكور داشته باشد حال آنكه مدرسه موفق باید خروجی های آن بتوانند یك خانواده سالم را اداره كنند و مشاركت اجتماعی و مسئولیت پذیری بالاتری داشته باشند.
وی اظهار داشت: صاحب نظران علوم تربیتی معتقدند خروجی مدارس باید چنین افرادی باشند؛ به همین دلیل اكنون آموزش و پرورش آستین بالا زده تا حرف های درست مورد تایید صاحب نظران تربیتی را در مدارس اجرا كند.
بطحایی افزود: آنچه در سند تحول بنیادین در این رابطه اشاره شده آن است كه دانشگاه فرهنگیان وارد میدان شود؛ البته دانشگاه هایی همچون تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی نیز چنین مسئولیتی دارند.
وی یاداور شد: اكنون زمان آن رسیده كه خانواده ها برداشت خود را از كلاس و مدرسه تصحیح كنند، البته كار سختی است.
عضو كابینه دولت دوازدهم افزود: اكنون كلاس های كنكور با دریافت هزینه های میلیونی برگزار می شود، و شاید برای هر جلسه یك یا دو میلیون تومان از دانش آموزان دریافت شود تا صرفا آموزش تست زنی ببینند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم اجازه ورود كتاب های كمك درسی را به مدارس ندهیم و دانش آموزان به دو گروه كلاس های قوی و ضعیف تقسیم نشوند تا حدود زیادی می توان جلوی غول كنكور را گرفت.
وزیر اموزش تاكید كرد: از دانشگاه فرهنگیان انتظار داریم به عنوان بازوان فكری و اندیشه ای نظام آموزش و پرورش به ما كمك كند و صرفا دانشجو معلمانی را كه 4 سال آموزش می بینند و تفاوتی با دانشجویان دیگر دانشگاه ها ندارند به ما تحویل ندهند.
وی با تاكید بر اینكه زمان رقابت های فردی سپری شده است و در مدارس باید رقابت های گروهی تمرین شود گفت: دانش آموزان باید در قالب گروه های مختلف طعم شكست را به صورت گروهی بچشند و در كنار همسالان خود یك كار و هدف مشترك را دنبال كنند.
بطحایی ادامه داد: بنا داریم امسال تكالیف و رونویسی از كتاب های درسی را از دوره ابتدایی تغییر دهیم و آرزوی دیرینه انعطاف در برنامه درسی و در اختیار گذاشتن بخشی از برنامه درسی به مدارس را در پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و متوسطه اول محقق كنیم تا مدارس خود به تعیین محتوا پرداخته و اجرایی كنند.
وی با تاكید بر اینكه در ساختار وزارت آموزش و پرورش تنها سازمان اصل و محور، مدرسه است و دیگر ساختارهای سازمانی فرع و پشتیبانی كننده هستند، تصریح كرد: به استناد سند تحول صرفا مدرسه است كه ساختار سازمانی اصل در آموزش و پرورش دارد و ما باید در كنار مدرسه قرار گرفته و هر گاه مشكلی داشتند به كمك آنها بیاییم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال های گذشته حدود 700 صفحه قانون و مقررات و باید و نبایدها جلوی روی مدیران مدارس قرار داده ایم و رسما ابتكار عمل و خلاقیت را از آنان گرفته ایم، به گونه ای كه اكنون مدارس ما همچون افراد معلولی هستند كه توان هیچ كاری ندارند به همین دلیل باید به تدریج ابتكار عمل و اختیار مدارس داده شود.
وی با بیان اینكه امروز مدارس با نشاط و سرزنده نداریم و باید عواملی كه موجب چنین جوی شده است را برطرف كنیم گفت: دانشگاه فرهنگیان به لحاظ فضای آزاد، نقادانه، بانشاط و امید به آینده می تواند شرایطی فراهم كند تا سرافرازانه از این وضعیت عبور كنیم.
بطحایی تاكید كرد: تحول در آموزش و پرورش بدون تحول در نظام تربیت معلم و وجود معلمان شایسته نه فقط سخت بلكه محال است. هیچ تحولی صورت نمی گیرد مگر اینكه ما معلمان شایسته داشته باشیم
وی ادامه داد: شایسته بودن معلمان به این معناست آنچه یك معلم در حیطه دانش باید بداند و مهارت های لازم برای اینكه ان دانش ها را در صحنه عمل و كلاس درس به كار بگیرد به او بیاموزیم.
بطحایی اظهار داشت: تا زمانیكه این شایستگی به معنای واقعی كلمه در معلمان وجود نداشته باشد اعتباراتی كه برای ساخت فضاهای آموزشی صرف می شود نیز به بطالت خواهد رفت بنابراین نقش و جایگاه تربیت معلم به عنوان مرجعی كه مسئولیت اصلی را در اموزش و پرورش برعهده دارد بسیار مهم است.
وی اظهار داشت: ممكن است خروجی دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمان شایسته باشد اما اگر سازوكاری برای نگهداشت این شایستگی ها و صلاحیت ها نداشته باشیم موفق نخواهیم بود.
بطحایی خطاب به اعضای هیات علمی دانشكاه فرهنگیان و دانشجو معلمان این دانشگاه گفت من به عنوان همكار شما و دیگر لایه های تصمیم گیر در اموزش و پرورش باید به این امر مهم و نیز تربیت معلمان شایسته توجه كنیم و با در نظر گرفتن فرمایشات رهبری برای مهرماه امسال یك گام و خیز بلند برای رسیدن به جایگاه واقعی خود برداریم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه بیش از 40 هزار دانشجو در مراكز تربیت معلم اعم از دانشگاه فرهنگیان و رجایی مهرماه امسال تحصیل می كنند افزود: با همت این دانشگاه حدود 18 هزار نفر كه از طریق ماده 28 پذیرش شده اند از مهرماه امسال در دوره اموزشی یكساله شركت خواهند كرد تا مهارت های لازم معلمی را بیاموزند
وی گفت: با وجود اینكه مهرماه با كمبود نیروی انسانی مواجه هستیم از طریق دیگر سازوكارها این كمبودها را جبران كرده ایم و اجازه داده ایم 18 هزار نفر در مدت یكسال به طور مامل تخصص های لازم را برای حرفه معلمی كسب كرده و سپس وارد مدارس شوند.
بطحایی اظهار داشت: اكنون مشكلات زیادی در پردیس ها و مراكز دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و ما باید موانع زیادی در مسیر حركت درست تربیت معلم مواجه هستیم كه باید در این رابطه تمام تلاش خود را به كار گیریم
وی افزود: اموزش و پرورش علاوه بر تحول در مدیریت ساختار و شكل اداری باید تحول در محتوا و متن برنامه هنای درسی اموزشی و پرورشی را نیز مد نظر قرار دهد.

***اعتماد دوباره نمایندگان به وزیر آغازگر فصل وزیدن آرامش به خانواده آموزش
رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در این اجلاس گفت: اعتماد دوباره نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش در حقیقت آغازگر فصل وزیدن آرامش به خانواده آموزش كشور است و اتفاقاتی كه در زمینه حذف آزمون ها و بنگاه های شبه علمی انجام شده تا شادابی و نشاط به بچه ها بازگردانده شود قابل تقدیر است.
حسین خنیفر اظهار داشت: ما آمادگی كامل داریم تا طی چند سال آینده در زمینه تامین معلم تراز جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و قدرت پیش برویم تا برای همیشه مشكل بی معلمی حل شود.
وی یادآور شد: مدیران 98 پردیس و مركز دانشگاه فرهنگیان نیز آمادگی دارند با تمام ظرفیت به سمتی حركت كنند كه بهترین فرزندان این سرزمین را به سمت حرفه معلمی بیاورند و نقطه عطفی در تاریخ ایران بعد از 208 سال از آغاز نظام تعلیم و تربیت رقم بزنند.
علمی*1883 *2017
۰ نفر