۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۴
محققان سلول های خورشیدی دولایه با كارایی بالا تولید كردند

تهران- ایرنا- دانشمندان نوعی سلول خورشیدی كارآمد و در ابعاد نانومتری طراحی كرده اند كه به دلیل طراحی دو لبه بیشتر از سلول های فعلی و عادی خورشیدی انرژی تولید می كند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ساینس دیلی، دانشمندان علوم مواد در دانشكده مهندسی ساموئلی دانشگاه جنوب كالیفرنیا با ایجاد لایه ای نازك از پروسكات (تركیبی ارزان قیمت از سرب و ید) روی سلول های خورشیدی فعلی موجود در بازار، سلول های جدیدی طراحی كرده و ساخته اند كه عملكرد سلول های خورشیدی را به شدت افزایش می دهد.
سلول های خورشیدی كه لایه زیرین این وسیله را تشكیل می دهند تركیبی از مس، ایندیوم، گالیوم و سلنید بوده و در بازار به CIGS مشهور است.
این سلول خورشیدی جدید دستكم 22.4 درصد از انرژی دریافتی نور خورشید را جذب می كند كه بی سابقه به شمار می آید، در حالی كه آخرین سلول ساخته شده در آمریكا توسط مركز تحقیقاتی توماس واتسون 10.9 درصد از انرژی خورشیدی را جذب می كرد. كارایی سلول های خورشیدی جدید در آزمون های مستقل آزمایشگاه انرژی تجدیدپذیر وزارت نیروی آمریكا ثابت شده است.
یانگ یانگ صاحب كرسی علوم مواد در دانشگاه كالیفرنیای جنوبی و سرپرست این گروه محققان می گوید: طراحی دولایه سلول خورشیدی ساخته شده باعث می شود انرژی خورشید از دو سویه متفاوت طیف خورشیدی در یك وسیله جذب شود، این امر میزان انرژی كه از خورشید به دست آمده در مقایسه با سلول های خورشیدی موجود یك لایه را افزایش می دهد.
وی توضیح می دهد: استفاده از یك لایه پروسكات روی سلول خورشیدی ارزان قیمت و آسان است و قابلیت افزودن به روش تولید فعلی سلول های خورشیدی را دارد. سلول های خورشیدی بر مبنای لایه ای از مس، ایندیوم، گالیوم و سلنید كه دو میكرون ضخامت دارد نور خورشید را جذب و با اندازه 18.7 درصد به انرژی تبدیل می كنند؛ اما افزودن یك میكرون ضخامت پروسكات كارایی آن را به شدت افزایش می دهد.
به گفته یانگ دو لایه یادشده به وسیله یك رابط در ابعاد نانو بهم وصل می شوند كه دانشمندان امریكایی آن را طراحی كرده اند، این وسیله كمك می كند سلول خورشیدی بهتر عمل كرده و میزان عملكرد آن را افزایش می دهد.
یانگ می گوید: فناوری به دست آمده عملكرد سلول های فعلی را حدود 20 درصد بهبود می بخشد یعنی 20 درصد كاهش هزینه تولید انرژی. همچنین امكان افزایش قابلیت كارایی این سلول ها تا 30 درصد بیشتر نیز هست، كه هدف آتی گروه تحقیقاتی ماست.
نتایج تحقیقات این محققان 31 اوت (شنبه گذشته) در نشریه ساینس منتشر شده است.
علمی**9157**1440