۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۵
کد خبر: 83023270
T T
۰ نفر
چابهار كشور محصور در خشكي افغانستان را به دريا متصل مي كند

چابهار- ايرنا - مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: بندر راهبردي چابهار همجوار آبهاي آزاد اقيانوس هند كشور محصور در خشكي افغانستان را به دريا متصل مي كند.

بهروز آقايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بندر چابهار با ظرفيت تخليه و بارگيري سالانه بيش از هشت و نيم ميليون تن كالا بهترين مسير براي ترانزيت كالاهاي افغانستان از مسير دريايي است.
وي افزود: بندر چابهار امكان دسترسي براي كشورهاي همسايه محصور در خشكي به آبهاي آزاد را فراهم كرده است و به عنوان سوپاپ اطمينان بنادر كشور شناخته مي شود.
مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: با بازاريابي هاي انجام گرفته شاهد افزايش بيش از 50 درصد كالاهاي وارده به بندر چابهار از بنادر مبدا به صورت مستقيم بوده ايم كه فرآيند تخليه و خروج اين كالاها در كوتاهترين زمان ممكن انجام مي شود.
وي بيان كرد: مولفه هاي زمان و هزينه، 2 ركن اساسي براي تجار و صاحبان كالاست كه با اختصاص مشوق هاي ويژه بندر چابهار توسط سازمان بنادر و دريانوردي، عدم انتظار نوبت تخليه و بارگيري كشتي ها و همچنين استفاده از تجهيزات مدرن اين حوزه توجه تجار را به اين بندر معطوف كرده است.
وي ادامه داد: هم اينك بندر چابهار با درافت 16 و نيم متر مي تواند پذيراي كشتي هاي سايز بزرگ در تمامي فصول باشد.
آقايي اظهار داشت: استفاده از شناورهاي بزرگ سبب كاهش هزينه هاي وارده بر كالا در حمل و نقل دريايي مي شود و مي توان شرايط رقابت پذيري بندر چابهار نسبت به ساير بنادر كشور و منطقه را ايجاد كرد.
وي افزود: مشوق هاي ويژه اي براي بندر چابهار در نظر گرفته شده است تا اين منطقه به يكي از قطب هاي مهم تجاري و اقتصادي كشورهاي منطقه بويژه هند، افغانستان، كشورهاي حاشيه خليج فارس و اقيانوس هند تبديل شود.
مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان از جمله مشوق هاي در نظر گرفته شده را تخفيف 80 درصدي براي حقوق و عوارض وارد بر كشتي ها، 80 درصد هزينه توقف وارد بر كشتي ها، 60 درصد هزينه هاي راهنمايي، يدك كشي و لايروبي وارد بر كشتي ها، تخفيف 85 درصدي در انبارداري كانتينرهاي صادراتي و ترانزيت خارجي و تخفيف 75 درصدي براي انبارداري كانتينر خالي عنوان كرد.
وي همچنين مشوق هاي غير تعرفه اي را تخصيص تسهيلات از محل وجوه اداره شده به بخش هاي غير دولتي براي خريد و تامين شناورهاي حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتي، انبار، سيلو و ساير محوطه هاي نگهداري كالا در بندر شهيد بهشتي چابهار برشمرد.
آقايي اعمال نشدن رشد اجاره بهاي ثابت قرارداد اجاره اراضي به مدت پنج سال در مدل هاي مالي، احتساب نرخ بازگشت داخلي 30 درصد براي قراردادهاي سرمايه گذاري در بندر شهيد بهشتي چابهار در مدل هاي مالي، اعطاي معافيت پرداخت سهم درآمدي سازمان در تمامي قراردادهاي سرمايه گذاري شامل اجاره بهاي متغير، سهم باربري، انبارداري، خن كاري و THC در خصوص كالاهاي مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداري از ديگر مشوق هاي سرمايه گذاري در بنادر چابهار است.
وي افزود: الحاق بنادر شهيد بهشتي و كلانتري به منطقه آزاد چابهار و تسري قانون مناطق آزاد نظير معافيت هاي مالياتي و گمركي مي تواند فصل جديدي از رونق و توسعه و استقبال سرمايه گذاران را بدنبال داشته باشد.
مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار ظرفيت صادرات و واردات كالاهاي كشور افغانستان نظير مواد معدني، سنگ آهن و محصولات كشاورزي آن را دارد.
وي بيان كرد: امكان سرمايه گذاري بخش خصوصي ايراني در ايجاد ترمينال مكانيزه مواد معدني و واگذاري محوطه به صاحبان كالاي افغانستان براي دپو و صفافي كالا به كانتينر در بندر چابهار فراهم شده است.
آقايي ادامه داد: تجهيزات موجود براي بارگيري كالا به كشتي از قبيل جرثقيل هاي ساحلي، امكان واردات غلات و كالاهاي اساسي مورد نياز افغانستان از طريق بندر چابهار از فرصت هاي خوب فراهم شده براي تجار و بازرگانان آن كشور است.
وي وجود تجهيزات تخليه كالاي فله از قبيل مكنده غلات با ظرفيت 600 تن در ساعت، واردات كالاي فله توسط تجار افغان و امكان كيسه گيري و حمل به صورت كيسه به كشور را از ديگر فرصت هاي آماده براي افغانستان برشمرد.
مدير كل بنادر و دريانوردي چابهار گفت: واردات گندم از طريق بندر چابهار و امكان ايجاد كارخانه هاي آرد براي تامين آرد مورد نياز كشور افغانستان وجود دارد و همچنين سرمايه گذاران مي توانند فعاليت هاي بسته بندي و پردازش كالا، بسته بندي روغن خوراكي، مواد غذايي و روغن هاي صنعتي در اين بندر انجام دهند.
وي ادامه داد: امكان صادرات محصولات كشاورزي از قبيل ميوه و خشكبار با برند كشور افغانستان با توجه به قابليت هاي نگهداري كانتينرهاي يخچالي در بندر چابهار را از ديگر قابليت هاي اين بندر عنوان كرد.
آقايي واردات خودروهاي مورد نياز افغانستان از بنادر كشور عمان از طريق بندر چابهار را از ديگر فرصت هاي فراهم شده براي استفاده بازرگانان آن كشور عنوان كرد.
وي بيان كرد: در يك سال اخير 9 فروند كشتي شامل هشت كشتي حامل گندم و يك كشتي حبوبات با چهار هزار و 825 كانتينر به وزن 110 هزار و 625 تن از مبدا هندوستان وارد بندر چابهار شده و سپس به افغانستان انتقال يافته است.
مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان رشد 110 درصدي عمليات تخليه و بارگيري كانتينر در بندر چابهار در سالجاري را نمونه اي از توجه سرمايه گذاران در استفاده از اين بندر عنوان كرد.
به گزارش ايرنا شهرستان چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان براساس سرشماري آبان سال 1395 با جمعيت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان هاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به شهر كنارك متصل است.
شهر زيباي چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از سه شهر به نام هاي چابهار، پلان و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3213