۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۲۳
کد خبر: 83023895
T T
۰ نفر
سياست هاي آمريكا در سوريه شكست خورده است

آنكاراـ ايرناـ دوغو پرينچك رهبر حزب وطن گفت: سياست هاي آمريكا در سوريه شكست خورده است به طوري كه امروز حتي قدرت ممانعت از حمله ارتش سوريه به ادلب را نيز ندارد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، پرينچك در گفت و گو با تلويزيون اولوسال به موضوع تهديد آمريكا در منطقه و نفوذ آنها در سوريه پرداخت و اظهار كرد: من از مدت ها قبل بارها، شكست سياست هاي آمريكا در سوريه را پيش بيني كرده بودم ولي بسياري از كارشناسان سياسي تركيه اين موضوع را باور نداشتند اما امروز شاهد ناكامي ايالات متحده در اين كشور هستيم.
وي بيان كرد: آمريكايي ها امروز مخالف حمله ارتش سوريه به ادلب هستند اما توان مقابله با آن و يا ممانعت از آن را ندارند چرا كه نفوذ خود در اين منطقه را از دست داده اند و خود نيز به ناكامي در سوريه معترف هستند.
پرينچك تاكيد كرد: تحركات آمريكا و رژيم صهيونيستي در درياي مديترانه به واقع تهديدي عليه امنيت ملي تركيه است كه متاسفانه مقامات آنكارا از آن غافل شده اند.
وي تصريح كرد: دولت تركيه هنوز خطر موجود عليه تركيه از سوي درياي مديترانه را درك نكرده است و گر نه سياست خود با سوريه را اصلاح و از رويارويي با دولت دمشق خودداري مي كرد.
اين فعال سياسي تركيه خطاب به اردوغان گفت: چه لزومي در سياست خارجي كشور احساس مي شود كه شما به مجادله و رويارويي با دولت سوريه ادامه مي دهيد؟
وي اداره كشور سوريه را حق مردم آن كشور دانست و بيان كرد: امروز اغلب سوري ها حامي بشار اسد هستند و به همين دليل لزومي به اين همه نشست و اجلاس براي تعيين تكليف آينده سياسي سوريه نيست و دخالت هاي تركيه در اين كشور از جمله حمايت از گروه هاي مخالف و شكست خورده هيچ گونه لزومي ندارد بلكه تهديدي عليه تماميت ارضي سوريه است.
پرينچك، دشمني تركيه با دولت كنوني سوريه را براي تركيه بسيار خطرناك توصيف كرد و گفت: حمايت از سرنگوني دولت قانوني و تجزيه سوريه باعث تقويت كريدور ترور آمريكا و رژيم صهيونيستي در سواحل درياي مديترانه مي شود و بي گمان در آينده نوبت حمله به يكپارچگي تركيه نيز فرا خواهد رسيد.
به گزارش ايرنا، ادلب در شمال سوريه همچنان در كنترل نيروهاي مخالف و گروه هاي تروريستي است و دولت سوريه قصد دارد تا آنجا را از دست تروريست هاي مورد حمايت غرب خارج كند.
بخشي از شهروندان عادي و تروريست هاي گروه هاي مختلف براي نجات جان خود به اين منطقه پناه آورده و گروهي از آوارگان نيز در چادرهايي در اطراف اين شهر زندگي مي‌كنند.
كشورهاي غربي به ويژه آمريكا به شدت مخالف حمله ارتش سوريه به ادلب هستند و اين اقدام سوريه را زمينه ساز قتل عام و راه افتادن جريان خون در منطقه توصيف مي كنند.
به دنبال پيش‌رو‌‌ي‌هاي ارتش سوريه طي يك‌سال اخير شمار زيادي از مخالفان حكومت سوريه به همراه خانواده‌هايشان به اين منطقه پناه برده‌اند.
رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه شامگاه پنجشنبه گذشته در مراسم بزرگداشت نود و ششمين سالگرد 'پيروزي بزرگ' تركيه در آنكارا اظهار كرد: براي جهت جلوگيري از بروز فاجعه در ادلب به همكاري با ايران و روسيه در سوريه ادامه مي دهيم.
قرار است نشست سه جانبه سران ايران، تركيه و روسيه درباره بررسي تحولات سوريه جمعه 16 شهريور ماه (هفتم سپتامبر) در تهران برگزار شود كه محور اين مذاكرات وضعيت ادلب و همكاري هاي سه جانبه در خصوص آن است.
خاورم/1905