۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۰۴
کد خبر: 83023943
T T
۰ نفر
علل و ريشه هاي تكدي گري مورد بررسي قرار گيرد

يزد- ايرنا- معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد بر ريشه يابي علل و بروز تكدي گري تاكيد كرد و گفت: تكدي گري يك زائده اجتماعي است كه در پيدايش آن عوامل مختلفي دخالت دارند.

به گزارش ايرنا محمد علي طالبي روز چهارشنبه در نشست ستاد ساماندهي متكديان و كودكان خياباني استان افزود: تكدي گري، بازتاب برخي مشكلات اجتماعي و اقتصادي در سطح جامعه است و نمي توانيم بدون توجه به دلايل و زمينه هاي بروز تكدي گري صرفا تمركز خود را بر روي پاك كردن صورت مسئله قرار دهيم.
وي اظهار داشت: شايد خيلي راحت با يكسري اقدامات امنيتي با هماهنگي دستگاه ها مختلف، سطح شهر را از متكديان پاك كنيم كه اين درست نيست.
طالبي با بيان اينكه بايد به زمينه ها و عوامل بروز تكدگري در استان توجه شود تصريح كرد: بايد تمركز خود را براي مقابله با اقداماتي كه ممكن است تكدگري بصورت باندي يا از طريق برخي گروه هايي كه از ساير مناطق كشور با هدف تكدگري در استان حضور پيدا مي كنند قرار دهيم.
وي اضافه كرد: اما در ميان متكديان عده‌اي چون كودكان خياباني واقعا به خاطر رفع نيازهايشان اقدام به اين كار مي كنند و نان آور خانواده هستند كه بايد به اين مسئله توجه شود و نمي توانيم به يك بعد قضيه تكدي گري كه موجب نازيبا شدن چهره شهر مي شود توجه كنيم.
طالبي ادامه داد: البته عده‌اي نيز وجود دارند كه نيازمند واقعي نيستند و به شكل سازمان يافته به تكدي گري مي‌ پردازند.
معاون استاندار يزد اضافه كرد: همچنين بايد ساز و كارهاي لازم را براي معيشت افراد نيازمند از طريق فعال كردن دستگاه هاي متولي ، خيريه ها و سمن ها فراهم كنيم.

***متكديان، چهره شهر را نازيبا مي كنند
مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري يزد هم در اين نشست به اهميت ساماندهي متكديان و كودكان كار با توجه به جهاني شدن يزد پرداخت و گفت: براي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، حمايت از كودكان كار، بازتواني كودكان جهت جلوگيري از بازگشت به كار در خيابان، توانمندسازي كودكان كار و متكديان و جلوگيري از نازيبايي سطح شهر، نياز به هماهنگي هاي بيشتر بين دستگاه هاي متولي است.
فخرالسادات خامسي هامانه افزود: حضور متكديان در سطح شهر موجب نازيبا شدن چهره شهر به ويژه در انظار گردشگران داخلي و خارجي و نارضايتي شهروندان شده است.
وي تصريح كرد: تكدي گري در هيچ جامعه اي پسنديده نيست كه اميدواريم با همكاري تمام دستگاهها اين معضل در استان رفع شود.

*** متكديان را كمك نكنيد
مدير كل بهزيستي استان يزد هم در اين نشست به اجراي طرح ساماندهي كودكان كار و خياباني و متكديان اشاره كرد و گفت: اين طرح از سال 96 در استان با هدف جمع آوري متكديان ،حفظ ظاهر شهر و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و حمايت از كودكان كار اجرا شده است.
جليل عفتي با بيان اينكه خوشبختانه با اجراي طرح ياد شده اقداماتي خوبي در استان صورت گرفت از شهروندان خواست كه به متكديان خياباني كمك نكنند چون هرگونه دلسوزي مردم و كمك به اين قشر موجب ترويج گداپروري در جامعه مي شود.

*** 51 درصد متكديان استان، اتباع بيگانه هستند
مدير اداره پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري يزد هم در اين نشست با بيان اينكه 51 درصد متكديان در سطح شهر يزد اتباع بيگانه هستند گفت: كودكاني كه در سطح شهر يزد اقدام به گدايي مي كنند غير ايراني و متكديان غير كودك هم غير بومي هستند.
امرالله سيف الديني از شهروندان خواست با بي توجهي و پرداخت نكردن وجه نقد به متكديان، شهرداري را در راستاي حذف اين معضل اجتماعي در شهر ياري كنند.
استان يزد يك ميليون و 138 هزار نفر جمعيت دارد.
2088/ 6197