۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۲۰:۲۹
کد خبر: 83024194
T T
۰ نفر

منطقه ويژه اقتصادي مهاباد در خانه ملت مصوب شد

۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۲۰:۲۹
کد خبر: 83024194
منطقه ويژه اقتصادي مهاباد در خانه ملت مصوب شد

مهاباد- ايرنا- نماينده مردم مهاباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: منطقه ويژه اقتصادي اين شهرستان با تصويب نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي تصويب و به شوراي نگهبان ارسال شد.

به گزارش ايرنا، جلال محمود زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: جزئيات لايحه 'منطقه ويژه اقتصادي مهاباد' در جلسه علني مجلس با 141 راي موافق، 75 راي مخالف و 7 راي ممتنع تصويب شد.
وي ادامه داد: لايحه مناطق ويژه اقتصادي از جمله 'منطقه ويژه اقتصادي مهاباد' به شوراي نگهبان ارسال شده و بعد از بررسي توسط شوراي نگهبان، جهت اجرايي شدن به دولت ارجاع مي شود.
محمودزاده با اشاره به مزيت هاي منطقه ويژه اقتصادي بيان كرد: معافيت گمركي تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمركي مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجي در توليدات، ورود ماشين‌آلات خط توليد و ابزار و اثاثيه اداري بدون عوارض گمركي و تبعيت از قانون كار مناطق آزاد تجاري و صنعتي از جمله اين مزاياست.
وي اضافه كرد: صدور مجوز ساخت و پايان كار به صورت رايگان و نبود محدوديت زماني متروكه شدن كالا از ديگر مزيت هاي منطقه ويژه اقتصادي است.
به گزارش ايرنا هشت منطقه ويژه اقتصادي در آذربايجان غربي شامل، اشنويه، بوكان، خوي، چايپاره، مهاباد، پيرانشهر، سردشت، تكاب، نقده، چالدران در كميسيون اقتصادي مجلس مطرح و مصوب شده است.
منطقه ويژه اقتصادي به محدوده جغرافيايي در داخل مرز كشور اطلاق مي‌شود كه قوانين تجاري حاكم بر آن تا حد زيادي در قياس با ساير نقاط كشور از محدوديت كمتري برخوردار است؛ اين مناطق داراي چهارچوب مناسبي به منظور ورود و شروع به فعاليت كارآفرينان است.
زيرساخت‌هاي موجود در مناطق ويژه اقتصادي به‌گونه‌اي طراحي شده است كه سرمايه گذاران دسترسي به انواع منابع آب و انرژي با قيمت مناسب داشته باشيد.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر در جنوب آذربايجان غربي قرار دارد و يكي از شهرهاي استراتژيك شمال غرب كشور است.
9903/3072