۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 83025384
T T
۰ نفر

آرزوي ناوگان حمل و نقل عمومي يزد براي نو شدن

۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 83025384
آرزوي ناوگان حمل و نقل عمومي يزد براي نو شدن

يزد - ايرنا - در ابتداي سال 1397، طرح هاي بازآفريني شهري و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي به عنوان يكي از اولويت هاي مهم از سوي دولت تدبير و اميد معرفي شد تا بخشي از ناوگان فرسوده كشور، نو نوار شود.

به گزارش ايرنا، در قالب برنامه ششم توسعه و طرح نوسازي حمل و نقل عمومي مقرر شده تا بيش از 65 هزار كاميون نوسازي شوند كه تاكنون بيش از 15 هزار كاميون در كشور نوسازي شده است.
به گفته معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، براي اجراي طرح نوسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومي برون شهري شامل اتوبوس، ميني‌بوس، كاميون و كاميونت معادل 10 ميليارد و 666 ميليون دلار اعتبار در نظر گرفته شده است.
عبدالهاشم حسن‌نيا پيش از اين گفته بود كه با احتساب ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومي درون و برون شهري بايد بيش از 202 هزار دستگاه خودرو در اين بخش نوسازي شود.
بر اين اساس قرار است در بخش برون شهري از مجموع 140 هزار دستگاه كاميون فرسوده 120 هزار دستگاه، از 13 هزار اتوبوس فرسوده 9 هزار دستگاه، از 57 هزار دستگاه ميني‌بوس فرسوده 48 هزار و 500 دستگاه و همچنين 6 هزار دستگاه وانت در قالب اين طرح نوسازي شود.
پيشنهاد اين مصوبه از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف نوسازي ناوگان حمل‌ و نقل عمومي درون و برون ‌شهري مطرح و پيگيري امور مربوطه نيز برعهده همين وزارتخانه است.
در اين طرح 50 درصد هزينه نوسازي خودرو از محل صرفه جويي سوخت از سوي وزارت نفت و 50 درصد از سوي مالك وسيله نقليه (20 درصد نقد و 30 درصد تسهيلات) تامين مي شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت، در اين زمينه با تشريح طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده‌اي و درون شهري گفته است: تعداد خودروهاي جايگزين شده در سه سال اجراي طرح 202 هزار و 500 دستگاه است كه منابع اختصاص يافته از سوي دولت معادل قطعات منفصله خودرو بيش از هفت ميليارد دلار برآورد شده است.
محمد شريعتمداري افزود: در اين پيوند، سهم تسهيلات بانكي 21 هزار و 260 ميليارد تومان و آورده متقاضي 18 هزار و 300 ميليارد تومان خواهد بود.
حوزه حمل و نقل عمومي در استان حدود يك‌ ميليون و 150 هزار نفري يزد به دليل موقعيت استان در مركز كشور از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.
طول راه هاي اين استان، چهار هزار و 602 كيلومتر است كه به عنوان كريدور مركزي كشور نقش موثري در برقراري ارتباط استان هاي جنوبي، شرقي و جنوب غرب كشور به تهران، شمال و شمال شرق ايران دارد.
سالانه بيش از 22 ميليون تن كالا از يزد به نقاط مختلف كشور حمل و 1.5 ميليون مسافر از مبدا اين استان جابجا مي شوند.
هم اكنون 209 شركت حمل و نقل كالا و 41 شركت حمل و نقل مسافر در استان فعاليت دارند.
ناوگان باري استان هشت هزار و 708 دستگاه خودرو و تعداد ناوگان مسافربري 750 دستگاه اتوبوس است و هم اكنون 14 هزار راننده خودروي باربري و يك هزار و 105 راننده مسافربري در يزد، مشغول فعاليت هستند.
اوضاع حمل و نقل عمومي استان يزد به گونه اي شده كه نماينده ولي فقيه در استان در ديدار مديران بخش حمل و نقل با انتقاد از فرسودگي ناوگان حمل و نقل عمومي گفته است: بايد اقدامات لازم در ارتباط با نوسازي اين ناوگان توسعه و جايگاه حمل و نقل عمومي در يزد بهبود يابد.
آيت الله محمدرضا ناصري يزدي با بيان اينكه تمام مسافراني كه از ناوگان حمل و نقل عمومي استفاده مي‌كنند، امانت‌هايي هستند كه بايد تلاش كرد به سلامت به مقصد برسند، افزود: در بخش حمل و نقل بار نيز همين گونه است و بايد امانت مردم صحيح و سالم به دست آنها برسد.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري يزد در همين زمينه به ايرنا گفت: طرح بازآفريني شهري و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي دو اولويت مهم دولت تدبير و اميد و مديريت استان در حوزه عمراني است.
محسن صادقيان با بيان اينكه برخي از خودروهاي حمل و نقل استان بيش از 14 سال عمر دارد، افزود: اين در حالي است كه در بسياري از كشورهاي دنيا ميانگين عمر مفيد ناوگان حمل و نقل عمومي بسيار پايين تر از اين ميزان بوده و اين شرايط ضرورت نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي استان را دو چندان كرده است.
رئيس هيات‌ مديره انجمن صنفي رانندگان استان يزد نيز گفت: در اين استان 9 تا 10 هزار راننده هستند كه به دليل مشكلات اقتصادي و به صرفه نبودن رانندگي، سالانه حدود يك هزار دستگاه از ناوگان استان در حال كاهش است.
مهدي زارع افزود: به دليل فرسودگي ناوگان‌ با اين روند نزولي مواجه هستيم، درحالي‌ كه براي جلوگيري از ورشكستگي كارخانه‌ها، وام‌هاي كم‌بهره در اختيار آنها قرار مي‌گيرد اما وام‌هايي با سود زياد براي حمل‌ونقل عمومي در نظر گرفته‌ شده است.
معاون ايمني و ترافيك شهر يزد اواخر خردادماه در نشستي در دانشگاه يزد گفته بود كه در سال 1385، شهر يزد با جمعيت 400 هزار نفر داراي 33 ميليون مسافر ناوگان حمل و نقل عمومي در سال بود و اين رقم در سال 1396 براي اين شهر با افزايش جمعيت به 600 هزار نفر، به 20 ميليون مسافر كاهش يافته است.
حميد دهقان خاطرنشان كرده بود كه اين وضعيت در حالي است كه 81 درصد از اتوبوس‌هاي مورد استفاده در حمل و نقل عمومي شهر يزد، زيانده بوده و 82 درصد آنها نيز بالاي 10 سال عمر دارند.
اين موضوع را رئيس سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداري يزد هم تأييد كرده و معتقد است 80 درصد ناوگان عمومي شهر يزد بالاي 13سال عمر دارد.
محمدرضا شفيعي درباره وضعيت اتوبوس ها گفت: سازمان اتوبوسراني يزد 263 دستگاه اتوبوس فعال درون ‌شهري دارد و اتوبوس‌هاي مدل 75 و 80 ديگر پاسخگوي نياز نيست.
وي افزود: در سال 94 تنها پنج دستگاه و در سال 95 نيز پنج دستگاه اتوبوس جديد به ناوگان اتوبوسراني شهر يزد افزوده ‌شده كه تأثيري در فرآيند نوسازي ناوگان حمل‌ و نقل شهري يزد نداشته است.
رئيس سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداري يزد اضافه كرد: ناوگان اتوبوسراني شهر يزد نيازمند نوسازي است و هزينه آن بايد از سوي دولت، شهرداري و مردم تأمين شود كه متأسفانه از سال 91 تاكنون كمكي به اين طرح نشده است.
وي با بيان اينكه با برنامه هاي متنوع شهرداري و حمايت شوراي شهر، قرار است حمل‌ و نقل عمومي يزد متحول شود، خاطرنشان كرد: موضوع خريد و نوسازي ناوگان اتوبوس‌ شهري در دستور كار قرار دارد ولي قيمت ها بسيار متفاوت شده است.
شفيعي ادامه داد: براي نوسازي هر اتوبوس نزديك به 870 ميليون تومان اعتبار نياز است در حالي كه اين قيمت در سال 83 براي هر دستگاه 32.5 ميليون تومان بود.
وي يادآور شد: براي خريد هر دستگاه اتوبوس و نوسازي آن، دولت مي بايست 82.5 درصد و بهره بردار نيز 17.5 درصد هزينه را پرداخت كند كه طي 6 سال گذشته كمكي صورت نگرفته و با قيمت هاي امروز، هيچ بهره برداري زيربار خريد ناوگان جديد نمي رود.
اين مسئول با بيان اينكه هم اكنون اعتباري براي خريد اتوبوس‌هاي نو وجود ندارد، اظهار داشت: به دستور شهردار قرار است برخي از اتوبوس هاي يزد با هزينه بسيار كمتر از خريد يك دستگاه جديد، بازسازي شود كه شامل تغيير و تقويت موتور آنها براي استفاده از كولر، تغيير بدنه به 2018 و ترميم صندلي ها خواهد بود.
وي درباره وضعيت ناوگان ميني بوس راني يزد هم گفت: يكهزار و 50 دستگاه ميني بوس در شهر وجود دارد كه 928 دستگاه بالاي 15 سال عمر دارد و در مجموع ميانگين عمر ميني بوس هاي يزد 27 سال است.
رئيس سازمان حمل و نقل عمومي يزد با بيان اينكه در اين بخش نيز دولت مشوقي براي حمايت از بهره برداران نداشته، گفت: با توجه به رشد قيمت ميني بوس، بخش خصوصي توانايي خريداري ندارد.
شفيعي درباره طرح نوسازي تاكسي هاي شهري هم گفت: بيش از 30 درصد تاكسي هاي يزد يعني از يكهزار و 501 دستگاه، 546 دستگاه فرسوده و ميانگين عمر تاكسي ها نيز 9.3 سال است.
مرتضي شايق عضو شوراي شهر يزد نيز چندي قبل در نشست هم انديشي اعضاي شوراي شهر يزد و زاهدان مشكلات حمل و نقل عمومي را جدي عنوان كرده و گفت: حمل و نقل عمومي شهر يزد وضعيت مناسبي ندارد و فرسودگي بالاي 15 سال اين ناوگان باعث كاهش اقبال عمومي شده به گونه اي كه متوسط استفاده اين ناوگان از روزانه 900 نفر در سال 92 به روزانه 200 نفر كاهش يافته است.
وجود برخي صنايع آلاينده در حاشيه شهر يزد و فرسودگي خودروها به همراه ريزگردهاي ناشي از كوير مركزي، از جمله عواملي است كه باعث آلودگي هواي اين شهر كه بيش از نيمي از جمعيت استان را در خود جاي داده، شده و بهسازي ناوگان حمل و نقل عمومي گامي موثر در مسير بهبود كيفيت هوا در اين شهر است، اما افزايش قيمت ناوگان حمل و نقل عمومي و كمبود نقدينگي دست به دست هم داده تا سن ناوگان فرسوده اين شهر هر سال بيشتر شود.
شبد**1968/6104/6033**1379