۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 83026089
T T
۰ نفر
مركز رشد هنر اصفهان، كارگزار ارزیابی شركت های خلاق شد

اصفهان- ایرنا- سرپرست مركز رشد تخصصی هنر دانشگاه هنر اصفهان از انتخاب این مركز به عنوان كارگزار ارزیابی شركت های خلاق در كشور خبر داد.

صالح غایی روز شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: مركز رشد تخصصی هنر اصفهان از سوی دبیرخانه توسعه زیست بوم شركت های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با توجه به عملكردی كه در حوزه كارآفرینی داشت به عنوان یكی از مبادی رسمی شناسایی و معرفی شركت های خلاق انتخاب شد.
مركز رشد تخصصی هنر دانشگاه هنر اصفهان با هدف حمایت از ایجاد و گسترش كسب و كارهای دانش­ بنیان در زمینه هنر، صنایع دستی، معماری، شهرسازی و رشته ­های وابسته در سال 94 راه اندازی شد.
غایی با بیان اینكه مركز رشد هنر اصفهان تنها مركز رشد تخصصی در كشور است كه به عنوان كارگزار ارزیابی شركت های خلاق انتخاب شد، افزود: همچنین این مركز تنها مجموعه كارگزار شركت های خلاق در استان اصفهان است.
وی گفت: مركز رشد تخصصی هنر اصفهان از این پس می تواند نسبت به معرفی شركت های خلاقی كه در فرآیندهای ارزیابی این مركز تایید شده اند به دبیرخانه برنامه توسعه زیست بوم شركت های خلاق اقدام كند.
سرپرست مركز رشد تخصصی هنر دانشگاه هنر اصفهان با تاكید بر اینكه شركت های خلاق به مانند شركت های دانش بنیان از حمایت های قانونی و معنوی برخوردارند، این حمایت ها را معافیت های مالیاتی، معافیت نظام وظیفه و تسهیلات مالی مشابه شركت های دانش بنیان عنوان كرد.
غایی گفت: شركت های خلاق در 2 سال توانستند جایگاه مناسبی در عرصه نوآوری و كارآفرینی كشور به دست آورند.
وی خاطرنشان كرد: فعالیت و محصول شركت هایی كه توسط این مركز ارزیابی می شوند باید با حوزه های برنامه توسعه زیست بوم شركت های خلاق مرتبط و محصول یا خدمت آنها در سطح كشور نوآورانه باشد.
وی با اشاره به ثبت حدود 140 شركت خلاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اضافه كرد: بیش از 10 شركت از میان آنها از استان اصفهان است.
شركت های خلاق، شركت هایی هستند كه جوهره رشد آنها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل های نوین كسب و كار در سطح بازار هدف و بیشتر در زمینه های علوم انسانی و هنر است و توسعه محصولات و خدمات آنها بر خلاف شركت های دانش بنیان، مبتنی بر فناوری های پیشرفته نیست.
بر اساس آیین نامه برنامه توسعه زیست بوم شركت‌های خلاق، صنایع خلاق یا فرهنگی (Industries Cultural & Creative) آن دسته از فعالیت های اقتصای است كه ریشه در نوآوری و خلاقیت و ظرفیت مناسبی برای ایجاد شغل و ثروت دارد و در بخش های كسب و كارهای دیجیتال و فضای مجازی، صنایع دیداری و شنیداری، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، هنرهای تجسمی و نمایشی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، طراحی و معماری، چاپ و نشر و گیاهان دارویی و طب سنتی دسته بندی می شود.
اجرای برنامه توسعه زیست بوم شركت‌های خلاق به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و با هدف ارتقای سهم شركت‌ های خلاق در اقتصاد، اشتغالزایی، حل معضلات اجتماعی و اساسی كشور نظیر كم‌آبی، پسماند و آلاینده‌ های زیستی و تقویت صادرات در حوزه صنایع خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال 96 آغاز شده است.
ت/3011/ 6022