۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۱۲
کد خبر: 83026795
T T
۰ نفر

تقویت روابط راهبردی، دستاورد سفر وزیر دفاع به چین

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۱۲
کد خبر: 83026795
تقویت روابط راهبردی، دستاورد سفر وزیر دفاع به چین

پكن- ایرنا- سفر امیر سرتیپ 'امیر حاتمی' به چین یكی از تلاش های بسیار مهم تهران برای تقویت مناسبات و روابط راهبردی با پكن در عرصه های مختلف از جمله در بعد روابط دفاعی دو كشور است.

به گزارش ایرنا با توجه به شراكت راهبردی دو كشور، تهران و پكن در كنار تقویت مناسبات خود در عرصه های اقتصادی و فرهنگی اكنون وارد مسیر گسترش روابط نظامی شده اند.
مقام های ارشد چین بارها خواستار آن شده اند كه روابط نظامی گسترده تری با ایران داشته باشند این موضوع از سال 2014 میلادی به این طرف بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در همان زمان 'چانگ وان چوان' وزیر دفاع وقت چین از تمایل پكن برای افزایش همكاری ها با ایران و تقویت روابط دوستانه نظامی میان 2 كشور خبر داد وی آن زمان در دیدار با 'قدیر نظامی پور' معاون رئیس ستاد كل نیروهای مسلح ایران گفت: ایران و چین روابط دوجانبه را توسعه داده و فضای اعتماد متقابل میان دو كشور تعمیق یافته است و دستاوردهایی در زمینه تجاری و همكاری های انرژی داشته‌اند.
چین و ایران در حال تحكیم پیوندهای نظامی خود هستند این روابط تا آنجا پیش رفته است كه دو كشور اكنون خود را «شریك راهبردی» یكدیگر تلقی می كنند.
چینی ها همانند دیگر قدرت های جهانی دریافته اند كه تاثیرگذاری در خاورمیانه بدون همراهی ایران اصلا آسان نیست از طرفی، این را هم می دانند كه ایران نیز برای افزایش ظرفیت دفاعی خود در برابر خطرات احتمالی و هم چنین حفظ توازن نظامی در منطقه، به تسلیحات و فناوری های نظامی چین نیازمند است.
این پیوندهای آسیایی كه با جابجایی بخشی از ثروت جهانی همراه شده است، به وجهه دفاعی روابط چین و ایران اهمیت مضاعف داده است.
بر اساس راهبردهای تدوین شده، نیروهای مسلح و امور دفاعی هر دو كشور برای مقابله با مخاطرات و چالش های امنیتی به گسترش روابط نظامی توجه ویژه ای دارند و چین نیز در محاسبات كلان و استراتژیك خود به شیوه های دیگر به ایران نیازمند است.
در راستای تقویت روابط دفاعی دو كشور، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اواخر هفته گذشته مهمان همتای چینی خود بود سفر 4 روزه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به چین دستاوردهای بزرگی داشت، امیر حاتمی ابتدا با ورود به شانگهای از دو مركز نظامی و صنعتی این كشور بازدید كرد و ضمن آشنا شدن با آخرین دستاوردهای نظامی چین، فرصت ارزشمندی برای تبادل تجربه با این كشور در زمینه صنعتی نیز فراهم شد.
امیر حاتمی و هیات همراه در ادامه سفر خود به چین، در پكن با وزیر دفاع و همچنین معاون كمیسیون مركزی نظامی این كشور دیدار و گفت و گو كرد.
او در دیدار با 'وی فنگ هه' وزیر دفاع جمهوری خلق چین در پكن با اشاره به مشتركات تاریخی و فرهنگی دو كشور و همچنین سابقه چند هزار ساله همكاری های دو جانبه، این ظرفیت ها را زمینه مناسبی برای توسعه همكاری های دو كشور دانست و اظهار داشت: دو كشور دارای منافع و تهدیدات مشترك هستند و می توانند در این چارچوب نیز همكاری ها را توسعه دهند.
امیر حاتمی مولفه دفاع را یكی از مولفه های اصلی و تعیین كننده در همكاری های دفاعی كه روسای جمهوری دو كشور در بیانیه مشترك به ان تاكید كرده اند عنوان كرد.
'وی فنگ هه' وزیر دفاع جمهوری خلق چین نیز در این دیدار از آمادگی برای بهبود همكاری‎های راهبردی میان نیروهای مسلح دو كشور سخن گفت و افزود: رابطه میان نیروهای مسلح دو كشور رو به گسترش است.
او با اشاره به اینكه پكن آماده تقویت روابط استراتژیك با تهران در زمینه های مختلف است تاكید كرد در سال‌های اخیر، چین و ایران نتایج موثری از بابت همكاری در زمینه‌های گوناگون، حمایت و درك متقابل از مسائل مرتبط با منافع اصلی به‌ دست آورده‌اند.
دیدار دوم وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در چین با ارتشبد 'ژانگ یو شیا' معاون كمیسیون مركزی نظامی چین در پكن بود، ریاست كمیسیون مركزی نظامی چین به عهده رییس جمهوری به عنوان فرمانده كل قوا است و معاون كمیسیون نظامی هم معاون فرمانده كل قوا محسوب می شود.
در این دیدار همكاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین برای ایجاد صلح، ثبات و امنیت مورد بررسی قرار گرفت و بر ضرورت تلاش نیروهای مسلح دو كشور برای اجرایی كردن بیانیه جامع شراكت راهبردی دو كشور در بخش دفاعی تاكید شد.
دو طرف همچنین در این دیدار پس از مرور محورهای همكاری نظامی و دفاعی، بر توسعه آن از طریق ادامه رایزنی ها تاكید كردند.
پایان بخش برنامه های وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چین بازدید از مركز آموزش فضانوردان این كشور در پكن بود.
حضور وزیر دفاع ایران و هیات همراه در چین بیانگر ارتقا سطح همكاری های دو كشور است افزون بر اینها نباید از یاد برد كه چین بزرگترین خریدار نفت ایران و بزرگترین شریك تجاری این كشور است و بی تمایل نیست كه روابط امنیتی و نظامی گسترده تری با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
رابطه دفاعی ایران و چین یك رابطه تاریخی است و قدمتی دیرینه دارد اما در دوره جدید و پس از برجام مناسبات دو طرف گسترش یافته است و دیدار وزیر دفاع ایران از چین در این شرایط ویژه و حساس یك گام مساعد و مطلوب برای تحقق اهداف دو كشور در آینده محسوب می شود.
آساق**231**1904**1663**