۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۰۲
کد خبر: 83026914
T T
۰ نفر
خوزستان در اربعين حسيني ميزبان زائران 93كشور خارجي است

اهواز - ايرنا - رييس كميته تغذيه ، اسكان و جذب مشاركت هاي مردمي ستاد اربعين خوزستان گفت: اربعين امسال استان خوزستان ميزبان زائراني از 93كشور جهان براي سفر به عتبات عاليات است.

حجت الاسلام سيدمحمود موسوي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پارسال تعداد زيادي از زائران از كشورهاي آسياي ميانه ، افغانستان ، شبه قاره هند (پاكستان ، هند و بنگلادش)، تركيه و برخي كشورهاي اروپايي و آفريقايي پس از انجام تشريفات قانوني براي شركت در آيين اربعين حسيني از طريق پايانه شلمچه راهي عتبات عاليات شدند.
وي با اشاره به اينكه پارسال خدمات زيادي به زائران خارجي به ويژه در زمينه اسكان و تغذيه ارايه شد پيش بيني كرد امسال تعداد زائران خارجي اربعين حسيني كه از پايانه مرزي شلمچه عازم عتبات عاليات شوند دست كم 20درصد افزايش يابد.
رييس كميته تغذيه ، اسكان و جذب مشاركت هاي مردمي ستاد اربعين خوزستان در ادامه با بيان اينكه امسال نيز زائران خارجي تنها از طريق گذرگاه مرزي شلمچه به كربلا و نجف مي شوند افزود: براي پذيرايي از زائران خارجي دهها موكب مردمي در مرز شلمچه آماده سازي خواهد شد تا خدماتي در شان زائران عزيز و مشتاق ارايه شود.
حجت الاسلام موسوي در ادامه حضور زائران خارجي اربعين حسيني را در خوزستان در تقويت روح برادري و وحدت موثر خواند و گفت: به لطف الهي هر سال شاهد هرچه باشكوه تر حضور زائران خارجي اربعين حسيني در استان خوزستان هستيم.

** 600 موكب مردمي در شلمچه و چذابه
رييس كميته تغذيه ، اسكان و جذب مشاركت هاي مردمي ستاد اربعين خوزستان گفت: اربعين امسال 300 موكب در شلمچه و 300موكب نيز در گذرگاه مرزي چذابه به صورت صد در صد مردمي برپا مي شود.
حجت الاسلام موسوي در ادامه افزود: هم اكنون بيشتر مواكب مردمي در حال ساخت و ساز هستند و تا پيش از ماه صفر همه مواكب همه پذيرايي از زائران ايراني و خارجي هستند.
وي گفت:براي ساماندهي و استقرار مواكب در گذرگاه هاي چذابه و شلمچه تاكنون نشست هايي برپا، و آموزش لازم براي ارايه خدمات بهتر و موثرتر داده شده است.
وي افزود: در كنار پذيرايي و استقبال از كاروان هاي زائران اربعين حسيني ، كارهاي فرهنگي و مذهبي از جمله مداحي ، سينه زني و سخنراني و برپايي نماز جماعت انجام خواهد شد.

** ساخت و ساز مواكب مردمي در مسيرهاي منتهي به گذرگاه هاي مرزي چذابه و شلمچه
رييس كميته تغذيه ، اسكان و جذب مشاركت هاي مردمي ستاد اربعين با بيان اينكه 400موكب مردمي در مسيرهاي منتهي به چذابه و شلمچه برپا مي شود افزود: از هم اكنون كار ساخت و ساز مواكب در اين مسيرها به صورت مردمي و خودجوش شروع شده است.
وي گفت: همه هزينه ساخت و ساز مواكب برعهده مردم خواهد بود و حتي اسكان زائران نيز در منازل برعهده موكب داران است.
به گزارش ايرنا در اربعين پارسال 380هزار زائر از مرز چذابه و 650هزار زائر از مرز شلمچه راهي كربلاي معلي و نجف اشرف شدند.
مرزهاي مهران در استان ايلام ، چذابه و شلمچه در استان خوزستان سه گذرگاه اصلي و بين المللي تردد زائران اربعين حسيني است در پارسال بود.
حركت كاروان هاي زائران اربعين حسيني به سمت گذرگاه هاي مرزي به صورت پياده و خودروي شخصي و عمومي از اول ماه صفر شروع و تا يك روز مانده به روز اربعين ادامه مي يابد.
هشتم آبان ماه روز اربعين حسيني است.
6065/ 6037