۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۴۰
کد خبر: 83027165
T T
۰ نفر

تعطيلي نيروگاه سد مارون به سه ماه رسيد

۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۴۰
کد خبر: 83027165
تعطيلي نيروگاه سد مارون به سه ماه رسيد

اهواز - ايرنا - معاون شركت بهره برداري از سد، نيروگاه و شبكه هاي آبياري مارون گفت: با كاهش ذخاير آبي سد مارون، توليد انرژي در اين سد از حدود سه ماه پيش متوقف شده است.

الماس سنايي مطلق يكشنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: با تداوم خشكسالي در حوزه رودخانه مارون، حجم ذخيره آب در سد مخزني مارون به يك پنجم كاهش يافته و از تراز نيروگاهي پايين تر آمده است، به همين دليل از ابتداي كشت تابستانه در سال زراعي جاري، نيروگاه سد مارون تعطيل شده است.
وي افزود: البته توليد انرژي در نيروگاه مارون از ابتداي سال زراعي جاري به حداقل رسيده و مقطعي بوده كه بر اساس نياز پايين دست آب رهاسازي مي شد.
سنايي مطلق با بيان اينكه حوزه رودخانه مارون- جراحي از سال 87 درگير خشكسالي بوده، افزود: امسال شديدترين خشكسالي در 60 سال گذشته در اين حوزه را تجربه كرديم، به طوري كه آورد رودخانه حدود 80 درصد نسبت به سال هاي نرمال كاهش داشته است.
وي ظرفيت سد مارون را در شرايط نرمال 1.2 ميليارد مترمكعب عنوان كرد و گفت: در حال حاضر 23 درصد مخزن سد آب دارد، به عبارتي از 280 ميليون مترمكعب ذخاير اين سد تنها 80 ميليون مترمكعب آب قابل برنامه ريزي و مابقي حجم مرده و غيرقابل استفاده است.
معاون بهره برداري از شبكه هاي آبياري مارون با اشاره به ممنوعيت كشت تابستانه در اين حوزه اظهار داشت: در شرايط خشكسالي ستاد مديريت بحران استانداري درباره كشت تصميم گيري مي كند و بر همين اساس كشت هاي فصلي و تابستانه در مارون ممنوع اعلام شد و آبي كه تخصيص داده شد تنها براي كشت هاي دائم شامل باغات و نخيلات و كشت هاي ساليانه شامل يونجه بوده است.
وي درباره اعتراض نخلداران شادگان (در انتهاي حوزه مارون) به تامين نشدن حقابه نيز گفت: به رغم تصويب يك نوبت رهاسازي آب از سد مارون براي نخيلات اما تا كنون 2 نوبت رهاسازي انجام شده است و نرسيدن آب به نخيلات ادعايي است كه بايد بررسي شود، زيرا در اين حوزه هيچگونه كشت تابستانه اي صورت نگرفته و تنها برداشت آب در انهار سنتي و برخي كشت هاي غيرمجاز بوده است.

*80 هكتار توسعه غيرمجاز
سنايي مطلق با بيان اينكه ستاد مديريت بحران استان هنوز براي كشت پائيزه تصميم گيري نكرده، افزود: با توجه به شرايط مخزن سد مارون و تداوم خشكسالي به بهره برداران اين حوزه اعلام شده است كه آماده سازي زمين و خريد كود و بذر را با هماهنگي سازمان آب و برق و جهاد كشاورزي انجام دهند.
وي اضافه كرد: در حال برنامه ريزي هستيم كه در سال آبي آينده با كمترين مشكل در اين حوزه مواجه شويم.
اين مقام مسئول همچنين درباره ممنوعيت توسعه كشت هاي دائم در حوزه مارون گفت: تغيير كاربري اراضي زراعي به باغي و به طور كلي هر نوع تغيير كاربري بايد با مجوز تخصيص آب انجام شود، به ويژه در شرايط خشكسالي همه تغيير كاربري ها بايد با مجوز تخصيص آب از سوي مديريت منابع آب استان انجام شود، در غير اينصورت با توجه به اينكه تامين آب با مشكل مواجه مي شود، امكان عقد قرارداد نخواهد بود و سازمان آب و برق هيچگونه تعهدي براي تامين آب ندارد.
وي با بيان اينكه بيش از 80 هكتار از اراضي شبكه آبياري مارون (در بهبهان) تغيير كاربري بدون مجوز تخصيص آب داشته اند، اظهار داشت: حدود 30 هكتار از اين اراضي به نرگس زار تبديل شده و حدود 40 هكتار نيز به تغيير كاربري اراضي زراعي به باغات اختصاص داشته است.
سنايي مطلق در ادامه گفت: سد مارون براي 55 هزار هكتار اراضي كشاورزي طراحي شده، اين در حاليست كه سالانه در حدود 100 هزار هكتار كشت پائيزه در اين حوزه انجام مي شود.
به گفته وي، حدود 15 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي اين حوزه به كشت هاي دائم اختصاص دارد كه 500 هكتار از آن باغات اشجاري همچون مركبات و مابقي نخيلات است.
سد مارون بر روي رودخانه مارون- جراحي، در 19 كيلومتري بهبهان قرار دارد. اين سد با 170 متر ارتفاع، از سال 1377 به بهره برداري رسيده است. ظرفيت منصوبه نيروگاهي آن 150 مگاوات است و ميزان انرژي توليدي سالانه 190 گيگا وات ساعت برآورد شده است.
شهرستان هاي بهبهان، اميديه، آغاجاري، رامشير، ماهشهر و شادگان در مسير رودخانه مارون- جراحي قرار دارند. در سال هاي اخير نخلداران شادگان كه در انتهاي اين حوزه قرار دارند بارها نسبت به تامين نشدن حقابه خود از اين رودخانه اعتراض كرده اند.
سد تنظيمي آريوبرزن نيز 30 فروردين ماه امسال در 4.6 كيلومتري سد مخزني مارون، در شهرستان بهبهان آبگيري شد و به بهره برداري رسيد.

9754/6002