۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۳۱
کد خبر: 83027758
T T
۰ نفر
بندر خرمشهر براي انتقال زائران عتبات ازمسير دريا آمادگي دارد

آبادان - ايرنا - مدير كل بندر و دريانوردي خرمشهر گفت: بندر خرمشهر براي انتقال زائران عتبات عاليات به وسيله كشتي و خط دريايي خرمشهر - بصره آمادگي كامل دارد.

محمد محسني يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: علاوه بر اين بندر خرمشهر آمادگي انتقال زائران خارجي بخصوص كشورهاي هند، پاكستان، افغانستان از طريق دريا به كشور عراق را دارد.
وي افزود: هماهنگي لازم با مسئولان بندر بصره عراق و شركت كشتيراني بخش خصوصي براي فعال سازي كريدور مسافري و گردشگري دريايي ايران و عراق از طريق 2 بندر خرمشهر و بصره انجام شده است.
مدير كل بندر و دريانوردي خرمشهر اظهار داشت: اداره كل بندر و دريانوردي خرمشهر و سازمان منطقه آزاد اروند براي راه اندازي خط مسافري و گردشگري خرمشهر- بصره، تمهيدات لازم را انديشيده و منتظر ورود عملياتي بخش خصوصي هستند.
محسني ادامه داد: ساليانه شمار زيادي از زائر خارجي از كشورهاي مسلمان در ايام محرم و صفر، از طريق مرز شلمچه عازم عتبات عاليات مي شوند كه مشكلات عديده اي در تردد زميني دارند.
وي افزود: اميد است با بازگشايي مجدد و اقتصادي كردن مسير مسافري دريايي ايران و عراق فصل جديدي در تعاملات مشترك 2 كشور و خدمات رساني به زائران فراهم شود.
محسني، با بيان اينكه براي تحقق اين مهم به همكاري و مساعدت همه ارگانها و سازمان هاي متولي نياز است، گفت: در اين راستا علاوه بر فراهم شدن امكان خدمات رساني مطلوب تر به زائران، عزت و سربلندي نظام جمهوري اسلامي در توجه به شعائر ديني و پاسداشت ارزش هاي اسلامي بيش از پيش نزد مسلمانان جهان محفوظ بماند.
مدير كل بندر و دريانوردي خرمشهر در ادامه گفت: پايانه بين المللي مسافري دريايي خليج فارس خرمشهر با وسعت 6 هزار متر مربع، مجهز به امكانات پيشرفته و ظرفيت خدمات رساني به يكهزار و 200 مسافر در روز،آمادگي پذيرايي از زائران عتبات عاليات و گردشگران دريايي را داراست و هم اكنون خط مسافري دريايي خرمشهر به كويت در اين پايانه فعال است.
محسني ادامه داد: در حال حاضر كشتي مسافري 'نگين' از نوع كاتاماران با ظرفيت 235 مسافر در روزهاي يكشنبه و چهارشنبه از كويت به بندر خرمشهر و در روزهاي دوشنبه و پنجشنبه از بندر خرمشهر به كويت مسافران را جابجا مي كند.
نخستين اسكله خرمشهر در سال 1308 خورشيدي و در جريان پهلوگرفتن يك فروند اقيانوس‌پيما به بهره‌برداري رسيد.
بندر خرمشهر يكي از بنادركانتينري كشور در خليج فارس بوده و به دليل همجواري با كشور عراق، يك منطقه استراتژيك از نظر تجاري و سياسي محسوب مي شود كه با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاري اروند و نزديكي به پالايشگاه آبادان و صنايع فولاد خوزستان فرصت مناسبي براي سرمايه گذاري در آن فراهم است.
توسعه پايانه بندر خرمشهر و ساخت يك پايانه استاندارد در زميني به وسعت 30 هكتار در دستور كار قرار دارد.
7100/6068