۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰:۴۹
کد خبر: 83028255
T T
۰ نفر

روابط ترامپ و متيس در محك آزمايش قرار مي گيرد

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰:۴۹
کد خبر: 83028255
روابط ترامپ و متيس در محك آزمايش قرار مي گيرد

تهران - ايرنا - قانونگذاران و كارشناسان امنيت ملي آمريكا اين پرسش را مطرح مي كنند كه آيا «جيمز متيس» وزير دفاع ايالات متحده مي تواند روابط قوي با «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري را پس از انتشار گزارش هايي مبني بر تلاش كاخ سفيد براي يافتن جانشيني براي رئيس پنتاگون، حفظ كند.

به گزارش يكشنبه شب ايرنا به نقل از نشريه هيل، همچنين انتشار قريب الوقوع كتاب ضد ترامپي «باب وودوارد» خبرنگار كهنه كار آمريكايي كه در آن به استيصال متيس از اقدامات رئيس جمهوري اشاره شده است، مي تواند روابط ترامپ و متيس را به محك آزمايش گذارد.
متيس به تازگي با انتشار بيانيه اي، كتاب وودوارد را تخيلي خواند و توهين هاي منتسب به خود در ارتباط با رئيس جمهوري را رد كرد. ترامپ نيز به نوبه خود از متيس به طور علني تشكر كرد كه اين امر نشان از قدرداني عميق وي از سخنان وزير دفاع داشت.
اما اين سخنان و اظهارنظرها، از ميزان نگراني ها در مورد احتمال اختلاف بين اين دو نكاسته است. سناتور «ديك دوربين» در مورد احتمال ضربه به جايگاه متيس از بابت كتاب جديد وودوارد تحت عنوان «ترس ترامپ در كاخ سفيد» گفت: نگراني من، هر روزه است.
وي با يادآوري اين مساله كه روي متيس براي حفظ جايگاهش حساب مي كند، گفت كه متيس شخصيتي مهم، نه تنها براي دفاع ملي آمريكا بلكه براي ثبات اين كشور تلقي مي شود.
«مايكل اوهانلون» كارشناس دفاعي در موسسه بروكينگز نيز ابراز اميدواري كرد كه ترامپ يا حرف هاي متيس را باور كند و يا نقل قول هاي منتسب به وزير دفاع در كتاب وودوارد را به نحو بهتري تفسير كند.
كتاب وودوارد ظاهرا حاوي بخش هايي است كه تبادلات كلامي بين متيس و ترامپ را توصيف مي كند. به عنوان مثال، در بخشي از اين كتاب نوشته شده كه ترامپ آوريل 2017 از متيس خواسته است كه آمريكا بشار اسد رئيس جمهوري سوريه را ترور كند.
در اين ميان، متيس از ديرباز دستورات عجيب كاخ سفيد به پنتاگون همچون ممنوعيت خدمت همجنس گرايان در ارتش، استقرار نيروهاي گارد ملي در امتداد مرز جنوبي آمريكا و وعده ترامپ به توقف موقت رزمايش هاي نظامي در شبه جزيره كره را كم اهميت جلوه داده است.
وزير دفاع آمريكا همچنين به طور معمول بيانيه هاي جنجالي ترامپ در مورد مسائل مختلف همچون ناتو و روسيه را دوباره تنظيم كرده است.
از سويي، برخي از كارشناسان نظامي از بابت تزلزل در ميزان اعتماد ترامپ به متيس با انتشار كتاب وودوارد، نگران نيستند. «جيمز كارافانو» عضو تيم انتقال قدرت در كاخ سفيد در اين خصوص گفت: استرس زيادي در كاخ سفيد در ارتباط با متيس وجود ندارد.
وي به سفر مشترك اخير «مايك پمپئو» وزير امور خارجه آمريكا و متيس به هند اشاره كرد و گفت كه رئيس پنتاگون خيلي آسوده خاطر به نظر مي رسيد.
شبد**اروپام**9109**1455**1379