۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۲۹
کد خبر: 83028277
T T
۰ نفر

تجارت سم عقرب از رویا تا واقعیت

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۲۹
کد خبر: 83028277
تجارت سم عقرب از رویا تا واقعیت

مشهد- ایرنا- همزمان با افزایش دانش و دانسته های علمی هر روز جنبه های مختلفی از سودآوری رشته های شغلی جدید و البته گاه غریب در عرصه های متعدد رخ نمایی می كند كه پرورش عقرب به واسطه زهرگیری از آن یكی از این موارد است.

رونق كسب و كارهای مجازی و اطلاع رسانی در فضای مجازی هم روند خبر رسانی در خصوص سودآوری یك فعالیت و به اصطلاح زیاد شدن دست در آن زمینه را به مراتب بیشتر از گذشته كرده و همین امر به نوعی موجب عجله فراوان برخی برای حضور در زمینه های جدید سرمایه گذاری و شغلهای جدید بدون تحقیق و بررسی دقیق و چند و چون فعالیت در آن زمینه شده است.
در این میان كلاهبرداران و افراد سودجو نیز از شرایط و فضای موجود نهایت بهره را می برند و از بی اطلاعی و ناآگاهی مردم سوءاستفاده كرده و به راحتی در رقمهای سنگین كلاهبرداری می كنند.
طی چند هفته اخیر انتشار اخبار متعدد از كشف كارگاههای خانگی پرورش عقرب به یكی از خبرهای مهیج، عجیب و البته خواندنی و پرمخاطب بدل شده است. فعالیتی كه گسترش روزافزون آن و در ادامه افزایش كشف و برخورد با متخلفان در این زمینه ذهن هر پرسشگری را به این سئوال می رساند كه مگر چه خبر شده و پرورش عقرب چه استفاده و درآمدی حاصل می كند؟
ارزش 800 میلیون ریالی هر گرم زهر عقرب پاسخی است كوتاه به این پرسش. البته تحقق كامل این سودآوری از زمان خرید، راه اندازی كارگاه، پرورش و تا مرحله زهرگیری عقرب و سپس فروش آن به ارزش ادعا شده، چیزی شبیه هفت خوان رستم است كه البته تاكنون كسی به خان هفتم آن نرسیده است.

* سوءاستفاده از پرورش عقرب
فرمانده یگان حفاظت اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مراكز غیرقانونی پرورش عقرب كشف شده در مشهد این روزها بسیار فراوان شده اند كه ناشی از تبلیغات دروغین و سراب سودآوری این كار است.
ابوالفضل شعبانی افزود: در كارگاههای مكشوفه، پرورش عقرب انواع زرد و سیاه این گونه بندپا به صورت توامان انجام می شود و همه بررسیها نشان می دهد افراد فعال در این زمینه همه طعمه كلاهبرداران حرفه ای شده اند.
وی ادامه داد: در هیچكدام از موارد نحوه زهرگیری به افراد آموزش داده نشده و صرفا در حوزه برگزاری كلاسها و فروش عقرب از آنها كلاهبرداری شده است. ناآگاهی مردم عامل اصلی سوءاستفاده كلاهبرداران در این زمینه است.
فرمانده یگان حفاظت اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: برای فعالیت اقتصادی در هر زمینه ای افراد پیش از هر اقدامی باید از سازمانهای متولی آن حوزه كسب اطلاع كرده و وجوه قانونی آن فعالیت را بررسی كنند تا دچار مشكلات و مالباختگی نشوند.

* پرورش سودآور عقرب سرابی تبلیغاتی
یكی از مالباختگان در زمینه پرورش عقرب، به خبرنگار ایرنا گفت: پرورش فعالیت سودآور عقرب سرابی است كه برخی افراد و شركتهای جعلی و بدون مجوز در این زمینه به راه انداخته اند.
وی كه خواست نامش ذكر نشود افزود: پرورش این گونه بندپا و زهرگیری از آن به هیچوجه كار مردم عادی نیست و صرفا شركتهای داروساز، افراد مرتبط و دارای مجوز با این شركتها قادر به انجام چنین كاری هستند.
او ادامه داد: زهر عقرب ارزش دارویی فراوانی دارد. كلاهبرداران و افراد سودجو در این زمینه با ارائه اطلاعات ناقص و حساب شده اقدام به گول زدن مردم می كنند.
این مالباخته گفت: شركتهای بدون مجوز در این زمینه پس از شناسایی افراد به روشهای مختلف اقدام به برگزاری كلاس آموزشی برای متقاضیان می كنند كه هنوز هم در مشهد و شهرهای دیگر فعالیت دارند. برای یك دوره هشت ساعته آموزش پرورش عقرب بین 350 هزار تا 500 هزار تومان از هر فرد دریافت می كنند.
وی افزود: در این كلاسها یك سری اطلاعات معمولی ارائه می دهند و هدف خود را از ارائه آموزشها به افراد جدید برای پرورش، ضرورت تمركز خودشان در زمینه بازاریابی در رابطه با فروش زهر عقرب اعلام می كنند.
این شهروند مالباخته در سراب پرورش عقرب ادامه داد: گواهینامه گذراندن دوره آموزشی در این شركتها نیز كاملا غیرمجاز و مدرك آنها بی ارزش است.

* فروش عقرب 46 برابر قیمت بازار
این مالباخته در ادامه گفت: این افراد به جز كلاهبرداری در زمینه برگزاری كلاسهای آموزشی، در زمینه فروش عقرب نیز اقدام به كلاهبرداری می كنند. این مسئله را بعد از كشف عقربهایم توسط محیط زیست متوجه شدم.
وی افزود: این افراد عقربهای خریداری شده از صیادان خوزستانی را كه هر یك از آنان 30 هزار ریال ارزش داشته به قیمت یك میلیون و 400 هزار ریال به من فروختند. توجیه آنها در بالا بودن بهای عقربها، پرورشی بودن گونه های فروش رفته و بالغ بودن آنها بود كه متاسفانه من هم همانند بسیاری دیگر گول حرفهایشان را خوردم و اقدام به خرید كردم.
او ادامه داد: 300 میلیون ریال از سرمایه ام به این طریق از دست دادم. 200 عقرب را با هدف بچه گیری و سپس زهرگیری از بچه های آنها خریداری كردم اما در همان اوایل راه دچار مشكل و فهم كلاهبرداری شدم.
این پرورش دهنده ناكام عقرب گفت: گرفتن و جمع آوری زهر عقرب به هیچوجه كار یك فرد عادی نیست زیرا نیاز به تخصص دارد. به این نتیجه رسیدم كه كلاهبرداران در این زمینه از سادگی من سوءاستفاده كرده اند.

* خطرات پرورش عقرب
معاون پایش و نظارت اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پرورش عقرب در منازل خطرات جانی به همراه دارد و به هیچوجه قانونی نیست. پرورش این گونه بندپا شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و خارج از این ضوابط هرگونه اقدام به پرورش می تواند توام با مخاطرات جانی باشد.
محمد عرفانی افزود: همه مراكز پرورش غیرقانونی كه تاكنون كشف شده اند فعالیت خود را در منازل طراحی و اجرا كرده اند كه این امر بسیار خطرناك است و فرار حتی یك عقرب می تواند جان مجاوران و همسایگان را تهدید كند.
وی ادامه داد: شرایط زهرگیری از این گونه نیز كاملا محیط خاص و آزمایشگاهی را طلب می كند كه به هیچوجه افراد عادی نمی توانند آن را عملی كنند لذا پرورش عقرب در محیطهای مسكونی اقدامی خلاف قانون است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

* مركز مجاز پرورش عقرب نداریم
عرفانی در ادامه گفت: هیچ مركز دارای مجوز قانونی برای پرورش عقرب در خراسان رضوی وجود ندارد. تبلیغات فراوان در فضای مجازی در خصوص ارزش زهر عقرب و ارزش فوق العاده آن موجب راغب شدن افراد بسیاری برای ورود و فعالیت در این زمینه شده است.
وی افزود: حتی اگر فردی دوره كامل پرورش را سپری كند و عقرب را به زهرگیری برساند باز هم روند زهرگیری و فروش زهر دو مرحله ای است كه به هیچوجه افرادی عادی موفق به اجرای آن نمی شوند.
معاون اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: هر فردی كه علاقه مند به فعالیت در این زمینه باشد، این اداره كل آمادگی صدور مجوز و اعلام شرایط، محیط خاص و ضوابط حاكم بر آن را دارد. هم اینك یك نفر متقاضی دریافت این مجوز در خراسان رضوی شده كه در حال طی كردن مسیر دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی گفت: عقربهای كشف شده از مراكز غیرقانونی پرورش آنها، به مركز سرم سازی رازی در مشهد انتقال داده شده اند زیرا مصرف زهر عقرب صرفا در مراكز سرم سازی امكانپذیر است. همچنین تاكنون گزارشی از انتقال زهر عقرب مراكز غیرمجاز به خارج از كشور دریافت نشده و بسیار بعید است خریدار خارجی برای زهر تولید شده به این روش وجود داشته باشد زیرا می بایست شرایط استریل و بهداشتی خاصی بر روند زهرگیری و بسته بندی زهر عقرب حاكم باشد.

* خرید زهر نداریم
رئیس موسسه سرم سازی رازی مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: به هیچوجه خرید زهر از افراد در این موسسه انجام نمی شود.
دكتر حمیدرضا فرزین افزود: مركز اصلی موسسه رازی در كرج دارای مركز ویژه پرورش عقرب است كه روند زهرگیری و استفاده آن در موارد دارویی در همان مكان انجام می شود بنابراین نیازی به خرید زهر عقرب از افراد عادی وجود ندارد.
وی ادامه داد: مراجعه كننده ای برای فروش زهر عقرب تاكنون در مشهد نداشته ایم. تحت هیچ شرایطی نه عقرب و نه زهر عقرب از افراد عادی در این موسسه خریداری نمی شود.
7496/1858