به گزارش ایرنا 'یك كمربند - یك جاده' طرحی نوین است كه 5 سال قبل از سوی رییس جمهوری چین ارایه شد تا كشورهای مختلفی را در قاره های مختلف با فرصت های فراوان در برگیرد، ایران در این مسیر، در یك گذرگاه ویژه جای گرفته است.
برآوردها حاكی است كه این طرح عظیم نزدیك به 130 كشور دنیا را دستكم در آسیا و اروپا در بر می گیرد و در مجموع زندگی 4 میلیارد و 400 میلیون نفر كه 63 درصد جمعیت كل جهان را شامل می شود، تحت تاثیر خود قرار داده و به طور بالقوه 3 میلیارد نفر جمعیت وارد یك بازار تجاری جدید و البته گسترده خواهند شد.
جایگاه ایران در این مسیر آنقدر با اهمیت و راهبردی است كه حتی 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین از ایران به عنوان مسیر بزرگ ترانزیت راه ابریشم یاد كرده است كه پكن نمی تواند نادیده بگیرد.
چین بزرگ ترین شریك تجاری ایران و مقصد صادرات ایران به خارج است همكاری های دو كشور در چارچوب طرح یك كمربند - یك جاده، به دستاوردهای درخشان خواهد رسید.
** طرح های راه ابریشم و حمایت بین المللی
طرح راه ابریشم كه چین از پنج سال پیش آن را به شكل جدید و به صورت مدرن مطرح كرده تاكنون از سوی بیش از 103 كشور امضا شده و ده ها سازمان نیز برای همكاری با چین در توسعه این طرح اعلام آمادگی كرده اند.
طرح هایی چون كریدور اقتصادی چین - پاكستان، خطوط آهن چین و لائوس، راه آهن چین - تایلند و همچنین جاكارتا - باندونگ و یا خطوط ارتباطی ریلی بین چین و اروپا كه بیش از 10 هزار سفر در آنها انجام شده است از جمله پروژه های راهبردی مرتبط با نقشه راه ابریشم جدید محسوب می شود.
افزون بر این تاكنون بیش از 5 هزار میلیارد یوان (معادل 734 میلیارد دلار) تجارت كالا بین چین و كشورهای ذی ربط در این مسیر صورت گرفته و بیش از 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری از سوی چین در كشورهای مذكور انجام شده است.
طرح «یك كمربند - یك جاده» یك طرح سرمایهگذاری در زیربناهای اقتصادی جهان و توسعه دو مسیر تجاری «كمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است كه توسط چین در سال 2013 ارائه كرده است.
در بسیاری از كشورها از جمله در خود چین دستگاه ها و نهادهای ذیربط بسیج شده اند به بهترین شكل ممكن این طرح را اجرایی كنند منظور از 'كمربند و جاده' شبكه ای برنامه ریزی شده از راه های زمینی، خطوط راه آهن، خطوط نفت و گاز طبیعی و سایر پروژه های زیرساختی از شهر «شیان» در مركز چین تا آسیای میانه و در نهایت تا مسكو، روتردام و اروپا را شامل می شود.
مسیر دریایی آن هم شبكه ای برنامه ریزی شده از بنادر و پروژه های ساحلی زیرساختی از جنوب و جنوب شرقی آسیا تا شرق آفریقا و شمال دریای مدیترانه را در بر می گیرد.
این در حالی است كه استفاده از واحد پول چین (یوان) در بازارهای مالی بوسیله سایر كشورها و ایجاد مركز اطلاعات جاده ابریشم برای ارتباط واحدهای اطلاعاتی و شبكه های فناوری مخابراتی منطقه ای و رفع موانع تجارت مرزی و سرمایه گذاری منطقه هم بخش دیگری از اجرای این طرح بزرگ به شمار می رود.
برای اجرای این طرح حتی چین صندوقی به ارزش 40 میلیارد دلار اختصاص داد تا كشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.
**دیدگاه رییس جمهوری چین در باره راه ابریشم
رئیس جمهوری چین خود درباره این طرح كه پنج سال از عمر آن می گذرد، می گوید: كشورها می توانند با استفاده از اجرای طرح «یك كمربند – یك راه»، به برقراری ارتباطات بین المللی در زمینه های مختلف، ارتقای سطح همكاری در زمینه تجارت و سرمایه گذاری و پیشبرد همكاری در صنایع تولید بپردازند.
در حقیقت، با اجرای این طرح، تقاضای جدید ایجاد شده و اقتصاد جهان به تعادل جدید می رسد.
وی یادآور می شود در شرایط ركود اقتصاد جهانی، اگر چین با استفاده از توانایی تولید و ساخت خود، در كشورهای دیگر فعالیت و سرمایه گذاری كند و از صنعتی شدن و مدرنیزاسیون كشورهای مسیر جاده ابریشم و ساخت تاسیسات زیربنایی آنها پشتیبانی كند، به بهبود رشد اقتصاد جهان یاری خواهد كرد.
حتی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین پیش بینی كرده است كه در مدت یك دهه از راه اندازی این مسیر، ارزش تجاری آن برای كشورهای این مسیر كه یكی از آنها ایران است به 2 هزار و 500 میلیارد دلار برسد.
** ایران و راه ابریشم نوین
ایران كه در طول تاریخ همواره از اصلی ترین مراكز و مسیرهای ارتباطی راه ابریشم بوده است از جمله كشورهایی است كه از طرح بازسازی جاده ابریشم استقبال كرده است مسئولان كشورمان بارها اعلام كرده اند كه جمهوری اسلامی تمام توان، همكاری و تلاش خود را برای اجرای بهتر و كاملتر این طرح بكار میگیرد.
از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، اجرای این برنامه، نقش مهمی در راستای توسعه جهانی و مناسبات كشورها خواهد داشت افزون بر این، چین روی ایران تمركز زیادی كرده است، موقعیت استراتژیك جغرافیایی ایران جایگاه این كشور را در برنامه چین حیاتی ساخته است.
ایران به دلیل واقع شدن در منطقه خلیج فارس دارای قابلیت اثرگذاری روی مسیر دریایی است و همچنین موقعیت این كشور نقش آن را در ترانزیت زمینی برجسته كرده است.
چین در برنامه 185 میلیارد دلاری نوسازی بخش فرسوده انرژی ایران سرمایه گذاری گسترده ای انجام داده است، رئیس جمهوری چین همچنین وعده داده است حجم تجارت دو كشور در دهه 2020 به 60 میلیارد دلار برسد و این كار با ساخت خطوط ریلی قطارهای پرسرعت آغاز شده است كه امكان می دهد قطارهای چینی مسافت 3200 كیلومتری بین شانگهای تا تهران را در 12 روز طی كنند، مسیری كه از طریق دریا 30 روز طول می كشد.
در این مسیر، چین از ایران به عنوان یك گذرگاه كلیدی و از مسیرهای مهم نقل و انتقالات تجاری راه ابریشم یاد كرده است بسیاری از شركت های چینی اكنون در همین راستا با شركت های كشورمان در همكاری نزدیك هستند.
** دیدگاه معاون وزیر خارجه چین در مورد مشاركت ایران در طرح
معاون وزیر خارجه چین با اشاره به گذشت پنج سال از آغاز طرح 'یك كمربند - یك جاده' چین تاكید كرد هیچ كشوری نمی تواند از نقش ایران در پیشبرد برنامه راه ابریشم نوین چشم پوشی كند.
'ژانگ جان' (zhang jun) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 'یك كمربند - یك جاده' مسیری پر از فرصت ها و ظرفیت ها است و ایران یك تقاطع راهبردی در این مسیر به حساب می آید.
وی با اشاره به اهمیت ایران در برنامه راه ابریشم نوین چین تصریح كرد: دولت های دو كشور و شركت های دو طرف در این زمینه در ارتباط نزدیك هستند و با یكدیگر فعالیت می كنند.
دستیار وزیر امور خارجه چین تاكید كرد: از دیرباز دو كشور در راه ابریشم همكاری های تاریخی داشته اند و این مناسبات در فصل نوین راه ابریشم نیز ادامه خواهد یافت چین دارای روابط بسیار عالی، سالم، گسترده و با ثبات با ایران بخصوص در عرصه های اقتصادی است و می خواهیم این مناسبات باز هم گسترش یابد.
این مقام چینی جای گرفتن ایران در یك منطقه راهبردی از جهان را برای استفاده بهینه از راه ابریشم نوین و مرتبط كردن آن با مناطق دیگر دنیا مورد اهتمام قرار داد و تصریح كرد چین خواستار استفاده طرفین از این فرصت است.
معاون وزیر خارجه چین ارتباط چین با دنیا و بخش هایی از خاورمیانه و غرب و اروپا را از طریق راه ابریشم مورد توجه قرار داد و تصریح كرد در اجرای این طرح، ایران نقش تسهیلگر روابط را برای چین دارد.
ژانگ خواستار آن شد كه همچنان ارتباطات سالم و پایدار میان ایران و چین در عرصه های مختلف تجاری و اقتصادی ادامه یابد.
معاون وزیر خارجه چین تصریح كرد دولت چین در شرایط جدید بر اصول مشورت، سازندگی مشترك و بهره مندی مشترك، طبق كیفیت عالی و استاندارد بالا، سازندگی كمربند و جاده را به پیش سوق خواهد داد و در این میان كشورهای خاورمیانه از جمله ایران از اهمیت بسیار زیاد برخوردار است.
معاون وزیر امور خارجه چین افزود: تفاهمنامه های همكاری در طرح 'یك كمربند - یك جاده' كه بین چین و كشورهای مختلف به امضاء رسیده است، محرك جدید روابط میان چین و این كشورها است.
به هر حال بررسیها نشان دهنده این واقعیت است كه در طرح احیای جاده ابریشم چین، ایران یكی از مهمترین و زیربنایی ترین بخش های این طرح خواهد بود كه رئیس جمهوری چین تلاش بسیاری برای اجرایی شدن آن دارد.
در واقع حضور در این طرح فقط خواست ایران نیست، بلكه در برنامه ریزی هایی كه چین برای احیای جاده ابریشم نوین انجام داده، لازم است كه ایران نقشی بسیار فعالتری در آن داشته باشد.
به باور مسئولان و مقامات كشور چین، ایران منطقه ای تاریخی در این مسیر است و در طول تاریخ بیش از 2 هزار ساله هم همین مسیر بوده كه دو كشور را به یكدیگر مرتبط ساخته است.
به همین واسطه اكنون بسیاری از فناوری ها به ایران منتقل شده است و با كمك طرف چینی، ایران در حال توسعه خطوط مترو، واگن سازی و توسعه خطوط آهن است كه در سال های آینده نقش مهمی برای حضور قوی ایران در راه ابریشم قرن 21 ایفا خواهد كرد.
شاید برای كسانی كه مستقیما درگیر این طرح شده اند، ایجاد راه ابریشم نوین دریایی و زمینی كه هر دو به ایران مرتبط می شود، این جاده راه رسیدن به رویاهای بسیاری از كشورها باشد.
آساق**231**1904**
پكن- ایرنا- روابط دیرینه و قدیمی ایران و چین كه به دوران راه ابریشم بر می گردد اكنون بعد از گذشته دستكم دو هزار سال و در قالب طرح «یك كمربند - یك جاده» و همان نسخه به روز شده راه ابریشم شكل نوینی به خود گرفته است.