۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۴
کد خبر: 83028967
T T
۰ نفر
طرح های دریا؛ از كمبود سرمایه گذار واقعی تا نبود امكانات

نوشهر - ایرنا - اجرای طرح سالم سازی دریا در سواحل شمالی كشور به منظور حفظ جان مسافران و گردشگران در فصل تابستان آغاز می شود اما به دلیل نبود یك سرمایه گذار واقعی همیشه با مشكلاتی مواجه است كه رهایی از آن نیازمند نگاه كارشناسی به این حوزه است.

مازندران با 338 كیلومتر ساحل در دریای خزر سالانه پذیرای نزدیك به 50 میلیون گردشگر و مسافر است كه بر اساس بررسی های صورت گرفته بیش از 90 درصد آنان با هدف استفاده از سواحل دریای خزر وارد استان می شوند.
تنها برنامه رسمی كه در همه این سال ها برای جذب مسافران و گردشگران در شهرهای ساحلی در نظر گرفته می شود، اجرای طرح های سالمسازی دریا در سواحل است كه این طرح ها هم به دلیل نبود امكانات لازم تفریحی و رفاهی و همچنین پایین بودن سطح خدمات رسانی چندان مورد استقبال علاقه مندان به دریا واقع نمی شود.
همه تلاش های صورت گرفته در قالب ستاد ساماندهی طرح های سالمسازی دریا كه دستگاههای مختلف را شامل می شود تاكنون نتوانسته رضایت حداكثری مسافران و گردشگران را جلب كند و بسیاری از آنها ترجیح می دهند تا خارج از طرح دریا به شنا كردن بپردازند و به همین علت نیز بیشترین تلفات ناشی از غرق شدگی مربوط به همین مناطق است.
مازندران دارای 15 شهرستان ساحلی است كه در این میان شهرستان های محمود آباد با 30 كیلومتر ساحل آزاد و بیش از 120 راه دسترسی دارای 16 طرح ، بابلسر با 27 كیلومتر نوار ساحلی و 13 كیلومتر نوار ساحلی قابل شنا با 15 طرح سالمسازی ، از شاخص ترین شهرستان های مركز استان در اجرای این طرح محسوب شوند.
امسال از اول خرداد ماه دستكم 95 طرح سالمسازی در سواحل مازندرانی خزر از شرق تا غرب به اجرا گذاشته شد كه در غرب مازندران شهرستان های رامسر و تنكابن هر یك با 2 طرح و شهرستان عباس آباد بدون طرح جزء كم فروغ ترین شهرستان های استان در این زمینه بودند، در حالی كه غرب مازندران كانون اصلی گردشگران استان است.
البته پلاژهای خصوصی فراوانی در سواحل غرب مازندران وجود دارند كه خدمات رسانی به مسافران را بی وقفه انجام می دهند، اما نبود یا كمبود طرح های سالمسازی می تواند مشكل آفرین باشد و كما اینكه در روزهای اخیر با اوج گیری مسافرت ها به این منطقه در آخرین موج سفرهای تابستانی، بر آمار تلفات غرق شدگی اضافه شده است.
خارج از بحث كمی طرح های سالمسازی دریا ، به نظر می رسد بحث كیفیت آنها به مراتب با اهمیت تر باشد و پایین بودن رضایتمندی مسافران و گردشگران به دلیل كمبود امكانات بهداشتی ، رفاهی و خدماتی دلیلی بر این مدعاست.
بسیاری از كارشناسان و صاحبنظران ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را به حوزه گردشگری دریا و سواحل ضروری می دانند و معتقدند كه باید بسترهای لازم برای فعالیت آنها در این عرصه فراهم شود.
**ریسك بالای سرمایه گذاری در سواحل
یك كارشناس سرمایه گذاری و ریسك مالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به دلایل بی رغبتی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در ساحل دریای خزر اشاره كرد و گفت : ریسك سرمایه گذاری در سواحل بسیار بالاست و تجربه تلخ برخی از سرمایه گذاران در این زمینه می تواند سندی بر این ادعا باشد.
سامان مرادی افزود: كمبود و گرانی زمین در ساحل مازندران و بویژه غرب استان نخستین چالش در این زمینه است و موجب می شود تا سرمایه گذار بخش اعظمی از منابع مالی خود را صرف خرید زمین جهت اجرای طرح نماید.
وی هزینه های سنگین تجهیز و راه اندازی اینگونه طرح ها و زمانبر بودن بازگشت سرمایه را از دیگر موانع ورود سرمایه گذار به ساحل عنوان كرد و اظهار داشت : عدم حمایت از سرمایه گذار توسط بخش های دولتی ، نبود تعامل بین بخشی میان دستگاهها و پاسكاری سرمایه گذار در گردونه استعلامات اداری می تواند منجر به فرار آنها شود.
به گفته این كارشناس ، شرایط اقلیمی و آب و هوایی متغیر در شمال كشور بویژه در فصل تابستان موجب شده تا بسیاری از طرح های سالمسازی به دلیل مواج بودن دریا به حالت نیمه تعطیل درآیند كه این وضعیت برای یك سرمایه گذار اصلا خوش آیند نیست.
وی محدود كردن فعالیت پلاژهای خصوصی را در جهت حمایت از سرمایه گذاران طرح های دریا ضروری دانست و گفت: میزان ثبات سیاسی و اقتصادی در جذب سرمایه گذار بویژه خارجی بسیار حائز اهمیت است و اگر این اتفاق نیفتد شرایط برای سرمایه گذاری بسیار سخت خواهد بود.
** اردوگاههای آوارگان جنگی یا طرح سالمسازی دریا ؟
یك شهروند تنكابنی با انتقاد از عدم استفاده بهینه از دریا برای ایجاد تفرجگاه ساحلی توسط متولیان امر ، گفت: در شهرهای همجوار شاهد فعالیت طرح های سالمسازی دریا و پلاژهای متعدد با كیفیت های مختلف در طول سال هستیم اما در این شهر یا طرح و پلاژ نداریم و یا اگر داریم بسیار بی كیفیت هستند.
علی دربندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : همراه با خانواده به تنها طرح سالمسازی دریا در تنكابن مراجعه كردم تا چند ساعتی را خوش باشیم، اما آنقدر امكانات بهداشتی آنجا ضعیف بود كه عطای ماندن را به لقایش بخشیدیم.
وی به نبود رختكن ، دوش آب سرد ، محل اسكان مناسب و سرویس بهداشتی اشاره كرد و اظهار داشت : محل طرح سالمسازی دریا بیشتر به اردوگاه های آوارگان جنگی شباهت داشت تا یك تفرجگاه خانوادگی به همین دلیل به سرعت از آن خارج شدیم.
به گفته این شهروند ، بارها در همین مكان ها شاهد دعوا و مشاجره بودم و همین مسئله سبب شده بود تا اندك مسافری كه به ناچار در آنجا اسكان داشتند احساس ناامنی كنند.
وی به مسئولان امر پیشنهاد كرد كه نقاط مستعد برای اجرای طرح های سالمسازی یا پلاژ در ساحل دریا تصویر برداری شود و در قالب یك كلیپ تصویری تبلیغاتی به سرمایه گذارانی كه در سایر استان ها فعالیت می كنند ارسال گردد و از آنها برای رایزنی و بررسی بیشتر دعوت بعمل آید.
این شهروند یادآور شد : تا زمانی كه مسئولان دست رو دست بگذارند و به دنبال سرمایه گذار نروند ، شاهد هیچ تحول بزرگی در این زمینه نخواهیم بود.
**ضرورت تشكیل سازمان توسعه عمران سواحل
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران پیش از این از ارسال طرح پیشنهادی برای توسعه و ساماندهی سواحل دریای خزر در محدوده استان به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور خبر داده بود.
سیف الهر فرزانه كه با ارسال گزارشی به رسانه ها این موضوع را عنوان كرده بود ، افزود : بعضی از قوانین مربوط به دستگاههای ذیربط مرتبط با دریا، قابل اجرا نیست و باید لایحه جدیدی با نگرش توسعه گردشگری پایدار و توجه به مدیریت یكپارچه مناطق ساحلی به مجلس ارسال شود.
وی تامین و تخصیص اعتبار برای اجرای طرح های مختلف گردشگری در سواحل را از موارد پیشنهادی ساماندهی سواحل مازندرانی خزر معرفی كرد و اظهار داشت : استفاده بهتر گردشگران از سواحل زیبای خزر ، نیازمند ایجاد تفرجگاه های اقامتی و دائمی و مجموعه های متنوع پذیرایی و تفریحی است تا بهترین امكانات و خدمات رفاهی به گردشگران ارایه شود.
فرزانه گفت: هر چند ایجاد تفرجگاههای ساحلی در مناطق نمونه گردشگری ساحلی مازندران به تصویب دولت قبلی رسید، اما اراضی كه در اختیار شهرداری های شهرهای ساحلی قرار دارد به دلیل تامین نشدن و اختصاص نیافتن بودجه، بلاتكلیف مانده است.
مدیركل گردشگری مازندران افزود: یكی از مواردی كه در طرح ارسالی پیشنهاد شده، تشكیل سازمان توسعه عمران سواحل به صورت سازمان منطقه ای با عملكرد در حوزه شمال كشور در ساری است.
وی به اهیمت تشكیل این سازمان برای اجرای مدیریت یكپارچه نوار ساحلی اشاره كرد و یادآور شد : هم اكنون بهره برداری بسیار ضعیفی از گردشگری در سواحل و آب دریای خزر صورت می گیرد.
فرزانه ایجاد اسكله های دریایی تفریحی و توریستی برای پهلوگیری كشتی های تفریحی و سرگرمی های دریایی مانند جت اسكی،بازی های آبی و موج سواری را جهت جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه در سواحل ضروری برشمرد.
به گفته مدیر كل گردشگری مازندران ، ایجاد محورهای دریایی از بنادر شمال ایران به طرح های گردشگری بزرگ ساحلی نظیر شهر سبز رامسر، سیترای نوشهر، فرح آباد ساری و گلوگاه از دیگر مواردی است كه در طرح ارسالی به معاون رییس جمهوری پیشنهاد شده است.
وی افزود: در این طرح تخصیص 20 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح دریا در سال جاری نیز پیشنهاد شده است.
فرماندار ویژه تنكابن نیز با انتقاد از نبود دو طرح سالمسازی استاندارد در این شهرستان ، گفت : متاسفانه شهرداری های تنكابن و شیرود در زمینه ساحل هیچ برنامه ای ارائه ندادند و تنها شهرداری نشتارود بود كه اقداماتی در این زمینه انجام داد.
سید امیر حسینی جو افزود : باید برای تجهیز ناجیان غریق فكر اساسی كرد و آنها را بدون امكانات در ساحل رها نكنیم.
وی با بیان اینكه مشكلات موجود در سال آینده نیز تكرار خواهد شد ، اظهار داشت ، برای سال آینده از همین مهرماه امسال برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا مشكلات در این بخش به حداقل برسد.
اجرای طرح دریا در سواحل مازندران در ایام گردشگری و به كارگیری نیروی متخصص و مجرب تحت عنوان ناجی غریق در طول نوار ساحلی موضوعی است كه همه ساله استان با آن دست به گریبان است.
/1602/7513/1654
۰ نفر