۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۸
کد خبر: 83029048
T T
۰ نفر

ربات هايي كه اشيا را بدون ديدن تشخيص مي دهند

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۸
کد خبر: 83029048
ربات هايي كه اشيا را بدون ديدن تشخيص مي دهند

تهران – ايرنا - محققان دانشگاه ام آي تي يك سيستم جديد طراحي كردند كه امكان بررسي و شناسايي اجسام مختلف و درك بصري آن ها را براي ربات ها فراهم مي كند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، اين سيستم كه DON نام دارد، اشيا را به شكل مجموعه اي از نقاط ترسيم مي كند كه به عنوان نقشه راه عمل مي كنند. سپس ربات با اتصال اين نقاط مي تواند ساختار سه بعدي شي موردنظر را ترسيم كند. بدين ترتيب زماني كه نقطه اي روي يك شي مشخص مي شود، ربات نقطه متناظر آن را روي نقشه راه خود تعيين كرده و سپس شي را با استفاده از آن نقطه بر مي دارد. اين رويكرد امكان درك بهتر اشيا و كار با آن ها را براي ربات ها فراهم مي كند و امكان انتخاب يك شي را از بين مجموعه اي از اشياء مشابه فراهم مي كند.
نكته قابل توجه اين است كه با استفاده از اين سيستم جديد نيازي نيست كه ربات قبلا شي موردنظر يا اشياي نظير آن را ديده باشد. همچنين هيچ بخشي از اطلاعات مورد استفاده سيستم توسط انسان در اختيار آن قرار نمي گيرد.
بسياري از رويكردهاي مورد استفاده فعلي امكان تشخيص اشيا را از زواياي مختلف فراهم نمي كنند. براي مثال ربات ها با استفاده از الگوريتم هاي فعلي قادر به برداشتن فنجان با استفاده از دسته آن نيستند. به ويژه اين كه ممكن است يك فنجان در حالت هاي مختلفي روي ميز قرار گيرد.
سيستم DON قابليت تشخيص چپ و راست را در اشياي متقارن دارد. در واقع در آزمايشات اوليه يك ربات مجهز به اين سيستم توانست عروسكي را از بين ساير عروسك ها شناسايي كرده و با استفاده از گوش چپ عروسك آن را بلند كند.
همچنين اين ربات توانست يك كلاه بيسبال را از بين مجموعه اي از كلاه هاي شبيه بهم شناسايي كرده و بردارد، در حالي كه در هنگام يادگيري، هرگز تصوير يك كلاه بيسبال را نديده بود.
قرار است گزارش كامل اين تحقيقات در كنفرانس آموزش ربات در شهر زوريخ واقع در كشور سوييس ارائه شود.
علمي (6)**9259**1440
۰ نفر